O3_FLYL

Powered by WP Bannerize

SHUM_FLYR

Powered by WP Bannerize

אל תהיה כבד, קח שקד

מאת: סלעית קיפר, נטורופתית N.D
שקדים הם דרך טובה לרדת במשקל, כך עולה ממחקר שבדק את הדיאטה של נשים שאכלו במשך חצי שנה 40 שקדים ליום. הנה עוד כמה סיבות טובות לנשנש אותם

הרבה אנשים חוששים לאכול שקדים בגלל תכולת השומן היחסית גבוהה שהם מכילים. אז נכון, אומנם השקד מכיל יחסית הרבה שומן אך שומן זה הוא שומן טוב החשוב לגוף. השומן בשקד הוא שומן המכיל בעיקר חומצת שומן אומגה 9, שהיא חומצת שומן חד-בלתי רוויה המצויה גם בשמן זית ואבוקדו. חומצת שומן זו עוזרת בהפחתת רמת הכולסטרול "הרע" ומעלה את רמת הכולסטרול ה"טוב", ובנוסף יש לה תפקיד חשוב בשמירה על לחץ דם תקין, באיזון רמות הסוכר בדם ובחיזוק מערכת החיסון. בהקשר זה חשוב כמובן לציין שהשקד אינו מכיל כולסטרול.

 

השקד שאנחנו מכירים מקורו באסיה המערבית. החלק שאנחנו אוכלים הוא הזרע. יש כאלה שאוהבים לאכול את השקד הירוק, שהוא הפרי לפני הבשלה והוא נאכל עם הקליפה. אז הנה עוד כמה סיבות טובות לאכול שקדים

 

100 גרם שקדים מכילים:

 

כ- 350 קלוריות
כ- 52 גרם שומן
כ- 18 גרם חלבון
כ- 255 מ"ג סידן
כ- 800 מ"ג אשלגן
ויטמיני B1,B2,B3
אבץ ומגנזיום
חומצה פולית
כ- 4.5 מ"ג ברזל
סיבים תזונתיים
ויטמין E

 

השקדים ללא ספק מכילים מגוון רב של ויטמינים ומינרלים. אך המרכבים העיקריים בשקד הם סידן ואשלגן.

סידן הוא מינרל שיש לו תפקידים רבים בגוף – שותף בקביעת קצב הלב, בתפקוד מערכת העצבים, בקרישת הדם, בתפקוד בלוטת התריס ובעיקר בבניית העצמות והשיניים.

אשלגן גם הוא מינרל החשוב לתפקוד תקין של תאי הגוף. אחד התפקידים החשובים שלו הוא מניעת בריחת הסידן מהגוף. האשלגן נקשר עם הסידן ולא נותן לו "לברוח" החוצה. גם הוא, בדומה לסידן , בעל תפקיד חשוב במערכת העצבים ובנוסף יש לו תפקיד חשוב בתהליך התכווצות השרירים ובפירוק חלבונים.

אכילה יום יומית של חופן שקדים תספק לגוף כמות יפה של סידן ואשלגן (כ-70 אחוז מהכמות היומית המומלצת) ותתרום לשמירה על מערכת עצבים ומערכת שלד-שריר תקינה.

שקדים טובים לדיאטה

מחקרים חדשים בתחום התזונה הראו שאכילת שקדים אינה בהכרח גורמת לעליה במשקל. באחד המחקרים לקחו נשים שאכלו 40 שקדים ליום למשך חצי שנה ונמצא שהן נשארו במשקלם ההתחלתי ואף תמונת הפרופיל השומני של דמן השתפרה. החוקרים הגיעו לשתי סברות – השקדים היוו תחליף בריא לכל החטיפים האחרים שהם עתירי קלוריות ושומן ובנוסף סבורים החוקרים שלא כל השומן שיש בשקד נספג בגוף.

חלבון השקד

השקד הוא פרי שעשיר בחלבון. הוא אינו מכיל חלבון מלא כמו בשר או ביצים אך הוא מכיל 14 חומצות אמינו שונות.  חומצות האמינו הן אבני הבניין של כל חלבוני הגוף . מבין 14 חומצות האמינו שהוא מכיל, בחרתי להרחיב על 3 מהן ,שאותן השקד מכיל בכמות הגבוהה ביותר.

– חומצה אספרטית – לחומצת האמינו הזו יש תפקיד חשוב במחזור הנשימה התאי. היא תורמת לבניית אנזימים שונים בגוף ועוזרת לטהר את הגוף מאמוניה (אמוניה= רעלן שנוצר בתהליך חילוף החומרים בגוף). בנוסף היא מחזקת את מערכת החיסון. חומצה אספרטית מסייעת בניקוי הכבד. אחד התפקידים החשובים ביותר שלה הוא מניעת עייפות. השקד מכיל כ- 2.900 גרם ל-100 גרם שקדים.

