ECO_3
KETO_MIGDAL

שמן זרעי ענבים - 5 סיבות טובות לטיגון ובישול

מאת: שרי קפלן
נקודת העישון הבינונית שלו, נוגדי החמצון הרבים שהוא מכיל, השפעתו הטובה על רמות הכולסטרול, מחירו הסביר וכמובן טעמו העדין שמאפשר לו לשמש כתחליף חמאה בעוגות – כל אלה הופכים את שמן זרעי הענבים לשמן מוצלח במיוחד
שמן ענבים

צילום: pixabay שמן ענבים

שמתם לב ששמן חדש התמקם לו בנינוחות על מדף השמנים בחנויות הטבע? שמן זרעי הענבים, שמככב בלא מעט תכשירים טבעיים לפנים, הוא גם שמן טעים ובריא למאכל.

כתרים בריאותיים רבים נקשרו לו לאחרונה וגם מחירו הסביר בהחלט (כמו מחיר שמן זית איכותי) הופכים אותו לשמן שבהחלט כדאי לבשל איתו ולאפות איתו, שכן טעמו העדין מחליף מצוין את החמאה.

רקע על מקור שמן זרעי ענבים:

שמן זרעי ענבים הוא למעשה תוצר הלוואי של תעשיית היין. ענבים ידועים בערכם הרפואי והתזונתי כבר אלפי שנים. המצרים אכלו ענבים כבר לפני 6,000 שנה ודיברו אודות הכוח המרפא של ענבים וצריכת יין.

MT_250_INSIDE_POST

מרפאים אירופאים הכינו משחות מלשד של גפנים כדי לטפל במחלות עור ועיניים. עלים של גפן שימשו כדי לעצור דימומים, דלקת וכאב כמו זה שנגרם מטחורים. ענבי בוסר שימשו לריפוי כאבי גרון וצימוקים משמשים עד היום לטיפול בעצירות.

ענבים מכילים פיטוכימיקלים רבים, ביניהם הפרואנתוציאנינים אוליגומרים (OPCs) – אלה הם נוגדי חמצון רבי עוצמה ממשפחת הפלבנואידים.

מחקרים הראו שלפרואנתוציאנינים יש יכולת נוגדת חמצון גבוהה פי 20 מויטמין C ופי 50 יותר פוטנטיות מויטמין E. פרואנתוציאנינים המצויים בקליפת עץ האורן הימי הצרפתי ובזרעי ענבים פועלים ישירות לחיזוק כלי הדם ומשפרים את מסירת החמצן לתאים.

לפרואנתיוצנינים יש זיקה לממברנות תאים והם תומכים תזונתית בהפחתת חדירות ושבריריות נימי הדם. למרות שפלבנואידים נפוצים בטבע, הפרואנתיוצידין החזק
ביותר מצוי בקליפת עץ האורן ובגרעיני ענבים.

ענבים

צילום: pixabay ענבים

מה היתרונות בשמן זרעי ענבים?

רוב חומצות השומן בו הן רב בלתי רוויות.
כ- 72% חומצת שומן לינולאית (רב בלתי רווייה)
כ- 16% חומצת שומן אולאית (חד בלתי רווייה)
כ- 7% חומצת שומן פלמטית (רווייה)
כ-4% חומצת שומן סטארית (רוויה).

בנוסף שמן זרעי ענבים עשיר בויטמין אי (27 מ"ג ל- 100 מ"ל) ובנוגדי חמצון לרוב, ביניהם רסווטרול, הידוע כאנטי אוקסידנט מופלא, המצוי בקליפות הענבים ולא בזרעי הענבים. זרעי ענבים עשירים גם בפנולים (tocopherols) וסטרואידים וכמובן גם בטאנינים.

נקודת עישון בינונית: מומלץ לטיגון או לבישול

עניין עיפוש השמן הוא סוגיה חשובה מאוד. לשמן זרעי ענבים יש נקודת עישון בינונית של כ 216 ° C . מה שהופך אותו לשמן מומלץ לבישול או טיגון, הרבה יותר מאשר שמנים אחרים נפוצים כמו קנולה, חמניות או זית.

חשוב לזכור ששמן בכבישה קרה או שמן המוגדר כ- virgin oil מוריד כמובן את נקודת העישון. שמן זרעי ענבים מורכב ברובו מחומצות שמן רב בלתי רוויות ולכן נוטה יותר להתחמצן אולם הוא מצוייד בנוגדי חמצון מאוד חזקים, שמחפים על עניין זה.

קלוריות

צפיפות האנרגיה המטבולית של שמן זרעי ענבים היא זו האופיינית לשמנים צמחיים: 880 קלוריות ל-100 גרם או 120 קלוריות לכפית של 15 גרם.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

איזה שמן צרך האדם הקדמון?

שמני המאכל בארץ-כדאי לדעת!

באיזה שמן לטגן?

 

 שמן זרעי ענבים טוב לבצקת ולהורדת כולסטרול: מה אומרים המחקרים ?

באי ספיקה ורידית כרונית, דליות דם ברגליים, גרימת כאב, נפיחות ועייפות ורידים מספר מחקרים איכותיים הראו כי פרואנתוציאנינים מזרעי ענבים עשויים להפחית את הסימפטומים.

במצבי בצקת – נפיחות הנגרמת על ידי ניתוח או פציעה – חולים שנטלו תמצית זרעי ענבים, שבו ללכת מהר יותר.

אצל חולי סרטן שד שנטלו 600 מ"ג של תמצית זרעי ענבים יומי לאחר הניתוח, למשך 6 חודשים, נצפתה פחות בצקת ופחות כאב לעומת אלו שנטלו פלצבו.

אמנם אין די ראיות כדי לקבוע אם נטילת תמצית זרעי ענבים יכולה להוריד את רמת הכולסטרול, אך שני מחקרים ראשוניים הראו תוצאות מבטיחות.

מחקר שכלל 40 אנשים עם רמות כולסטרול גבוהות בדק אם נטילת תמצית זרעי ענבים, כרום, או שילוב של שניהם, או פלצבו במשך  חודשיים יוריד את רמת הכולסטרול. השילוב של תמצית זרעי ענבים וכרום היתה היעילה ביותר בהורדת
הכולסטרול הכללי וה-LDL.

שימוש בשמן זרעי ענבים

צילום: pixabay שימוש בשמן זרעי ענבים

מחקר שבוצע ב-1993 תומך בטענה כי שמן זרעי ענבים מגביר ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL או "הכולסטרול הטוב") ומפחית את רמות רמות ה-LDL ("הכולסטרול הרע"). שמן זרעי ענבים מעכב  אדיפוגנזיס (היווצרות תאי שומן)  ומפחית אחסון ריגליצרידים באותם תאים.

תיאורטית, תמצית זרעי ענבים עשויה לעזור גם לטיפול ביתר לחץ דם. נוגדי חמצון, כמו אלה שנמצאו בזרעי ענבים, מגנים על כלי הדם מפני נזק.

כלי דם פגום יכול להוביל ללחץ דם גבוה. במחקרים שנעשו בבעלי חיים שונים, נטילת תמצית זרעי ענבים הפחיתה לחץ דם באופן משמעותי. טרם נעשו מחקרים בבני אדם בעניין זה.

ויש גם בשורה לחולי הסרטן. מחקרים מצאו כי תמצית זרעי ענבים עשויה למנוע את הצמיחה של סרטן השד, הקיבה, המעי הגס, הערמונית וסרטן ריאות בתאים במבחנות.

עם זאת, אין ראיות ברורות עדיין אם הוא פועל אצל בני אדם. החוקרים מניחים כי נוגדי חמצון, כמו אלה שנמצאו בתמצית זרעי ענבים, מורידים את הסיכון לפתח סרטן. תמצית זרעי ענבים עשויה גם לסייע במניעת נזק לתאי כבד הנגרם על ידי תרופות כימותרפיות.

מחקר על מתנדבים בריאים מצא כי נטילת תמצית זרעי ענבים  (Leucoselect) המכילה כ-300 מ"ג של פרואנתוציאנינים הגדילה באופן משמעותי את רמות נוגדי החמצון בדמם.

מכאן הסיקו החוקרים על תרומתה להאטת ההזדקנות, כמו גם למניעת התפתחות של מספר בעיות בריאותיות, כולל מחלות לב וסרטן.

שמן זרעי ענבים – גם לעור הפנים

שמן זרעי ענבים הוא גם מרכיב קוסמטי מצוין לפנים, ועוזר לשמירה על לחות העור. ממצאי מחקר שבדק את תרומתם של הפרואנתוציאנינים ושל הטאנינים הנמצאים בשמן זרעי ענבים לריפוי פציעות, הראו כי קיימת השפעה חיובית למרכיבים הללו.

שרי קפלן היא סטודנטית שנה ג' לנטורופתיה בקמפוס ברושים, אוניברסיטת ת"א. בוגרת B.A בכלכלה ו- M.B.A במנע"ס באוניברסיטת בן גוריון.

השאירו תגובה:

  1. עליזה

    תודה על הכתבה .אני משתמשת בשמן זרעי ענבים (תוצרת איטליה)לעוגות והוא אכן יותר עדין אך במיוחד אני עושה איתו מיונז על בסיס ביצה או על בסיס חלב סויה והוא מתנהג פ נ ט ס טי ולדעתי גם הרבה פחות מזיק ממיונז רגיל…

  2. יחיאל

    האם יש שמן ענבים שהוא לא מכבישה קרה? והאם יש לחפש זאת כתוב?
    מישהו יודע?