PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

עלים ירוקים בתזונת האדם

מאת: אלירן דה-מאיו
זמן קריאה: 3 דקות
סדרת כתבות בנושא ירקות-עליים מקומיים וצמחי-בר למאכל בישראל. בכתבה זו נכיר את מקומם המכובד של העלים הירוקים, שאינו מוטל בספק כשאר המזונות, בגישות התזונה השונות
Laisha_In

מדעי הרפואה התזונתית

מדעי התזונה בישראל ובעולם המערבי מספקים לכל אדם העוסק וחוקר בתחום שפע של מידע, מידע שיש בו פוטנציאל חיובי ומרשים לרפואת האדם, זאת הפרשנות השונה בין אנשי המקצוע שמייצרת מציאות מרשימה לא פחות המעודדת תחלואה וכאב.

הפוטנציאל הכלכלי והרווחים הבלתי נתפסים של תעשיית המזון הם אלו שגורמים למצב בלתי מתקבל על הדעת, שבו גופי המחקר במדעי התזונה חוקרים לעתים נושא ספציפי, ועל-סמך תוצאות שאינן לגמרי ברורות, הם מפרסמים מסקנות המתפרסמות בתקשורת לציבור הרחב. התוצאה היא קידום של טרנדים חדשים בענף המזון, דיאטות חדשות, תוספי-תזונה ותרופות, כל אלו על חשבון הרפואה התזונתית היעילה (והזולה) כל-כך עבור האדם שלרוב אינו נחשף ומכיר את עקרונותיה ויתרונותיה.

כשאני נפגש עם מטופלים, אני תמיד אומר להם: "למצוא רופא\מטפל 'אמין' ברפואה תזונתית היא אחת המשימות המורכבות והקשות ביותר, אני מאחל לכל אדם שלעולם לא יזדקק לכך".

מהיכרותי את התחום בשנים האחרונות, צר לי על כך מאוד שהבורות, השרלטנות והרווחיות משתלטים וכבר שולטים יחד על חשבון הבריאות המיטבית של האדם, שבסך-הכול מחפש קצת נחת ושמחה.
איני שם את עצמי במעמד של המטפל ה'אמין' או המקצועי ביותר, אך לאורך כל הדרך עקרונותיי תמיד היו ובתקווה שתמיד יהיו מבוססים על טובתו העילאית של המטופל, פיסית, רגשית, רוחנית וכלכלית. מדי יום אני רק מקווה לפגוש יותר מטפלים ורופאים שהפנימו את כובד האחריות לגורלם של מטופליהם ושבריאותם ורווחתם ניצבת בראש סדרי עדיפויותיהם.

מדי יום אנו קוראים ולומדים על סתירות 'מדעיות' שונות לכאורה, לרוב למי שמכיר את המחקר המדובר ולומד אותו מתגלה תמונה שונה לגמרי. הסתירות אינן גדולות כפי שרגילים לחשוב, יש יותר בהירות ותמימות דעים מאשר סתירות וחוסר הסכמה.

הסיבה לתפיסת המציאות המעוותת הן של הציבור הרחב והן של קהל המטפלים מבוססת על כך שכל אדם העוסק כמקצוע בתחום התזונה, הן מקצועית והן חובבנית, נאלץ להמציא את עצמו מחדש. בכדי לעשות זאת הוא 'ממציא' שיטה חדשה או כך לפחות נדמה לנו. לרוב מדובר בשינוי הסדר של שיטות קיימות או המצאה של שיטה חדשה שאין לה כל ביסוס מדעי או ניסיון כלשהו בעולם כולו.

מדעי התזונה והרפואה התזונתית מתקדמים כל-כך ומציעים פתרונות מגוונים, זמינים ומותאמים לאנשים במצבי בריאות שונים. האפשרויות הנהדרות ניתנות ליישם הן בעולם המערבי הסובל מתת-תזונה ועודף משקל והן במדינות עניות הסובלות מתת-תזונה ותת-משקל.

התחלואה המוכרת והשכיחה מחברת השפע והתחלואה המוכרת והשכיחה במדינות עניות מבוססת על אותן עקרונות של שימוש אינטרסנטי בידע ובמשאבים, רווחיות מקסימאלית וחמדנות של מיעוט אנשים בעלי-שליטה המשפיעים על מיליוני אנשים בכל העולם, כפירה בזכותו הבסיסית של האדם למים ומזון מספקים ומתאימים לקיומו, כאשר הסיבה המוסרית המרכזית לכל אלו הינה הפער העצום בין היותנו משפחה אחת גדולה של בני-אנוש לבין אותם בני-אנוש המתנהלים כגזע נפרד הנהנה מן הבורות והחולשה של כל השאר. (כפי שהיה תמיד לכל אורכה של ההיסטוריה האנושית..)

ברוב המקרים מבלי שיהיו מודעים לכך, גופי התקשורת השונים, מוסדות אקדמאיים לרפואה (M.D) ולרפואה אלטרנטיבית, כולם יחד, בהתלהבות וכריזמטיות לוקחים חלק בהפצת הלכאורה 'סתירות מדעיות' הגורמות לבלבול ותסכול רב יותר אצל האדם הפשוט המחפש מעט בהירות, בריאות ונחת.
אני מבטיח להשתדל ולשתף אתכם במאמר זה במעט מן הידע שעשוי לתמוך בבהירות, שמחה ובריאותכם שלכם ושל משפחתכם.

מאמר זה מביא עמו סקירה מדעית של הפוטנציאל הרפואי והתזונתי הגלום בירקות עליים תרבותיים הזמינים לקנייה בכל סופר וחנות לממכר ירקות ופירות. בנוסף לכך תינתן גם סקירה של הפוטנציאל הרפואי והתזונתי הגלום בירקות עליים שאינם מתורבתים (צמחי-בר) הגדלים ביערות, צידי דרכים, חצרות בתים עזובות ובשולי השדות החקלאיים.

כל עלה נוסף שיתווסף בתזונתכם כמוהו כברכה והכרת תודה עבור גופכם הנאמן,
זכות גדולה עבורי לשתף בידע מועיל כל-כך.

גישות סותרות, עלה ירוק אחד

ישנן דיאטות שמבוססות בעיקרן על אכילת פירות ויש שממליצות על יותר ירקות. דיאטה אחת שמבוססת על מזון שנאכל במצבו הטרי ואחרות שממליצות לאכלו לאחר בישול. לאכול יותר או פחות דגנים, לאכול יותר או פחות קטניות, לאכול יותר אגוזים כמקור לאומגה 3 ולאכול מהם פחות מחשש להשמנה. חלק ממליצות לצרוך בשר מדי יום, דגים ומוצרי חלב ואחרות שממליצות להימנע מאלו לחלוטין.

גישות רבות ושונות לתזונת האדם, סתירות וניגודים רבים כל-כך ולמרות כל-זאת, משפחה אחת של מזון נותרה מחוץ לוויכוח. זוהי משפחת הירקות העליים שנהנית מתמיכה של כל הגישות התזונתיות. כולן מוצאות בירקות העליים מעלות רבות יותר מאשר חסרונות וכולן יחד ממליצות לצרוך ממנה יותר ויותר, הרבה מעבר למה שאנו רגילים.

הגישה הפליאוליתית (תזונת האדם הקדמון) המעודדת צריכה מרובה ויומיומית של בשר מעודדת גם לצריכה גבוהה יותר מן הרגיל של ירקות עליים. חלקם אף צורכים מהם יותר מאשר מרבית הצמחונים והטבעונים שהכרתי.

בכל סקירה תזונתית והיסטורית נמצא שהירקות העליים היו ועדיין כחלק טבעי וחשוב מתזונת האדם. על סמך הממצאים המדעיים של עשרות השנים האחרונות, כמעט בכולם נמצאו השפעות חיוביות ומועילות עבור האדם שצורך מהם. סגולות מרפא שמהן מפיקים תרופות, ויטמינים בכמות גדולה יותר מסוגי מזון אחר ושפע של פיטוכימיקלים (כימיקלים צמחיים-Phytochemicals) שברובם הגדול עדיין אינם מוכרים ומבודדים ע"י המדע. אלו שכן בודדו ונבדקו נמצאו כבעלי פוטנציאל לרפואה במגוון של מצבי תחלואה שונים.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו