ECO_CU_FLYR
ECO_CU_FLYR

טיפים לבישול בריא לאנשים עסוקים

מאת: גת וייס עבודי
ההרצאה שכל אדם עסוק שבריאותו חשובה לו היה צריך לשמוע. הייתם עסוקים מידי בשביל להגיע? קבלו סקירה ממצה לאנשים עסוקים
הטיפים של מורן שטרום לאנשים עסוקים. צילום: ליאור שני

הטיפים של מורן שטרום לאנשים עסוקים. צילום: ליאור שני

מורן שטרום פתחה את ההרצאה שלה בכנס אוכלים בריא 12 בהצהרה שכולם רוצים להיות בריאים, להרגיש טוב ולהראות מיליון דולר. מזדהים?

יחד עם זאת, אנחנו בסוג של מירוץ. רוצים לשלב בין קריירה ומשפחה, ונשארים עם הלשון בחוץ.

אנחנו מזניחים דברים על הדרך, אבל – יש דברים שאסור לנו להזניח, כמו הגוף שלנו. אותו לא נוכל להחליף.

ECO_CU_IN250

לכן, חשוב שנמצא את הדרך ליצור מזון טעים ובריא במינימום עבודה. קודם כל נבין מהם עקרונות השיטה של מורן.

 שיטת 90%10

בתזונה בריאה אנחנו נשלב בין פחמימות, שומנים וחלבון בכל ארוחה.

הרעיון בשיטת 90%10  שפיתחה מורן, הוא שבכל ארוחה ניזונים מתזונה עשירה בנוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. זה הבסיס.

ראשית נמלא את הצלחת במזון שמכיל מים ונוגדי חמצון: עלים ירוקים, בצל ירוק, פטרוזיליה, ברוקולי, כרובית, קישואים וכד'.

כל הירוקים האלה נכנסים יחד עם האוכל למעיים ובתנועת מטאטא מנקים את כל הזוויות והפיתולים, בהם יש נטייה להתפתחות דלקות. לכן הם חשובים כל כך.

דרך יצירתית ומעניינת היא פשוט לקלף זוקיני למשל באמצעות קולפן מיוחד שיוצר מהם צורה של נודלס (מורן סיפרה שאומנם יש מכשירים יקרים כאלה, אבל את שלה רכשה בשוק ב-10 ₪) וזה, למשל, יכול להיות הבסיס של המנה שלנו. על זה נוסיף חלבון.

נודלס זוקיני - דרך כייפית לאכול ירוקים. צילום: ליאור שני

נודלס זוקיני – דרך כייפית לאכול ירוקים. צילום: ליאור שני

איזה חלבון מומלץ להוסיף?

לא חייבים לצרוך בשר וביצים בשביל חלבון ובטח לא לצרוך חטיפי חלבון.

טופו, למשל, הוא החלבון הצמחי השכיח ביותר. כשקונים טופו נרצה שיהיה כתוב עליו שלא הונדס גנטי. חצי קוביית טופו לאדם בארוחה זו מנת חלבון מתאימה.

גם קינואה, מבחינת חומצות האמינו מחליפה עבורנו חלבון מן החי.

שילוב של דגן וקטנייה מעניק לנו חלבון מלא. למשל: מג'דרה או לחם כוסמין עם חומוס.

הטיפים של מורן לבישול עבור אנשים עסוקים

דגנים

לא תמיד יש לנו זמן לבשל רק לעצמנו וחייבים להכין משהו שכל המשפחה תזרום איתו. בנוגע לדגן, שתי המלצות של מורן שחביבות בדרך כלל על כל בני הבית הן:

קפואים

מורן ממליצה מאוד להשתמש במצרכים קפואים שיזרזו את ההכנה ולמלא את הפריזר תמיד בירקות ופירות קפואים. כך אפשר פשוט להוציא שקית של אפונה ולצרוב על המחבת.

מספריים במטבח

מורן ממליצה לרכוש מספריים ייעודיים למטבח ואז לקצוץ איתם מעל המחבת עשבי תיבול, פטרוזיליה, בצל ירוק וכד'. בכלל עדיף לחתוך כמה שיותר מעל המחבת. כך לא צריך להוציא קרש חיתוך ופחות מתעצלים להוסיף עוד ועוד ירוקים בריאים.

הכי נוח לחתוך ישר מעל המחבת בלי להוציא קרש חיתוך. צילום: ליאור שני

הכי נוח לחתוך ישר מעל המחבת בלי להוציא קרש חיתוך. צילום: ליאור שני

השרייה בלילה

השיטה המהירה לבשל דגנים וקטניות לפי מורן היא בדומה לפסטה.

אך קודם כל חשוב לשטוף אותם טוב טוב כי הכל מאובק ואחר כך מומלץ להשרות לכמה שעות. ההשרייה מקצרת את זמן הבישול ומקלה על דרכי העיכול.

בכלל, מורן ממליצה להשרות גם אגוזים, שקדים וזרעים.

הכי נוח להשרות בלילה לפני (כי למי יש זמן ביום?).

כדאי לשים במי ההשרייה גם חצי בצל או חתיכת אצת קומבו שסופחים את החומרים שגורמים לגזים ונפיחות. את הבצל או האצה נזרוק לאחר ההשרייה.

הכנת דגן אחד וקטנייה אחת מידי שבוע ללא טעם

המלצה נוספת להתייעלות היא להכין דגן אחד וקטנייה אחת בימים קבועים בשבוע ולא לתבל אותם.

אחר כך נסנן אותם ונכניס למקרר ובימים הבאים נכין מהם בקלות ובמהירות מגוון מתכונים.

בחורף אפשר מרקים, על אף שבמהלך החימום מאבדים חלק מהוויטמינים.

בכל מקרה, אם השקעתם בהנבטת הקטנייה, הכפלתם את הוויטמינים בה פי עשרות ולפעמים פי מאות. אז עדיף להשתמש בה בסלט קר, כדי לא להרוס את הוויטמינים (לא לנשים בהריון).

מדהים כמה מתכונים אפשר להכין תוך כדי הרצאה. צילום: ליאור שני

מדהים כמה מתכונים אפשר להכין תוך כדי הרצאה. צילום: ליאור שני

מאמרים נוספים בנושא:

למי יש זמן לאכול אוכל בריא?

קל, מהיר ובריא לעסוקים

מה עושה מי שעסוק מידי בשביל לאכול בריא?

שעת "בא-לי"

בכל יום יש שעה שמורן קוראת לה "שעת בא-לי".

זו שעה שאנחנו מרגישים בה נפילת אנרגיה, בערך ב-16:00/17:00.

אז נאכל בדרך כלל משהו מתוק ונאזן עם שומן. למשל: פרי וחמישה אגוזים.

עדיף לא סוכר פשוט כי קשה מאוד להתחייב לאכול רק קצת ממנו.

בכל אופן, מורן טוענת כי אם נתמיד בתזונה שהיא פירטה תפחת משמעותית התשוקה למתוק.

מתחשק לנשנש פופקורן? לדברי מורן הוא לא מועיל, אך גם לא מזיק. העיקר שנכין אותו בסיר ולא משקית קנויה שמכינים במיקרוגל.

המאמץ שנדרש הוא אותו מאמץ. מורן ממליצה לחמם מעט שמן זרעי ענבים או שמן קוקוס, להוסיף חצי כוס חד פעמית (100 גרם גרעינים) לאדם, ולתבל את הפופקורן בתבלינים שיוסיפו לו גם ערך תזונתי.

מורן שטרום, לוקחת בחשבון גם את שעת "בא לי". צילום: ליאור שני

מורן שטרום, לוקחת בחשבון גם את שעת "בא לי". צילום: ליאור שני

ומה לגבי קפה?

לשאלת הקהל, מורן ענתה כי קפה אמנם מכיל נוגדי חמצון מועילים לבריאותנו אך יש לו מחיר.

כמו בכל דבר שאנחנו מכניסים לגוף שלנו, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה יוצא לנו מזה והאם זה שווה לנו.

הקפה ממריץ וככזה הגוף מפתח בפניו עמידות. עם הזמן אנחנו צריכים יותר ויותר ממנו כדי שתהיה לו השפעה.

בנוסף, הקפה משבש ספיגה של ויטמינים. כאשר שותים אותו בתום ארוחה מזינה, אנחנו למעשה גורמים לכל החומרים המזינים לצאת במהירות מהגוף.

לכן, אם החלטנו לשתות קפה, כדאי לנתק אותו ככל האפשר מהאוכל.

מחפשים משקה אחר לבוקר? תוכלו לקרוא כאן על מה מורן ממליצה

 

השאירו תגובה: