Thymoquin_Fly
Nikui_Fly

אפשר גם בלי לחם

מאת: שרי קפלן
זמן קריאה: 3 דקות
המעיטו בטחינה, שתו מעט יין דרך קבע, אכלו מעט בשר איכותי והכי חשוב: אל תרגישו מסכנים בגלל שאתם אוכלים בריא. שרי קפלן למדה מד"ר דן קרת איך לאכול
Sunrider_Article

המלצות רבות העתיר ד"ר דן קרת (בוגר מצטיין של בית הספר לרפואה שליד הטכניון בחיפה ודוקטור לרפואה נטורופתית מאוניברסיטת בסטיר בארה"ב) בהרצאה על בחירת מזון בצורה מושכלת בתיאטרון גבעתיים שנערכה ביום שישי האחרון. בחרתי את המיטב שבהן, הנה הן.

כמה שפחות בשר

מה כדאי לאכול – יותר מעולם החי או מעולם הצומח? במחקרים שנעשו על אוכלוסיות מאריכות חיים בעולם נמצא שהצריכה העיקרית של התזונה שלהם מקורה בעולם הצומח.
קרת ממליץ על מיעוט אכילה מן החי, על מנת לספק מספיק אנרגיה, ויטמין B12 ומינרלים כמו אבץ שקשה לספק אותו לספוג אותו מן הצומח.

אומגה 3 ו-6

יודעים היום לומר שמדד הדלקתיות CRP הוא מנבא איכותי וקריטי למחלות לב וכלי דם בדומה לחשיבותו במחלות דלקת פרקים. עוד ידוע שאחד מתוך שישה סרטנים הוא תוצאה של דלקתיות כרונית וממושכת בגוף.

היחס בין צריכת חומצות שומן אומגה 3 ו-6 במזון נותן אינדיקציה לבריאות האדם. כשמפירים את האיזון בצריכת יתר של חומצות שומן אומגה 6 ומעט מאוד אומגה 3 יש יותר מחלות לב, קרישת דם, היצמדות טסיות, דלקות, מחלות אוטואימוניות, סרטן והשמנה.

כשם שכדי לרפא פצעים נזקק הגוף לתאי מערכת החיסון, כך תאים סרטניים זקוקים לדלקת כדי לשגשג ולגדול. הם משתמשים בדלקתיות ובהגברת החדירות של הרקמות כדי להסתנן לרקמות שכנות, להתרבות ולשלוח גרורות.

מעכבי חומר דלקתי הם:

• תרופות
• כורכום – באמצעות הכורכומין
• יין אדום – באמצעות הרסוורטול
• תה ירוק – באמצעות ECGC

CRP – מנבא יותר מכל המדדים האחרים את הסיכון לפתח מחלות כרוניות.

יש לנו אחריות ויכולת להשפיע ולקבוע את מצב הדלקתיות בגוף שלנו ע"י בחירת סוגי וכמות השומנים במזוננו.


תה ירוק

כמה שפחות קמח

האבולוציה לא ייעדה את הלבלב שלנו להתמודד עם כמות רבה כל כך של קמח בתזונה שלנו! בחברה המערבית היום אנחנו צורכים יותר מדי מזונות שמתפרקים מהר לסוכר, גורמים להתפתחות תנגודת לאינסולין – וכך נוצרים יותר השמנה, תסמונת מטבולית, סכרת וסרטן.

 

הקפידו על אינדקס גליקמי ועומס גליקמי נמוך – פחות אינסולין. אינסולין הוא הורמון אנאבולי שבונה שומן ורקמת שריר. כאשר האינדקס הגליקמי נמוך גם האינסולין נמוך.
• קרת ממליץ על פחמימות לא מעובדות וגסות ככל האפשר, תוספת חומציות כגון לימון/חומץ, מעט שומן בריא וסיבים מסיסים מאיטים את פירוק הפחמימה וספיגת הגלוקוז.
יוצאי דופן: מוצרי חלב, בשר, דגים וביצים שמכילים מעט פחמימות גורמים להפרשת אינסולין גבוהה!
• צרכו פחות מוצרים מן החי שמכילים IGF1 (מעלה סיכון לגידול סרטני)

יש תפיסה מוטעית רווחת שמוצרי חלב מסייעים לירידה במשקל. קרת מפריך את המיתוס: הרי גורים ותינוקות בטבע הניזונים מחלב בלבד צומחים בקצב הכי מהיר בכל תקופת החיים שלהם. הם מכפילים ומשלשים עצמם בפרק זמן קצר הודות להפרשת אינסולין גבוהה כתגובה לחלב, אשר בונה רקמות ושומנים בקצב מהיר. מה שמתאים לעוללים שצריכים לגדול ו"להתנפח" לא מתאים לבני אדם בוגרים.


תזונה מאריכת חיים

קרת מנה את מאפייני התזונה של אוכלוסיות מאריכות חיים בעולם:
• הרבה מעולם הצומח: ירקות, דגנים, קטניות, פירות, אגוזים.
• צריכת דגים עשירים באומגה 3 באופן סדיר
• מעט בשר אדום, רזה.
• מקור עיקרי לשומן – שומנים חד ורב בלתי רוויים מדגים.
• אלכוהול בדרך קבע ובמתינות
• פעילות גופנית
• תמיכה וקשרים חברתיים
• גישה אופטימית לחיים
• סייסטה – מחקר על 20 אלף גברים יוונים הראה שהפסקת שינה קצרה ביום הפחיתה תחלואה לבבית ב-37% !

תיאטרון גבעתייםאיך בוחרים?

קרת מביא תובנות מהספר "אכילה בהיסח הדעת" של בריאן וואנסינק ומספרו של מייקל פולן האמריקאי In Defence of food בשילוב עצות שלו מן הקליניקה:

1. "אל תאכלו שום דבר שסבתא רבא שלכם לא הייתה מזהה כמזון". מזון מוכן "לוחץ" על הכפתורים האבולוציונים וגורם לנו לאכול יותר. בטבע קשה למצוא מתוק, שמן ומלוח וללא הגבלה, בסופרמרקט זה קל וזול ! תעשיית המזון מציפה אותנו במזון שגורם להפרשת דופמין וגורם לנו להרגיש טוב.

2. הימנעו ממזון שאינו נרקב או מתקלקל בזמן סביר (עתיר חומרי שימור).

3. היזהרו ממזון עם רכיבים שאתם לא מזהים, מתקשים לבטא והם יותר מחמישה במספר. היזהרו ממזון המכיל סירופ תירס עתיר פרוקטוז.

4. הימנעו ממוצרי מזון הטוענים על השפעה על הבריאות. ענקיות המזון משלמות כסף רב כדי להשיג אישורים מאגודות וארגוני בריאות שונים, כדי להכשיר אותם כמוצרי בריאות, למרות שהם רחוקים מלהיות כאלה.

5. קנו בשווקי איכרים, שם לא תמצאו מזון מעובד, ארוז או מזון ישן שהוסע מרחוק. תמצאו בשווקים מזון מלא, טרי, שנקטף בשיא בשלותו.
מה לאכול?
• הרבה צמחים, בעיקר עלים.
• לגוון ככל האפשר בצבע – כך נשיג יותר מיקרונוטריאנטים, נוגדי סרטן מגוונים.
• קטפו פרחי בר: סרפד, ריגלת הגינה, עלי ופירות חוביזה, באביב אפשר להוסיף פרחי חרדל לסלט.
• אכלו מזון מקומי, שמן זית טרי ולא כל מיני שמנים ומוצרים אקזוטיים המיובאים מרחוק.
• אכלו מזונות מסורתיים כמו תירס+שעועית, שילוב שהוכיח עצמו מבחינה תזונתית ולא כל מיני מרכיבי מזון שהוצאו מהקשרם: מרכיבי סויה ושלל מיני מוצרים מעובדים.
• עדיף לעקוב אחר שיטת תזונה שלמה ולא לקחת מרכיבי מזון מסוימים מאותה שיטה.
• איכלו מעט, תמיד ליד שולחן ואם אפשר גם בחברה ולא תוך כדי קריאה או צפייה בטלוויזיה.
• התייעצו עם המעי שלכם. הקשיבו לאותות פנימיים ולא חיצוניים.
• אכלו מעט ושלמו הרבה! "אנחנו מה שהחיה שאנו אוכלים אכלה". עדיף לאכול, לעתים רחוקות למי שאינו יכול להרשות לעצמו, בשר אורגני של חיה שניזונה מעשב במרעה, צמחים וגרעיני בר בטבע – מאשר לאכול בשר נחות 3 פעמים בשבוע.

אל תרגישו מסכנים

ד"ר דני קרת מציע לנו להיזהר מכל אלה שמרוויחים מאכילה לא מושכלת: תעשיית המזון, תעשיית הדיאטות, תעשיית התרופות, תעשיית הרפואה, המסעדות והמזון המהיר.

הימנעות מקיצוניות ופשטות בבחירת המזון עברו כחוט השני בהרצאתו המרתקת של קרת. בסופה של ההרצאה הדגיש קרת כי הוא אוסר על מטופליו לחוש כתוצאה מהבחירות התזונתיות החדשות שלהם תחושת קיפוח, מסכנות ורעב. ההפך – אוכל בריא הוא חגיגה!

שרי קפלן, סטודנטית שנה ג' לנטורופתיה בקמפוס ברושים,  אוניברסיטת ת"א

בוגרת B.A בכלכלה ו- M.B.A במנע"ס באוניברסיטת בן גוריון.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. u

    לא ראיתי שזה כתוב, ואנימאוד מקווה שזה לא כתוב, אנחנו לא אוכלים כמעט מוצרי חלב וכן אוכלים הרבה טחינה אפילו גולמית כי יש בזה הרבה סידן, אז מאיפה זה בא פתאום?

  2. אחת

    אומגה 6 לכן לא כדאי להפריז בה, היא מפירה את האיזון של האומיגות 3,6,9

  3. מאיה

    אם אפשר לפרט בנושא הטחינה למה התכוון המשורר

  4. עירית

    באיזו מידה אתה ממליץ או לא ממליץ עליהם? ומדוע?

  5. חן

    אי אפשר לומר כך סתם בכותרת "להמעיט בטחינה" בלי להסביר למה הכוונה.
    האם לא נכון לאכול בכל יום טחינה משומשום מלא? נדרשת תשובה והבהרה לקוראים. תודה.