 

– חומצה גלוטמית –  חומצת אמינו זו משמשת כמוליך עצבי במוח וכחומר מוצא ל-GABA שהיא מוליך עצבי חשוב למוח בעיקר נגד התקפי חרדה ודיכאון. בנוסף לחומצה הגלוטמית יש חשיבות בשמירה ושיפור זיכרון ויכולות למידה, בעלת תפקיד מרכזי בתהליך חילוף החומרים ובסיפוק אשלגן למוח. השקד מכיל כ- 6.8 גרם ב-100 גרם שקדים.

 

– ארג'נין היא חומצה אמינית בעלת תפקידים רבים. היא חשובה במיוחד אצל ילדים הנמצאים בשלבי גדילה כי היא שותפה בתהליך שחרור הורמון הגדילה אל הדם. בנוסף יש לה תפקידים חשובים בשיפור תפקוד המערכת החיסונית, העלאת מסת שריר, איזון רמות הסוכר, שמירה על מערכת לב וכלי דם, וכן היא מסייעת בהורדת לחץ הדם ובהגברת ייצור זרע אצל גברים.

שקדים טובים נגד צרבות

הרבה מבינינו סובלים מצרבות לאחר או בין הארוחות. צרבות נובעות מסיבות שונות, אך במקום לקחת תרופות נגד צרבת שעלולות לפגוע בקיבה אפשר לאכול שקדים בצורה הבאה:

לוקחים חופן שקדים, משרים אותם במים חמים לכ-5 דקות כדי שיהיה קל להסיר מהם את הקליפה. לאחר 5 דקות יש להוציא אותם מהמים לקלף אותם ולאכול.
אכילת שקדים גם תורמת לשמירה על מערכת שלד-שריר תקינה, שומרת על הלב וכלי הדם ועוד. חשוב מאוד לציין שאת כל יתרונות השקד ניתן לקבל רק אם אוכלים אותו בצורתו הטבעית ולא כשהוא קלוי, משומן ועמוס במלח . אכילה יום יומית של כ-10 שקדים תורמת מאוד לבריאות ושמירה על גוף ונפש בריאים.
אז אל תהיו כבדים – תאכלו כמה שקדים!

סלעית קיפר 

השאירו תגובה:
  1. עופר

    מחכה בקוצר רוח לבאה 🙂

  2. ענת

    תודה סלעית! בדיוק התחלתי להוסיף יותר שקדים ואגוזים לתפריט שלי, וממש מגניב לדעת את כל היתרונות שלהם!!!
    האם מומלץ לאכול אותם בשעה מסויימת ביום או לחכות זמן מסויים מהארוחה הקודמת כדי שהעיכול יהיה קל?
    תודה (:
    ענת

  3. עדנה

    כתבה מעניינת וחיובית
    אמשיך לאכול ולנשנש שקדים..

  4. קורין

    גם בריא גם טעים וגם עוזר בדיאטה. מדהים לא צריך יותר סיבותאו סגולות למה כן לצרוך שקדים. תענוג.

  5. בני,פריז,צרפת

    ולא כ350, יחי ההבדל הקטן

  6. חגית

    מה עוד וכמה עוד בנוסף לשקדים?
    וגם כמובן- מה לא.
    כדי לקבל את התמונה השלמה.

  7. דפנה

    אני אוהבת מאד שקדים קלויים ואני משתמשת בהם הרבה { אולי לא מספיק) אך אני אוהבת לאכול שקדים קלויים. ורציתי לדעת אם זה משנה והאם זה משנה אם הם עם או בלי קליפה? תודה על מאמר מעניין מאד

  8. HAROSENET

    הכתבה לא רלוונטית אם אין המלצה על כמה שקדים לאכול ביום. גם העניין של "מאה גרם" לא אומר לי כלום: כמה שקדים זה 100 גרם?
    מידע שאינו מלא נשאר תיאורטי ולא יישים.

  9. טל

    יש שאומרים שקליפת השקד לא בריאה.
    האם יש להשרות ולקלף לפני אכילה או לאכול אותם יבשים?

  10. דליה גז

    כתבה מצויינת כל מילה נכונה כבעלת נסיון באכילה יומיומית , השקדים מסייעים לבעיית הצרבת פשוט וכבדות

  11. gal

    לשקד גם שומן חד בלתי רווי שתכונתו להמיס את השומן העיקש ביותר והפנימי שמצטבר בד"כ בבטן ובשוקיים

  12. gal

    ויטמין B3 בנוסף לויטמין B2 המצוי בשקד, תורמים לשחרור הטריפטופן האחראי לשחרור הורמון השינה מלטונין, אשר תורמים לשינה טובה ומרגיעה.

  13. ענת

    בתקופה זו נמכרים בחנויות הירקות שקים של שקדים ירוקים שבתוכם שקד רך מה הערכים של שקד ירוק כמה מומלץ לצרוך?