Thymoquin_Fly
supherb_Fly

זהירות, טופו מהונדס

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 2 דקות
מזונות מהונדסים גנטית הם סכנה אמיתית לבריאות, החל בהזדקנות מואצת, דרך הפרעות בייצור אינסולין ועד בעיות פוריות. בכל פעם שאנחנו קונים טופו שעבר התעללות גנטית – אנחנו נותנים יד לתעשייה הזאת
supherb_IN

מזונות מהונדסים גנטית יש סביבנו למכביר. קחו לדוגמא את הטופו. מזון בריאות מן המעלה הראשונה, אלא שמרבית הטופו הנמכר במרכולים מיוצר מסויה שעברה הנדסה גנטית. מה עושים? מחפשים טופו אורגני שלא עבר התעללות. ויש כאלה. מזונות נוספים שעברו הנדסה גנטית הם תירס, תפוחי אדמה, כותנה, קנולה ועוד.
האקדמיה האמריקאית לרפואה סביבתית פנתה לאחרונה בהצהרה לציבור שלא לצרוך  מוצרים מהונדסים גנטית. בהצהרה זו נאמר ש"נמצא יותר ויותר קשר סיבתי בין צריכת מזונות מהונדסים גנטית לבין בעיות בריאות”. ואכן, יש קשר כזה.

מספר רב של מחקרים דנו בתקלות שאירעו  ונקשרו לשימוש במזון מהונדס גנטית. בכלל זה היו הזדקנות מואצת, הפרעות במערכת החיסון, הפרעות בייצור האינסולין, נזק באיברים שונים ובעיות פוריות.

בקרב חולדות למשל, שלהן ניתנה סויה מהונדסת גנטית, הייתה עליה דרסטית בתמותה של ולדות ואלו שנותרו בחיים היו קטנים יותר ועם ליקויי פוריות בהשוואה לוולדות של חולדות שקיבלו תפריט סויה לא מהונדסת גנטית. אצל זכרי חולדות שניזונו בסויה מהונדסת, האשכים היו בצבע כחלחל ולא ורוד כמו שיש במצב טבעי.  היו נזקים ל-DNA  הן של תאי הזרע והן לעוברים. היו בעיות פוריות כמו הפלות, חוסר פוריות, לידת פגים, שליה מעוותת, תמותת ולדות ואפילו לידה של שקיות מי שליה ללא ולד בתוכם. תופעות דומות היו גם אצל חולדות שקיבלו כמזון קמח כותנה או זרעי תירס מהונדסים.

בעלי חיים שהוזנו ביבולים בהם הוכנס גן של בצילוס טורגיננזיס (שאושרו גם לשימוש אדם בארה"ב) מתו באלפיהם, בעוד שאלו שאכלו את אותם מזונות לא מהונדסים נותרו ללא פגע. בניתוחים שלאחר המוות, החוקרים מצאו כתמים שחורים בכבד ובמעיים של בעלי חיים אלו, דימום פנימי וסימנים הדומים לסימני הרעלה מהחיידק טורגיננזיס. חקלאים שעבדו עם גידולים אלו החלו לפתח אלרגיות כאשר עם באו במגע עם זרעי תירס מהונדס, בדומה למה שקרה לאנשים שריססו עם תרכיז של חיידק זה המשמש כחומר הדברה בחקלאות.
בנוסף לכך, זרעי סויה ותירס מהונדסים הכילו ריכוזים הרבה יותר גבוהים של חומרים אלרגניים לעומת זנים לא מהונדסים. יש הוכחות לכך שאנומליות גנטיות של מזונות מהונדסים יכולות לעבור לחיידקי המעיים ובכך לחשוף אנשים לנזק שלהם גם זמן רב אחרי הפסקת השימוש בהם. אבל, למרות השכיחות הגבוהה של שימוש בגידולים מהונדסים גנטית בארה"ב, לא פורסם שם אף מחקר קליני שנערך בנושא זה.

לדברי החוקר הגנטיקאי דויד סוזוקי מקנדה, "מחקרים כאלו פשוט לא נעשו, וכל התושבים הפכו  לשפני ניסיון. מי שאומר שאלו הם מזונות בטוחים, או שהוא טיפש או שהוא משקר בזדון".

תגיות:
רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אריק

    מעובד זה שהמזון עבר עיבוד (לדוגמא הפרדה לחומרים שונים ערבוב עם חומרים אחרים וכו') ואיננו תוצרת ישירה של צמח או בע"ח.
    מהונדס זה שהצמח עצמו עבר שינוי גנטי כדי שיגדל אחרת מאיזו בחינה(לדוגמא ייצר רעל שהורג חרקים)

  2. מיכל

    מה לגבי שניצל תירס? מעובד? או מהונדס?