PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

חומצה מאלית - סודות התפוח וחומצת הקסם שיסדרו לכם שנה נהדרת

מאת: אלמוג גולד
זמן קריאה: 2 דקות
לא סתם נבחר התפוח להיטבל בדבש בחגיגיות בראש השנה. נוסף על כל הדברים הטובים והידועים שיש בו, הוא מסתיר בתוכו גם חומצת קסם – החומצה המאלית. מה מעלותיה וכיצד היא יכולה להועיל לנו?

תפוח עץ - מתאים לתזונת ספורטאים - מגן על הגוף במגוון דרכים (pixabay_condesign)

Thymoquin_In

לא סתם נבחר התפוח להיטבל בדבש בחגיגיות בראש השנה. כנראה שבאמת מגיע לו (ולנו).

שנה חדשה וכוכב ותיק – התפוח. פרי זה מככב אצלנו כבר מימי קדם, עת היווה כלי פיתוי חושני ושינה את ההיסטוריה של האנושות כולה.

התפוח ידוע בסגולותיו – סיבים, ויטמינים, מינרלים ומדד גליקמי נמוך, כלומר פחות מקפיץ את רמות הסוכר בדם לאחר אכילתו, ובכך יותר משביע לאורך זמן.

תפוח ירוק חמצמץ משמש אותנו תדיר בתהליכי ניקוי רעלים, בעונות מעבר, ובעיקר בעונת האביב. אך מעבר לכל הטוב הזה מסתתרת לה חומצה ייחודית בתפוח – החומצה המאלית. וכשמה כן היא – יש בה מלא יתרונות.

מהי חומצה מאלית?

חומצה מאלית, הנקראת גם "חומצת תפוחים" מצויה בכמה סוגי פירות, בעיקר בפירות בוסר והיא הנותנת לפרי את טעמו החמצמץ. מכל המקורות, ריכוזה הגבוה ביותר של החומצה מצוי בתפוח – כ-250 מ"ג חומצה לכל 100 גרם תפוח.

מדובר במולקולת ייחודית המסייעת ליצירת אנרגיה בגוף, אם נדבר בלשון פיזיולוגית, החומצה מעודדת יצור ATP (אדונוזין טרי-פוספט) בגוף. ה-ATP הוא למעשה יחידת אנרגיה שהגוף חי עליה.

חומצה מאלית יתרונות:

שילוב של החומצה המאלית עם מגנזיום, המצוי אף הוא בתפוח, נהדרת ליצור אנרגיה לתפקודו החשמלי של הלב ולמחלות בהן מוצאים עצמם החולים בחסר אנרגיה, מחלת העייפות הכרונית למשל, וגם כל מצב של עייפות של מרוץ החיים.

אחד השימושים המסורתיים בתפוח היה טיפול בכאבים שונים, ואכן החומצה המאלית מקלה גם על כאבי שלד ושרירים בשילוב עם המגנזיום, כך שבמינונים גבוהים תוכל להקל על מחלת הפיברומיאלגיה, בעיות מפרקים, גאוט ואף על מגרנות.

חומצה מאלית

הפרי המושלם (123RF)

החומצה המאלית נספגת בקלות במערכת העיכול
ומאזנת את רמות החומציות.

מעבר לתפקידו המרכזי של התפוח בניקוי רעלים כללי, חומצת התפוחים שבו יעילה מאוד במינונים גבוהים לפינוי מתכות מהגוף.

פינוי מתכות רעילות מהגוף אינו ענין של מה בכך, והיא שמעלה סיכון למחלות כאלצהיימר ופרקינסון.

במחלות אלו נמצאו ריכוזים גבוהים של מתכות רעילות במח והחומצה המאלית פועלת להורדת רמותיהם.

חוה אמנם הייתה עלמה צעירה כשפלירטטה עם התפוח, אך גם נשים בגיל המעבר ולאחריו יכולים למצוא בו תועלת רבה – החומצה המאלית יוצרת תרכובת עם הסידן, תרכובת המגבירה את ספיגת הסידן בעצמות, דווקא בשלב בחיי האישה שבה יכולת ספיגת הסידן בהן הולכת ונחלשת.

ואם במעיין הנעורים עסקינן, מחקרים מצאו כי חומצת התפוחים מרעננת ומגנה על העור והשיער, ממש גן עדן.

עוד נפלאות שמיחסים לחומצה המאלית היא הורדת לחץ דם וכולסטרול, טיפול באלרגיות ועניני סינוסים ואף האטת התפתחות תאים סרטניים.

חשוב לציין שטיפול במחלות כמו סרטן ולב בחומצה מאלית נעשו במינונים גבוהים של החומצה. אך מכיוון שחשוב לעסוק בהגנה על הגוף ובמניעה, אין ספק שתפוח ראוי להיכלל בכל בית כאחד ממצרכי הבסיס במזווה.

ולקראת השנה החדשה, קצת "רוחניות" – מצאתי כי יש המייחסים לחומצת התפוח גם השפעה על מרכז התודעה העמוקה במח, מרכז הממוקם בין שתי אונות המח. זהו מוקד המהווה את האינטואיציה והראיה שלנו מעבר לדברים.

מה נותר לאחל לשנה החדשה? בריאות, שמחה, וסל של תפוחים תמיד בבית.

אלמוג גולד-רוטנברג, סיירת אפונה וגזר היא מנחת הסדנה לאכילה טובה, יועצת ומלווה לתזונה והרגלי אכילה בריאים

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו