SunnyDew_Fly
barimax_3dage_Fly

בצל ירוק

מאת: בעריכת: מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית .M.Sc
זמן קריאה: 2 דקות
אוהבים בצל ירוק? הידעתם שמבחינת הרכב הפיטוכימיקלים הוא מספק לפחות שני יתרונות בריאותיים משמעותיים "במחיר" אחד?
בצל ירוק מוסיף בריאות לסלט

בצל ירוק מוסיף בריאות לסלט

DROR_Inside

בצל ירוק תעודת זהות:

שם לטיני: Allium cepa


ממשפחת השושניים (Liliaceae Family)

בצל ירוק סגולות

הירקות בקבוצה זו עשירים בתרכובות הגופרית וכן ברכיבים האופייניים לעלים הירוקים:בצל ירוק ועירית.

טעמם העשיר והארומטי של בני משפחת הבצל מתכולת תרכובות הגופרית. תרכובות הגופרית, כדוגמת האליצין, ייחודיות לבני משפחת הבצל, והן תורמות להפחתת הסיכון לסרטן ולמחלות כלי דם ולב.

מחקרים בבעלי חיים מראים כי תרכובות הגופרית עשויות לסייע במניעת סרטן המעי הגס, סרטן הוושט וסרטן השד. בנוסף, הן פועלות כ"תרופות" לדילול הדם ולמניעת קרישת דם לא רצויה, כך הן תורמות למניעת מחלות לב. בניסויי מבחנה הן נמצאו פעילות אף יותר מאספירין.

בני משפחת הבצל מכילים גם קוורצטין, נוגד חמצון המנטרל רדיקלים חופשיים מזיקים במיוחד, ועשוי לתרום למניעת תהליכי הזדקנות ומחלות. בנוסף, הוא מסוגל להלחם בנגיפים שונים ולהגביר את יכולת ההתנגדות של הגוף מפניהם.

יחד עם פלבונואידים נוספים נלחם הקוורצטין גם בדלקות, לכן משתמשים בו להקלה על בעיות דלקתיות כמו דלקות במפרקים (gout), בלבלב ובערמונית ולטיפול במצבים אלרגיים כמו אסטמה, חום גבוה ודלקות בעור.

כוחו של הקוורצטין כנוגד חמצון וכנוגד דלקות עשוי להסביר, מדוע צריכה שלו נמצאה קשורה להפחתת בשיעור מחלות לב.

מחקרים מראים כי צריכת מזונות עתירי קוורצטין קשורה גם בהפחתת הסיכון לכל סוגי הסרטן, במיוחד סרטן ריאות.


בצל ירוק – שניים "במחיר" אחד – יתרונות בצל ירוק:



מלבד תרכובות הגופרית, מכיל הבצל ירוק גם רכיבים האופייניים לירקות העליים הירוקים. הוא מהווה מקור לנוגד החמצון לוטאין, התורם לבריאות העין וכפי הנראה גם להפחתת הסיכון למחלות לב וסרטן.

כן הוא מכיל ויטמינים ומינרלים האופייניים לירקות העליים הירוקים: בטא-קרוטן המסייע בהפחתת הסיכון לסרטן וגם משמש כחומר מוצא לויטמין A, החיוני לראייה, לשמירה על תפקוד מערכת החיסון, לגדילה תקינה, לשמירה על בריאות העור ולהפחתת הסיכון לסרטן, ויטמין K – חיוני לקרישת הדם ותורם לחוזק העצם, ויטמינים מקבוצה B, החיוניים להפקת האנרגיה בגוף וביניהם פולאט (חומצה פולית) התורם למניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ומסייע בהפחתת רמות ההומוציסטאין בדם, מה שעשוי להפחית את הסיכון למחלות לב, ברזל – מינרל החיוני למניעת עייפות וחולשה שמקורן באנמיה וכן לתפקוד תקין של המוח ושל התפתחות יכולת הלמידה בתינוקות וילדים.

בדומה לבני משפחת הבצל, מהווה הבצל הירוק גם מקור לויטמין C – נוגד חמצון יעיל. מסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן, וכנראה גם קטראקט וסיבוכי הסוכרת, לאשלגן – מינרל התורם להפחתת הסיכון ליתר-לחץ-דם ולמחלות לב וכן לחוזק העצם ולסיבים תזונתיים, התורמים להסדרת פעילות מערכת העיכול ולהאטת הספיגה של חומרים מהמזון כמו סוכר וכולסטרול.

בצל ירוק – ערכים תזונתיים נבחרים ל – 100 גרם (Spring onion)

קלוריות (קק"ל)  32
חלבונים (גר') 1.8
פחמימות (גר') 7.3
שומנים (גר') 0.2
סיבים תזונתיים (גר') 2.6
נתרן (מ"ג) 16
ויטמין C (מ"ג) 19
ויטמין B2 (מ"ג) 0.08
אשלגן (מ"ג) 276
ברזל (מ"ג) 1.5
פולאט (חומצה פולית) (מק"ג) 64
בטא קרוטן (מק"ג) 50
ויטמין K (מ"ג) 29
מים (גר') 90

 

פיטוכימיקלים: כלורופיל (פיגמנט ירוק), לוטאין, בטא-קרוטן (פיגמנטים צהובים-כתומים), תרכובות גופרית ועוד.

*יש לקחת בחשבון כי שעור ספיגת הברזל מעלים ירוקים אינו גבוה.

בצל ירוק – המלצת מומחי מועצת הצמחים


הבצל הירוק מהווה מקור הן לתרכובות הגופרית המגינות, והן לנוגד החמצון לוטאין. כמו כן הוא מכיל ויטמינים ומינרלים האופייניים לירקות העליים הירוקים.

כיוון שמבחינת הרכב הפיטוכימיקלים הוא מספק לפחות שני יתרונות בריאותיים משמעותיים "במחיר" אחד, מומלץ לשלב אותו לעתים קרובות בתפריט השבועי.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו