Powered by WP Bannerize

תרימה

Powered by WP Bannerize

אורז בסמטי – 'מלך הדגנים' שיעשה לכם רק טוב

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה ואורח חיים, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית
אורז בסמטי אינו דומה לאף אורז אחר, יעידו זאת המחקרים שנעשו אודותיו והמיליונים שאוכלים אותו בכל הזדמנות. מה הופך אותו לאורז שהכי כדאי לנו לאכול?
אורז מלא

למה דווקא בסמטי? (123RF)

"תה ואורז יש בסין"….אומר השיר הידוע, אבל מאז תורבת האורז לראשונה בהודו וסין, זרמו הרבה מים בצינורות השקיה והדגן הפופולארי הזה הופץ ליבשות אחרות ברחבי העולם והפך לאחד מהמזונות הבסיסיים עבור רב תושבי הגלובוס. על פי נתוני האו"ם מהווה האורז כ-20% מהמזון אותו צורכים יושבי הגלובוס.

בתרבויות שונות האורז הוא לא רק מרכיב עיקרי ובסיסי בתפריט, אלא סמל לפוריות, רווחה, עושר ובריאות. כך למשל, נהוג להשליך אורז על זוג טרי בתקווה לחיים טובים. במזרח הרחוק נהוג להשתמש גם באורז טחון וצבעוני להכנת מנדלות בטקסים דתיים שונים ועוד.

אורז קצר, אורז ארוך, מלא, עגול, לבן, אדום, סגול, שחור, יסמין, הודי, פרסי, בר, סושי, ריזוטו… ישנם אלפי זנים של אורז אולם כ"מלך האורז" ניתן, ללא עוררין כמעט, להכתיר את האורז הבסמטי – הנחשב למובחר מכולם.

באופן כללי האורז נחלק לשני סוגים עיקריים: הגרגר השמנמן והקצר הנקרא ג'פוניקה, והגרגר הארוך והקצר הנקרא אינדיקה. אורז הודי, פרסי ובסמטי נכללים תחת הקטגוריה של הסוג הראשון ואורז עגול והאורז המיועד לסושי למשל נכללים בסוג השני. לכל סוג יש את המאכלים המתאימים לו ולפעמים לא ניתן להחליף ביניהם.

מה ההבדל בין אורז לבן לאורז חום (מלא)?

במרבית תהליכי העיבוד של האורז, נטחנים בדרך כלל גרעיני האורז, כדי להסיר את השכבה החיצונית של הגרעין – הקליפה. התוצאה המתקבלת היא אורז חום – דהיינו גרגר שלם המכיל סיבים תזונתיים, וויטמינים ומינרלים. שלב מתקדם של שחיקה וליטוש, גורם להסרה של שכבה נוספת, מה שיוצר את האורז הלבן. אורז לבן קל יותר לבישול ולעיכול וזמן האחסון וחיי המדף שלו ארוך יותר.

חשיבות האורז באיורוודה

פירוש המילה "בסמטי" (BASMATI) בסנסקריט היא: "בעל הניחוח/הריחני".  והוא אכן בעל הארומה החזקה יותר מכל סוגי האורז האחרים. מקורו של הריח טמון בנוכחות של כימיקל בשם 2-Acetyl-1-pyrroline,  הנמצא באורז בכמות גדולה (וכן בטבק, קקאו, בוטנים, תה ופופקורן).

אורז מלא

יש הרבה סוגים (jing_pixabay)

בהודו ניתן למצוא סוגים שונים של האורז הנפלא הזה, הגדל למרגלות ההימלאיה: אורז בסמטי לבן, אורז בסמטי חום, אורז בסמטי אדום, אורז בסמטי מיושן ואורז בסמטי PARA BOILED (בצורת הכנה זו, עובר האורז תהליך תרמי, אשר משנה את תכונותיו של גרגר האורז ומעביר את הוויטמינים מקבוצת B מהקליפה לתוך הגרגר עצמו). וגם אורך הגרגיר.

לפי הרפואה ההודית המסורתית נחשב האורז הבסמטי למתוק, מקרר וקל באיכותו. זהו שילוב ייחודי, שכן מזון מתוק או קר נחשב, בדרך כלל, לכבד יותר לעיכול. מאידך, הצירוף של האיכויות הללו, הופך את האורז הבסמטי לקל לעיכול, מרגיע ו"מקרקע", מאזן את כל הדושות (בעיקר ואטה ופיטה. קאפה צריכים לאכול במתינות, על מנת שלא ליצור ליחה), מזון סאטווי (מסייע לבהירות מחשבתית, סיפוק של המיינד) או טהור, מזין את כל רקמות הגוף, עתיר בפראנה ("אנרגיית החיים"), אפרודיזיאק ומומלץ למצבים של דלקת במעי.

אגב, לאורז חום רגיל יש השפעה שונה מזו של אורז בסמטי חום. והוא נחשב לבעל איכות מחממת, כבדה, לחה ומחוספסת יותר ומתוק ומכווץ באיכותו.

בעל מעלות בריאותיות רבות

גם בראייה המערבית קיימות סיבות מצויינות להעדיף את האורז הבסמטי על פני סוגי האורז האחרים:

1. עשיר בסיבים תזונתיים – אורז בסמטי חום מכיל 20% יותר סיבים תזונתיים בהשוואה לסוגי אורז מלא אחרים. מחקרים מצביעים על כך שאכילה של 3 מנות דגנים מלאים ביום, עשוייה להפחית את הסיכון לתחלואה במחלות לב בכ-30%, כמו גם סרטן, סוכרת, כולסטרול ומחלות אחרות. כמו כן ידוע לכל שכמות גדולה של סיבים תזונתיים מסייעת לתנועת מעיים תקינה ומניעת עצירות.

2. דל שומן – רב תכולת השומן באורז, לצד ויטמינים מסיסי מים (ויטמין E למשל) נמצאת בקליפה. לכן  1/4 כוס אורז בסמטי חום לא מבושל מכילה כ 1.5 גרם שומן בלבד. בעוד אורז בסמטי לבן אינו מכיל שומן (כיוון שזה הוסר במהלך תהליך העיבוד והליטוש של הקליפה).

3. עשיר בפחמימות – אורז בסמטי חום מכיל כ-33 גרם פחמימות ברבע כוס, בהשוואה ל-36 גרם פחמימות ברבע כוס אורז בסמטי לבן. הפחמימות הן מקור אנרגיה זמין ומיידי למערכת העצבים, תאי עצב במוח, תאי דם אדומים ועוד. כמו כן מחקרים מראים שפחמימות מסייעות לייצור של סרוטנין, אותו כימיקל במוח שגורם לנו להרגיש טוב מבחינה רגשית. צריכת תפריט דל בפחמימות לאורך זמן, נקשרה לתופעות של דיכאון, חרדה וכעס.

4. בעל אינדקס גליקמי נמוך – אורז בסמטי בעל אינדקס גליקמי של 58 למנה של 150 גרם. בעוד שהאינדקס הגליקמי של סוגי אורז אחרים נע בין 66 – 87. לכן מסייע לנו לשמור על רמות סוכר ואנרגיה קבועות לאורך זמן ומפחית את תחושת הרעב.

5. נטול גלוטן – גם אם אתם מחוייבים להימנע מגלוטן בשל סיבות רפואיות, אין ספק כי אכילה של דגן, כדוגמת אורז בסמטי יכולה לחסוף לכם חלק מתופעות הלוואי האופייניות לצריכה של גלוטן, כדוגמת נפיחות, גזים, כאבי בטן וכד'. כיוון שכאמור נחשב לקל לעיכול בהשוואה לסוגי אורז אחרים.

אורז חום

מתאים לכל ארוחה ובכל תיבול (123RF)

6. מקור לוויטמינים ומינרלים – אורז בסמטי חום מכיל ברזל, ויטמיני B (תיאמין, ניאצין, חומצה פולית) בכמות קטנה. וכן מנגן, מגנזיום, נחושת, אבץ ואשלגן. באופן מפתיע, על אף הסרת הקליפה, האורז הבסמטי הלבן עודנו מכיל מינרלים חיוניים כגון: סידן, מגנזיום, זרחן, אשלגן וסלניום וויטמינים מקבוצת B.

7. מכיל כמות נמוכה של נתרן.

8. טעם – מי שהתנסה כבר באורז בסמטי, יודע שאין לו אח ורע בעולם והטעם והארומה, בשילוב הטקסטורה פשוט ממכרים. עצה פופולארית למי שמבקש למכור את ביתו היא לאפות עוגה, בזמן שהקליינטים הפוטנציאלים מגיעים לבחון את הנכס. אני ממליצה לכם לנסות לבשל אורז בסמטי….

9. משתבח עם הגיל – כמו יין טוב, גם לאורז ישן יש עדיפות על פני אורז טרי. ויש הממליצים לאכול אורז בן שנה לפחות.

10. דל בחלבון (3-4 גרם חלבון, 5-8% מהתצרוכת היומית המומלצת) – חשוב לציין כי החלבון באורז בסמטי אינו שלם (כיוון שאינו מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, אלא 8 בלבד). לכן מומלץ לשלב אותו עם חלבונים נוספים מן הצומח, כגון עדשים, שעועית וכו'.

11. מרכיב מנצח בכל דיאטה – בשל כל הסיבות שתוארו וערכו הקלורי הנמוך (190 קלוריות לכוס אורז מבושל), הופך למרכיב חיוני בכל תכנית לשמירה או הפחתה במשקל.

12. מתאים לכל אירוע ולכל ארוחה – ניתן להכין ממנו דייסה, קינוח, ממולאים, מנה עיקרית, תוספת, לבשל אותו עתיר עשבי תיבול, או מתקתק, לבן, חום או בשלל גווני הקשת. ואם תשאלו אותי, לאכול אותו בוקר, צהרים וערב!

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: