Sunrider_Fly
Nadar_Fly

ספירולינה - אצה של בריאות

מאת: ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה
זמן קריאה: 3 דקות
ספירולינה הינה אצה כחולה ירוקה חד תאית הגדלה במים טריים, בסביבה בסיסית. הספירולינה עשירה מאוד מבחינה תזונתית, עד שיש שמאמינים שאפשר לחיות לזמן מה רק באמצעותה. האם יכולה אצת ספירולינה לספק את כל צרכינו?

משקה בריאות אצת ספירולינה

bari14_In

ספירולינה בעידן של מזון תעשייתי

קשה להתעלם מניגוד המגמות בין השתכללות תעשיית הרפואה מחד, כשמנגד שיעור התחלואה הולך ועולה ותוחלת החיים הבריאה הולכת ויורדת. ההסבר לפרדוקס זה נעוץ במיוחד בהשתלטות התזונה המתועשת המקדמת את רוב המחלות הדלקתיות, המטבוליות והאוטואימוניות.

אותו מזון מתועש אשר מקודם היטב בתקשורת, גורם להשמנת-יתר המלווה בתת-תזונה. מדובר במזונות אשר עשירים במאקרונוטריאנטים (פחמימות, חלבונים ושומנים) תמורת מעט מאוד מיקרונוטריאנטים, שהם הוויטמינים, המינרלים, נוגדי החמצון, האנזימים, הקו-אנזימים והסיבים התזונתיים, שחיוניים לבריאותנו התקינה.

הממסד הרפואי ממשיך להתייחס לתזונה כממלאת תפקיד משני בבריאות הציבור והציבור ממשיך להיות מושלה שבריאותו תלויה בפתרון קסם שיגיע מפיתוח תרופה כימית חדשה או מפיתוח טכנולוגי כזה או אחר.

גם הפציינטים שמגיעים למרפאתי מציגים את האבחנות הרפואיות השכיחות של העולם המתועש, כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, היפרכולסטרולמיה, אי ספיקת כליות וכדומה.

ישנם כאלו שעדיין לא רכשו אבחנות מסוגים אלו, אך מתלוננים על: עייפות, מערכת חיסון חלשה, עיכול לא תקין, חוסר יכולת לשלוט במשקל, תסמינים אלרגיים, כאבי ראש, כאבי פרקים, שינה לא איכותית.

מדוע חשוב לעודד תזונה טבעית?

ריבוי תלונות אלו אינו מפתיע כלל בייחס לתזונה המאפיינת את רוב האוכלוסייה, תזונה שהיא ענייה באבני בניין חיוניים לגוף ליצירת חיוניות, מערכת חיסון חזקה ואנרגיה.

ספירולינה תזונה טבעית

ספירולינה תזונה טבעית

אנו מחונכים לחשוב שהגנים קובעים את מחלותינו וכל שנישאר לנו לעשות זה בדיקות סקר כדי לבדוק אם הסרטן כבר הופיע או לא, אבל אמת היא שרק 2% מהגנים באים לידי ביטוי וכפי שמסביר מדע האפיגנוטיקה, התזונה קובעת אילו גנים יתופעלו ואילו יכובו. תזונה טבעית ובריאה תכבה כמובן את הגנים הפתולוגים עם הפוטנציאל ליצור מחלות.

כל אדם יכול לרכוש בריאות ע"י תזונה טבעית ומבריאה ובכלל זה גם שילוב של מזונות על. מהם מזונות על? מזונות על הינם מזונות דלי קלוריות שמספקים לנו מקור אמין למינרלים, חלבונים, ויטמינים, אנזימים, נוגדי חמצון סיבים תזונתיים וחומרים חיוניים אחרים אשר קשה לקבל במידה מספקת בתזונה היום-יומית שלנו.

רכיבים עשירים אלו מעניקים להם מקום בתוך הפרוטקול טיפולי של שיפור מצבים כמו שיפור מערכת חיסונית, תפקוד קוגנטיבי, שיפור מצב מטבולי, שיפור תפקוד הורמונלי, טיפול באנמיה ובמיוחד שיפור רמות האנרגיה.

מזונות על כוללים מגוון רב של מזונות אשר מרוכזים מאוד במיקרונוטראנטים אלו כגון: אצות, גוג'י ברי, אסאי, קקאו, אלוורה, אגוזי קוקוס, נוני, זרעי קנביס (המפ) ועוד.

בהיותי פוגש במרפאה פציינטים שכשלו בלהשיג בריאות ולמצוא מזור לסבלם במערכות הבריאות המקובלות, אני חייב לתסף אותם במזונות טבעיים בעלי ערכים תזונתיים גבוהים.

 

ספירולינה בשייק

ספירולינה מחזקת. צילום: RF123

ספירולינה ערך תזונתי

אחד מהסופר-פודס בו אני נוהג לעשות שימוש נרחב היא אצה כחולה ירוקה בשם ספירולינה.

ספירולינה היא אצה חד תאית הגדלה במים טריים ובסביבה בסיסית. אצת ספירלוניה עשירה בכלורופיל, חלבון, ויטמינים, מינרלים, יסודות קורט, חומצות שומן חיוניות, חומצות גרעין (RNA ו-DNA), רב-סוכרים ובמגוון רב של נוגדי-חמצון.

הערך התזונתי של ספירולינה עשיר כל כך, שיש שמאמינים שאפשר לחיות לזמן מה רק באמצעותה.

היא מורכבת מכ -70% חלבון, מכילה את כל שמונה חומצות האמינו החיוניות, ובסך הכול כ-18 חומצות אמינו, עשירה בבטא-קרוטן, B1, B2, B6, E ו-K, מקור טבעי שופע של כלורופיל, מלחים, מרכיבים תזונתיים צמחיים (Phytonutrients) ואנזימים, מקור מצוין לחומצה גמא-לינולאית (GLA), חומצת שומן חיונית נוגדת-דלקות. היא מכילה פיקוציאנין, נוגד חמצון ייחודי בעל גוון כחול.

אצת ספירולינה היא המזון המכיל את הריכוז הגבוה ביותר של חלבון, מדובר במקור טהור גולמי לחלבון. אין צורך לבשל אותו.

אורגניזם הספירולינה ממיר את אור השמש לחלבון ביתר יעילות מכל יצור חי אחר. מעבר מתזונה המבוססת על צריכת חלבון מהחי לתזונה המבוססת על צריכת חלבון זה, כשלעצמו יכול למנוע מחלות רבות.

בשל היותנו חיים בעידן תזונתי בעייתי מבחינת חשיפה לכימיקלים, מדבירים, הורמונים ואנטיביוטיקה, תמיד ישנה עדיפות למזון שהוא נמוך בשרשרת המזון (במזון הנחשב גבוה בשרשרת המזון ישנה הצטברות רעלים משמעותית ברקמות השומן).

ספירולינה יכולה להעלות רמות המוגלובין בשל היותה מכילה ברזל בכמות גבוהה, רמות גובהות של כלורופיל ופיקוציאנין וגם פוליפפטיד שעוזר גם בייצור תאי-גזע שנמצאים במח העצם.

אצת ספירולינה

אצת ספירולינה

אצת ספירולינה יעילה כנגד מחלות

אצת ספירולינה עשירה בנוגדי חמצון המגנים מפני מחלת הסרטן ומחלות נוספות, היא מחזקת את המערכת החיסונית ע"י האצת ייצור נוגדנים וציטוקינים, והאצת ייצור מרכיבי המערכת החיסונית התאית על תאיהם.

המזון עשיר בחומצות השומן החיונית חומצה גמא-לינולאית (Gama-linolenic acid, GLA), חומצת שומן חיונית, שמעניקה לעור ולשיער מראה זוהר וחזק, וגם אנטידלקתית ומפחיתה אלרגיות, כך שבמגוון מצבים שילובה בתזונה היומיומית היא מבחינת טיפול ותמיכה במחלות ובמצבים שונים.

איך צורכים ספירולינה

דוגמה לאופן שבו ניתן לצרוך ספירולינה על בסיס יומיומי, יכול להיות בדמות שייק בבלנדר המשלב מגוון עלים ירוקים כמו: עלי קייל, מנגולד, פטרוזיליה, פירות העונה, תמרים, מים קרים וכפית של ספירולינה.

כמו כן, אפשר להוסיף כפית של אצה אחרת כגון: כלורלה או זרעי קנביס (המפ) שהם עוד שני סופר פודס אחרים.

ספירולינה וכלורלה

ספירולינה וכלורלה צילום: 123RF

להמלצתי, זו דרך נהדרת להתחיל את היום שסביר שתתרום אנרגיה חיונית יותר מכמעט כל ארוחת בוקר ישראלית ממוצעת, ועם הזמן תעלים את התלונות על עייפות ומערכת חיסונית חלשה.

אסיים בכך שישנם עוד הרבה מאוד מזונות בריאים מזינים וחשובים שלא זכו לכותרת סופרפוד, מה שלא צריך לגרוע ממעמדם, וכן שיש להשתדל לקנות את מוצר הספירולינה ממקורות אמינים בעלי בקרת איכות, כדי להימנע מחשיפה לרעלים ומתכות כבדות אשר עלולות להכלל במוצר, כשהמקור פחות אמין.

ד"ר מיכאל ויינפאס
רופא מומחה לרפואת משפחה ויועץ לרפואה טבעית
הכותב אינו משווק ספירולינה – לא כתבה שיווקית

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. עדי

    האם הספירולינה בטוחה לשימוש בהריון?