ECO_3

?תזונה קטוגנית - למי כדאי לנסות

מאת: עדינה בכר, דיאטנית
תזונה קטוגנית – מהי, למי היא מיועדת ולמה כדאי לנסות אותה בכל בית (אבל עם מעקב צמוד)?
תזונה קטוגנית

תזונה קטוגנית. צילום: RF123

תזונה קטוגנית בקצרה:

כמו כן בשלבים הראשונים של הדיאטה יתכנו תופעות לוואי ולכן כדאי להתייעץ עם צוות מקצועי.

תזונה קטוגנית – איך הכל התחיל?

התזונה הקטוגנית הוכחה כטיפול יעיל בילדים חולי אפילפסיה לפני כמאה שנים

דווח על הפחתה בתקפים ב-95% מהילדים ועל הפסקת התקפים ב-60% מהם. כמו כן בעקבות הדיאטה חל שיפור קוגנטיבי ושיפור בעירנות של הילדים.

KAL_250

מאחר ופיתחו תרופות לטיפול באפילפסיה ומאחר והדיאטה הייתה קשה ליישום, נזנחה הדיאטה לכמה עשורים.

בשנות ה-70 התפרסמה הדיאטה של דר' אטקינס

בתחילת שנות ה-2000 פותחה ה-MAD=MODIFIED ATKINS DIET שבניגוד לאטקינס אינה עתירת חלבונים

המשותף לכל הדיאטות הוא הגבלה בכמות הפחמימות

מידת ההגבלה משתנה מ-10-20 גר' פחמימות ליום ועד 100 גר' ליום (חוקרים איטלקיים ניסו אפילו 150 גר' פחמימות). ככל שההגבלה חמורה יותר התוצאות טובות יותר.

מה תזונה קטוגנית אומרת על פחמימות

מה תזונה קטוגנית אומרת על פחמימות

למה הכוונה ב-פחמימות?

סוכר, דבש, ריבה, קמח, לחם, קרקרים, פיתות, לחמניות, דגנים (אורז, פסטה, כוסמת, בורגול, קוסקוס, דוחן), דגני בוקר, שיבולת שועל, חטיפי אנרגיה, קטניות (חומוס, אפונה, עדשים, שעועית לבנה, פול, פולי סויה), פירות (למעט תות שדה, פטל ופירות יער), ירקות עמילניים  כמו תפוחי אדמה, בטטה ותירס, דברי מאפה ומתיקה, גלידות, משקאות ממותקים, עוגות, עוגיות, ופלים, קרואסונים, מעדני חלב עם תוספת סוכר, רטבים מוכנים כמו צ'ילי מתוק, קטשופ, ברביקיו וכו'. חטיפים מלוחים כמו במבה, ביסלי, בייגלה, צ'יפס, פלאפל, בורקס ומאפים אחרים

מה קורה בגוף כשצריכת הפחמימות יורדת בצורה משמעותית?

בהיעדר פחמימות כמקור אנרגיה עיקרי למוח, לשרירים ולאיברים, הגוף מתחיל לשרוף שומן לאנרגיה. זהו תהליך שקורה גם בזמן צום או בעקבות פעילות גופנית עצימה.

תוצרי הפירוק של שריפת השומן נקראים גופי קטון ומכאן מקור השם- דיאטה קטוגנית

למי כדאי לשקול מעבר לתזונה קטוגנית?

תזונה קטוגנית – מה סוד הקסם? 

כשאנו אוכלים פחמימות, הן נספגות לדם ומעלות את רמות הסוכר.

הלבלב מפריש אינסולין שבעזרתו הסוכר נכנס לתאים וכך רמתו בדם יורדת.

עודפי סוכר נאגרים כשומן, תהליך שהופך את התאים לעמידים לאינסולין

המשמעות של עמידות לאינסולין היא שקליטת הגלוקוז לתאים נבלמת.

ושהלבלב כתגובה מפריש כמויות גדולות יותר של אינסולין.

מצב זה יכול להימשך שנים רבות ונראה שהכל תקין, אך מגיע רגע שבו הלבלב "מתעייף" ולא מסוגל לעמוד בדרישות של הגוף להפריש אינסולין, אז רמות הסוכר בדם תעלינה ותתפתח סוכרת.

במצב של עודף אינסולין יש עליה בלחץ הדם, עליה באגירת שומן, עליה בתחושת הרעב ועליה בסיכון למחלות לב, שבץ מוחי ואף דמנציה וסרטן

הדרך היחידה לעצור את מעגל הקסמים הזה היא להגביל את אכילת הפחמימות ולהוסיף לתזונה שלנו שומנים. מדוע? כי אכילת שומן אינה גורמת לעליה ברמות הסוכר בדם וע"י כך נמנעת העליה באינסולין, כמו כן שומן תורם לתחושת שובע ומקטין את הצורך לנשנש.

מהן יתרונות תזונה קטוגנית?

 

האם יש לדיאטה קטוגנית תופעות לוואי?

כן, במיוחד בשבועיים הראשונים, עד שהגוף מסתגל לניצול שומן כאנרגיה יכולות להופיע התופעות הבאות:

תזונה קטוגנית

צילום: RF123 תזונה קטוגנית

לכן חשוב להקפיד על:

חשוב לזכור ש:

 

וכדאי:

ללא צריכת כמות מספקת של שומן החזרה לפחמימות תהיה בלתי נמנעת

מומלץ לשלב בארוחות: שמן זית, שמן קוקוס, אבוקדו, טחינה, זיתים וחמאה

 

הכתבה באדיבות עדינה בכר, דיאטנית, מרכז גלאנט לטיפול בסוכרת ויו"ר עמותת הדיאטנים בישראל (עמותת עתיד).

עדינה היא אחת מהמרצות בכנס משנים מציאות.

השאירו תגובה: