himalayaKrem_Fly
Thymoquin_Fly

המעבר לגיל המעבר

מאת: צוות מקצועי של ח. תמציות צמחים
זמן קריאה: 4 דקות
הצוות המקצועי של ח. תמציות צמחים סקר לנו את התופעות האופייניות לנשים בגיל המעבר ואת הטיפול הנטורופתי המומלץ, בדגש על צמחי מרפא סגוליים, תוספי תזונה והמלצות תזונה, במעבר לאורח חיים בריא.

צילום: pixabay

bari14_In

האם נשים בגיל המעבר בישראל שומרות על בריאותן? מסתבר שלא כולן.

בכנס השנתי של האגודה הישראלית לגיל המעבר בנשים ובגברים הציגה ד"ר ליאת לרנר ממצאי מחקר שערך מכון גרטנר, אשר בדק כיצד מתייחסות נשים ישראליות לבריאותן בתקופת גיל המעבר.

צוות המחקר בחר להתמקד בנשים בגילאים 45-64 משלוש סיבות עיקריות:

• בגילאים אלה ממליצים הרופאים לבצע בדיקות מנע (כגון, ממוגרפיה)

• בתקופה זו גוברת השכיחות למחלות כרוניות

• השינויים ההורמונאליים שחלים בגוף האישה והופעת התסמינים של גיל המעבר.

החוקרים ביקשו לבחון האם שינויים אלו גורמים לנשים לאמץ אורח חיים בריא, במטרה לתרום לבריאותן ואיכות חייהן בשנים מאוחרות יותר. במחקר נערכה השוואה בין שלוש קבוצות נשים – ילידות הארץ או נשים שעלו לפני 1989, ערביות ישראליות ונשים שעלו מחבר העמים אחרי 1989. הממצאים לא מעודדים, רק 40% מילידות הארץ מקיימות אורח חיים בריא, לעומת 15% מהעולות מחבר העמים ו-10% מהערביות הישראליות.

הטיפול המונע והטיפול המקדים שמהווים זה אלפי שנים את היסוד לרפואה הסינית, נחשבים היום למילה האחרונה ברפואת המחר. הצוות המקצועי של ח. תמציות צמחים ריכז עבור הגולשות בפורטל  eatwell מספר המלצות לאורח חיים בריא שיקלו עליכן לעבור את גיל המעבר ביתר קלות:

תקופת גיל המעבר (Menopause) מבטאת את הפסקת הווסת, תהליך זה מתרחש על פי רוב בין גיל 45 ל-60, אך קיים באופן חריג גם בגיל צעיר יותר.

השלב המקדים לגיל המעבר מכונה Pre-Menopause ובמהלכו חלים בגוף האישה שינויים הורמונאליים רבים כתוצאה מירידה בהפרשה של אסטרוגן וירידה בכמות הביוצים. בתקופת ה- Pre-Menopause רמות ההורמונים, אסטרוגן והפרוגסטרון, יורדות בהדרגה והתופעות האופייניות לגיל המעבר מתחילות אף לפני ההפסקה המוחלטת של הווסת. המאפיין העיקרי של הפרה-מנופאוזה הוא שינוי בתדירות קבלת הווסת. בשלב זה מדווחות נשים רבות על תופעות כגון: גודש ורגישות בשדיים, נפיחות, בצקות ורגזנות יתר. תקופה זו עשויה להימשך מספר שנים.

התופעות האופייניות לגיל המעבר

בין התופעות הרווחות בגיל המעבר ניתן למנות: גלי חום, הזעות לילה, עלייה במשקל, בעיות עיכול כגון: עצירות, גזים ונפיחות, תחושת כבדות ותשישות, עייפות, דכדוך, נשירת שיער, נדודי שינה, ירידה בחיוניות הכללית, יובש בעור ויובש בנרתיק. מקורן של תופעות אלה כאמור הוא הירידה ברמת ההורמונים הנשיים.

הטיפול הנטורופתי בתופעות גיל המעבר

הרפואה המשלימה ממליצה להתאים את אורח החיים בתקופה זו במטרה לתמוך בגוף שעובר שינויים. שינוי באורח החיים כבר בשלב המקדים (Pre-Menopause) יכול לתרום רבות בהקלה ובהפחתת התסמינים בתקופת גיל המעבר (Menopause).

אורח חיים מומלץ:

• תזונה מתאימה.

• פעילות גופנית יומיומית (צעידה, שחייה, ריקוד, רכיבה על אופניים…) למשך 30 דקות לפחות מסייעת לשמור על משקל תקין, ממריצה את זרימת הדם בגוף, מונעת דילול עצם ומייצבת את התנודות במצבי הרוח.

• חיזוק הגוף והקלה בתסמיני גיל המעבר בעזרת צמחי מרפא.

• הפסקת עישון

• הפגת מתחים באמצעות פעילות מרגיעה, כדוגמת יוגה, צעידה בטבע וכו'…

צמחי מרפא מומלצים

שיח אברהם: עיקר חשיבותו של הצמח במיתון התנודות החדות שנובעות מהשינויים שעוברת המערכת ההורמונאלית. תמצית הפרי מייצבת את הטמפרטורה באזור ההיפותלמוס ויוצרת סביבה נוחה לייצור הורמונים שתורמת לאיזון בין האסטרוגן והפרוגסטרון.‏ תרומתו לאיזון ההורמונאלי הדרגתית, אך יעילה ובטוחה.

תה ירוק: התה הירוק ידוע כנוגד חמצון חזק שמסייע בעיכוב של תהליכי הזדקנות, מונע דילול בצפיפות העצם, ממריץ את חילוף החומרים ומשפר את זרימת הדם.

כורכום: הכורכומין, החומר הפעיל בכורכום, הנו נוגד חמצון חזק מאוד שמסייע בעיכוב של תהליכי הזדקנות, הוא מחזק את בלוטת יותרת הכליה, מנקה את כלי הדם משומנים וסוכרים ומשפר את זרימת הדם. הכורכומין מונע דילול במסת העצם, מגביר את החיוניות ומחזק את שורשי השיער. עוד על הכורכום תוכלו לקרוא כאן.

מרווה: המרווה היא צמח חשוב לאיזון כללי ותמיכה גופנית במהלך גיל המעבר. המרווה תורמת לתמיכה וחיזוק של בלוטת האדרנל, לשיפור תהליכי ספיגה במערכת העיכול, ולשיפור זרימת הדם. המרווה נמצאה גם יעילה בטיפול בגלי חום והזעות לילה.

תוספי תזונה מומלצים

ח. תמציות צמחים מציעה מגוון תוספי תזונה מתמציות מרוכזות של צמחי מרפא שמיועדים לחיזוק הגוף, להקלה בתסמיני גיל המעבר ועוד.

®Mrs. 50+ Balance
מיסיס 50+ באלאנס היא פורמולה שמורכבת מתמציות מרוכזות של צמחי מרפא בלבד. כל כמוסה מכילה תמציות של כורכום, רימון, תה ירוק, ציפורן, רוזמרין, מרווה, שיח אברהם ופלפל שחור.

צמחי המרפא בפורמולה מיסיס 50+ באלאנס פועלים בסינרגיה כדי לאזן את הפעילות ההורמונאלית בגוף, להגביר את החיוניות, לחזק את הגוף ולהאט את תהליכי ההזדקנות. לכל אחד מצמחי המרפא שנבחרו תפקיד ייחודי, אך שילובם יחד מעצים את פעולתם.

50+Balance

בפסקה על צמחי המרפא התייחסנו לתרומתם של חלק מהצמחים, כדי להשלים את התמונה נתייחס לתרומת הרימון, הציפורן, הרוזמרין והפלפל השחור.

• רימון: קליפת הרימון מכילה אחוז גבוה של חומצה אלג'ית. החומצה האלג'ית תורמת למניעה וטיפול בדלקות, בסרטן ובאיזון המערכת ההורמונאלית. החומצה האלג'ית היא חומר מחזק ומעניק חיוניות.

 ציפורן: תמצית הציפורן מרגיעה, משככת כאבים ומרעננת את הזיכרון.

• רוזמרין: הרוזמרין הוא נוגד חמצון חשוב שמסייע בהגברת חוסן הגוף, מחזק ומרגיע עצבנות.

• פלפל שחור: הפפרין, החומר הפעיל בפלפל השחור, ידוע כממיס שומנים גוף וכמסייע בספיגת צמחי מרפא במעי, שמגבירה את יעילותם בעשרות מונים.

המלצות תזונתיות כלליות לגיל המעבר

ממה להימנע?

• להימנע ממזונות תרמוגניים (מחממים) שמגבירים את גלי החום, כגון: פלפל חריף, קינמון, הל וחרדל.

•  הפחתת אלכוהול.

• צמצום צריכת חלבון מן החי [בשר,ביצים] והגדלת צריכת חלבון מן הצומח, לדוגמא: מאש עם אורז, מג'דרה, חומוס וטחינה. מומלץ גם לאכול דגים פעמיים בשבוע עם העדפה לדגי מים עמוקים, כמו: סלומון, מקרל, הליבוט, סרדינים וטונה.

• הפחתה בפחמימות הפשוטות, כמו: סוכר לבן, לחם לבן, משקאות מוגזים, עוגות ועוגיות שגורמות לחוסר יציבות ברמות הסוכר.

מה רצוי לאכול?

• מזונות עשירים בפיטואסטרוגנים:
קטניות כמו: שעועית, סויה [עשירה גם בסידן].
ירקות ממשפחת המצליבים: ברוקולי, כרובית, כרוב, כרוב ניצנים.
דגנים מלאים כמו: אורז מלא, חיטה מלאה, שעורה, דוחן, קינואה, שיבולת שועל.

• מזונות עשירים בסידן:
מוצרי הסויה למיניהם (טופו, טמפה, קמח סויה, חלב סויה ויוגורט סויה), ירקות עלים ירוקים, זרעי פשתן טחונים, קטניות, אגוזים (במיוחד שקדים).
שומשום ומוצריו (חלבה, טחינה, נבטי שומשום, שומשום מלא טחון, חמאת שומשום)
וכן ירקות ופירות רבים כמו סלרי, ברוקולי, נבטים שונים, במיה, תאנים (יבשות וטריות).
מוצרי החרובים למיניהם.

מזונות העשירים בוויטמין D:
דגים או שמן המופק מכבד דגים, מוצרי חלב ובמיוחד חמאה, חלמון ביצה, פטריות וזרעי חמניות.

יישום המלצות אלו הינו נדבך חשוב בדרך לשיפור איכות החיים ולהקלה בתקופת גיל המעבר. ההמלצות הטיפוליות אינן תחליף לטיפולים רפואיים מקובלים.
________________________________________________________
מאמר זה הוא באדיבות הצוות המקצועי של ח. תמציות צמחים בע"מ, יצרנית סדרת תוספי התזונה ®Balance

לאתר של חברת Balance

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מוטי/מזון-על רמות השבים

    רציתי לשתף אתכם במידע על צמח השטאוורי.פירוש המילה בסנסקריט הוא "אשת אלף הבעלים" השם ניתן לצמח בזכות סגולותייו באיזון הורמונאלי של מערכת המין הנשית.הצמח משמש נשים לאורך כל חייהן וידוע בזכות יכולותייו לסייע לנשים בגיל המעבר.
    שמי מוטי אני הבעלים של עסק הנקרא "מזון-על רמות השבים"ניתן להשיג אצלנו שטאוורי של "פוקה" .בהנחה ניכרת. נא לפנות לאי-מייל superfoodrh@gmail.com אפשר גם בפייסבוק מזון-על רמות השבים.אני ממליץ למטופלותי על צריכה יום-יומית של שטאוורי כדי לאזן הורמונאלית את מערכת המין הנשית,לשמור על ספיגת סידן טובה,למנוע תופעות של נשירת שיער,גליי חום,יובש בנרתיק וכו…
    ניתן להשיג עוד מגוון גדול של מזונות -על מהחברות המובילות במחירים זולים בעשרות אחוזים במשך כל השנה ולא במבצעים נקודתיים.