Thymoquin_Fly
Nikui_Fly

תזונה קטוגנית מול פליאו - מה ההבדלים?

מאת: האחים גיל
זמן קריאה: 3 דקות
מתלבטים בין פליאו לתזונה קטוגנית? כדאי שתקראו את זה

האחים גיל

Nikui_IN

דיאטת הפלא ששיגעה את העולם בחודשים האחרונים היא דיאטת התזונה הקטוגנית. לאחרונה רבים משווים בין הדיאטה הקטוגנית לדיאטת הפליאו, שכן התזונה במקרים מסויימים יכולה לעיתים לחפוף אך במקרים אחרים להיות ממש שונה. ההבדל העיקרי הוא שימת הדגש על אבות המזון וכמות הפחמימות. האחים גיל, בוגרים מכללת אלימה לבריאות טבעית ובוגרים המכללה לרפואה תזונתית על פי גישת הרמב"ם, התומכים בגישת התזונה הטבעית, מפרטים את כל מה שחשוב שתדעו כאשר אתם הולכים ליישם את אחת התזונות של אחת מהגישות:

דיאטה קטוגנית

דיאטה קטוגנית. צילום: RF123

תזונת פליאו

שימת הדגש בתזונת הפליאו היא על איכות המזון כך שיהיה כמה שפחות מעובד וקרוב לטבע, לתקופה בה בני האדם היו צדים את האוכל שלהם ולצרוך כמה שפחות מזונות תעשייתיים שמכילים רעלים וסוכרים. תזונה כמה שיותר איכותית וכמה שפחות מעובדת. בהקשר זה, חשוב לציין עיבוד של מזון הוא לעיתים נפלא ואף הכרחי כאשר אנו מבשלים.

תזונת הפליאו כוללת מזונות מן החי, ירקות ופירות ירוקים, אגוזים, שקדים, זרעים, מעט שורשים ומוצרי חלב שומניים, כל עוד הם כמה שפחות מעובדים. רוב הדגנים והקטניות הם מחוץ לתזונה זו, כי השיטה טוענת שמזונות אלה הגיעו אחרי תקופת הצייד, ולגישתם של התומכים בתזונה זו אלה מזונות פחות טובים לגוף.

 

היתרון המובהק של השיטה – שימת הדגש על איכות המזון שאנו מכניסים לגוף שלנו, וזהו אלמנט מאד מאד חשוב.

חיסרון – ההימנעות מדגנים וקטניות. ישנם אנשים שתזונה המבוססת על דגנים וקטניות דווקא תסייע להם לרדת במשקל, ואחרים דווקא לא. צריך לקחת זאת בחשבון כאשר אנו מחסירים מזון מגופנו ולהיוועץ עם ייעוץ מקצועי.

 

תזונת קטוגנית

הדגש בתזונה קטוגנית הוא בעיקר על כמות מינימאלית של פחמימות וסוכרים. המטרה של תזונה זו היא להביא את הגוף למצב של קטוזיס תזונתי. אל חשש, לא מדובר במצב שהוא מסוכן לגוף, אלא מצב פיזיולוגי טבעי. מצב של קטוזיס תזונתי הוא מצב בו הגוף והמוח שלנו פועל על אנרגיה שומנית ולא סוכרית. אנרגיה זו היא אנרגיה יותר נקייה ויעילה לגוף שלנו מאנרגיה סוכרית. כיום עולם המדע והמחקר כבר יודע שאחד השורשים המרכזיים למחלות בעולם המערבי הוא סוכר ויישום תזונה קטוגנית מונע מהגוף שלנו את רוב הסוכר.

התזונה הקטוגנית כוללת בעיקר שומנים, חלבונים ומעט מאד סוכרים ופחמימות. אפשר לאכול 40 גרם פחמימות נקיות ללא הסיבים התזונתיים ביום, לא בארוחה, ביום. תפוח אדמה גדול אפוי הוא יותר מהכמות המומלצת. מה אפשר לאכול: דגים, עוף, בשר, ביצים, גבינות שמנות, אבוקדו, ירקות ירוקים כמו ברוקולי, חסה , אפשר גם מעט מעט ירקות לא ירוקים כמו עגבניה ואפשר גם מעט פירות יער או פירות חמוצים אחרים.

מה אי אפשר לאכול

לחם, פסטה, מזונות עתירי סוכר כמו עוגות, חלב , תירס, שעועית ואורז. ארוחה קלאסית בתזונה קטוגנית תיראה כך: חביתה מ-4 ביצים שמכינים מ-6 כפות שמן קוקוס וסלט עלים ירוקים עם אבוקדו שלם.

יתרון גדול מאד – הימנעות מסוכרים מעובדים. לא מומלץ לבסס את התזונה שלנו על סוכרים מעובדים.  ככל שנאכל פחות כך נרגיש הרבה יותר טוב.

 

סוכרים מעובדים - מחוץ לתמונה

סוכרים מעובדים – מחוץ לתמונה. צילום: PEXELS

 

חסרון גדול – הקושי ליישם. יישום הוא עניין של הרגלים, לחלקנו אם יש סיבה טובה אנשים מצליחים ליישם. אך התזונה הזו היא מאד לא מגוונת, מי שמיישם חייב להיות מאד מתוכנן, להכין את רוב הארוחות שלו בעצמו, ולא להיות תלוי באף גורם חיצוני מה שעלול להקשות מאד על יישום עקרונות התזונה. בנוסף, הדגש על מינימום פחמימות ומקסימום שומנים עלול להפחית את הזרקור על דגש איכות המזון. יש נטייה למי שדוגל בתזונה הקטוגנית לחפש מזונות המותרים קטוגנית אך הם גם מכילים ממתיקים מלאכותיים ו/או מעובדים מידי.  ישנם מחקרים המצביעים שצריכה מינימאלית וארוכת טווח של צריכת פחמימות עלולה לפגוע בבריאות, כמו למשל פגיעה במערכת ההורמונאלית. ולכן יישום התזונה משתנה מאדם לאדם.

 

אז איזו תזונה עדיף לבחור?

"אין תזונה עדיפה מבין השתיים" מסכם עומר גיל. "ישנן אוכלוסיות בעולם שהן מאד בריאות כמו האוכלוסיות המתגוררות ב-בלו זון, בהן האנשים חיים מעל לגיל 100 באופן ממוצע והם אוכלים בעיקר קטניות, שהן נמצאות בצורה כמעט אפסית בתזונת פליאו ובצורה אפסית בתזונה קטוגנית. יותר חשוב מליישם שיטה כזו או אחרת של תזונה הוא להקשיב לגוף שלנו. אלמנט הקיים בנו באופן טבעי, אנחנו צריכים להיזכר וללמוד כיצד לעשות זאת. כמו למשל כאשר קר בחוץ ואנחנו רוצים לאכול מזון חם זהו הגוף שלנו שמאותת לנו שהוא רוצה שנחמם אותו. הגוף מדבר אלינו, אחרי הארוחה תעצרו ותקשיבו לו, תראו כיצד הוא מגיב לאוכל שהוא אכל".

 

אביב גיל ועומר גיל (האחים גיל), אינם רופאים או תזונאים או דיאטנים קליניים מוסמכים, אלא מנגישי ידע לאורח חיים ותזונה טבעיים. התכנית לירידה במשקל בשילוב שינוי התנהגותי של האחים גיל ויגאל רווה היא בייעוצה ובליווי המקצועי של הנטורופתית, ענת לשם.

 

האחים גיל הם חלק מהמרצים בכנס אוכלים בריא 10 – הפנינג בריאות שייערך

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו