PassoverFocus_Fly
PassoverFocus_Fly

דיאטת פליאו: האם היא פתרון פלא וממה כדאי להיזהר?

מאת: שוש אבני, דיאטנית  קלינית, מכבי שירותי בריאות במחוז צפון
זמן קריאה: 3 דקות
לא פעם אנו שומעים על דיאטת האדם הקדמון. מהי ומה משמעותה?  והאם למרות שעברו עשרות אלפי שנים מאז שנעלם האדם הקדמון, הדיאטה שלו טובה לנו?

דיאטת פליאו - יתרונות וחסרונות. צילום: RF123

PassoverFocus_IN

הרכיב התזונתי העיקרי המשפיע על רמת הסוכר כידוע, הן הפחמימות, וההמלצה לגבי כמותן בדיאטה, עברה תהפוכות רבות במהלך השנים, במסגרת ההנחיות התזונתיות לסוכרת, ובהתייחסות לכמות, מקור, פיזור, שיטות עיבוד והכנה.

דיאטת פליאו נכללת בקטוגריה של Low Carb Diet) LCd דיאטה דלה בפחממות –   (עד 130 גרם פחמימות ביום או 26% מהקלוריות היומיות, לעומת )  VLCDK (very low carbohydrate ketogenic diet, הכוללת 20-50 גרם פחמימות ביום או 10% מ- 2000 קלוריות ליום ועשויה להשרות קטוזיס לרוב האנשים, כמו דיאטת אטקינס ואחרות.

 

תחילתה במאמר שפורסם ב-  NEJM ב- 1985 (בהקשר אנתרופולוגי) על ידי Boyd Eaton MarvinKonner  , שבדק את תזונת האדם הפליאוליטי (האדם הקדמון) , ביחס לתזונה הנוכחית. הוא מצא שהצריכה הקלורית היומית של האדם הפליאוליטי היתה 3000 קלוריות, 50-80% (1463 גרם) ממשקל המזון היה ממקור צמחי ועוד 20-50% (788 גרם) ממשקל המזון היה מבשר. היא רשומה כפטנט של החוקר הפיזיולוג Dr. Loren Cordain.

הרציונל מאחורי עקרונותיה היא 'ההיפותזה על אי ההתאמה האבולוציונית'. מסתבר שהגנטיקה שלנו זהה ביותר מ- 90% לזו של האדם הפליאוליטי, תקופה פרה-היסטורית, לפני 4 מיליון  – 10,000 שנה, המאופיינת בהתפתחות כלי האבן הראשונים, תרבות של ציידים ומלקטים. וזה הוביל את הכותבים למסקנה, שרק מזונות שהיו זמינים עבור קבוצת ה'ציידים-לקטים' בעבר הרחוק, הם האופטימליים לבריאותנו כיום.

העיקרון של התפריט הפלואליטי ,  שימוש בתזונה המחקה את תזונתו של האדם בתקופה הפליאוליטית, מבוססת על מזונות כמו בשר ציד, דגים, ביצים, אגוזים, ירקות לא עמילניים, פירות, זרעים. אינה כוללת מוצרי חלב, דגנים (חיטה ומוצריה..), קטניות, שמנים, מלח ואלכוהול ומזונות מעובדים בכלל. היות והם כלל לא היו בנמצא בתקופת האדם הקדמון כמו כן  יש להימנע בה ממזונות שהוסף להם סוכר לבן, חומרי טעם וריח, חומרים משמרים ומייצבים וכו', כלומר כל מזון תעשייתי.

אין בה הגבלת כמויות או הגבלת קלוריות, אלא רק הקפדה על אכילה מרובה של ירקות, לצד מזונות מן החי ובהתאם לתיאבון.

יתרונות הפליאו

כאשר בוחנים מחקרים בנושא זה בכללותם, ניתן לראות כי הדיאטה הפליאוליתית קשורה בעליה בתחושת שובע , שיפור במשקל הגוף, הפחתת מסת השומן, והיקף המותניים, לחץ הדם, שיפור במדדי סוכר, עלייה ברגישות לאינסולין ושיפור בפרופיל השומנים, בקרב אנשים בריאים וגם בקרב אנשים הסובלים מהשמנה ומחלות כמו סוכרת ומחלות לב איסכמיות.

בדיאטה הפליאוליתית כמות המלח מופחתת מאוד בהשוואה לתזונה המודרנית, מכיוון שמזון מעובד ותעשייתי כאמור, אסור לצריכה.  צריכת המלח הנמוכה עשויה להפחית מן הסתם את הסיכון ליתר לחץ דם. הסיבה כנראה כי הגנטיקה של 'תקופת האבן' שאנו נושאים בתקופה המודרנית מתקשה להתמודד עם הדיאטה וסגנון החיים המודרניים. דבר זה מוביל ל'מחלות השפע'.

דיאטת פליאו

דיאטת פליאו – פתרון קסם? צילום: RF123

מהם החסרונות של הדיאטה הפלאוליטית?

ישנן לא מעט חסרונות בדיאטת האדם הקדמון: קשה מאד לדבוק  בדיאטה לאורך זמן וכן טעמם של מרכיבי המזון בדיאטה הינן בעיות נפוצות. גם תכולת הסידן בדיאטה הפליאוליתית נמוכה משמעותית בכ- 50% מהצריכה התזונתית המומלצת, מה שעלול להעלות את הסיכון של המטופל לאוסטאופורוזיס.  מה גם שצריכה עודפת של חלבון מן החי, מעלה את הסיכון לאוסטאופורוזיס.
דיאטת הפליאו מעודדת צריכת חלבון מן החי ללא הגבלה, אשר עשיר בשומן רווי. בל נשכח, שארגון הבריאות העולמי (ה- WHO), ממליץ להגביל את השומן הרווי בתזונה לעד כ- 10% מסך האנרגיה היומית, ובכך להפחית את הסיכון למחלות כרוניות כגון: סוכרת, מחלות קרדיוואסקולריות, מחלות דרכי הנשימה וסרטן.  דיאטה עשירה בחלבון עלולה במשך הזמן גם להיות למעמסה מיותרת על הכליות.   וכמובן – שאינה  מתאימה לטבעונים או צמחוניים…

גם גורמים אחרים צריכים להילקח בחשבון כאשר חושבים על הדיאטה פליאוליתית בהקשר הרחב, למשל עלויות. הדיאטה הפליאוליתית יקרה יותר בכ- 10% בהשוואה לדיאטה חיונית בעלת ערך תזונתי דומה.

חשוב לציין כי רוב המחקרים שהציגו תוצאות וממצאים חיוביים בהקשר של דיאטת האדם הקדמון, התבצעו בתקופת זמן קצרה. מספר משתתפים מועט והטרוגני, ועל כן את תוצאות המחקרים יש לקחת בעירבון מוגבל.
טענות  כי הדיאטה הפליאוליתית יכולה לטפל או למנוע מצבים כגון אוטיזם, דמנציה ומחלות נפש, לא נתמכות על ידי מחקרים קליניים.

 

דיאטה

האם פליאו יסייע לנו לרדת יותר במשקל? (123RF)

 

האם נרזה  יותר בדיאטת פליאו?

במחקרים שהשוו את השפעת הדיאטות השונות על ירידה במשקל וערכי סוכר, במשך 6-12 חודשים, לא נמצא הבדל משמעותי ביניהן, כך שאין הוכחה חד משמעית להרכב דיאטה יעיל יותר בטווח הקצר או הארוך. סך הירידה במשקל היה קשור בדבקות ובהקפדה על משטר הדיאטה, וכאשר אנו חוסכים בקלוריות – נוצרת ירידה במשקל.

אין ספק שסיבולת האדם היא הקובעת את יעילות הדיאטה. ומכאן – אין דיאטה יעילה, אלא כל אדם צריך למצוא את הדיאטה המתאימה לו , לטעמו ולסגנון חייו .

לסיכום המלצתי , לפני  שאתם בוחרים בדיאטה הפליאו, או דיאטה אחרת , מומלץ ורצוי יעוץ עם דיאטנית קלינית.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו