Sunrider_Fly
Nikui_Fly

כורכום וכדורי כורכום - הכירו את הכורכומין

מאת: ד"ר הילה קאס M.D מתוך הספר "צמחי מרפא" מסדרת סודות הבריאות בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 5 דקות
הוא מפחית את הסיכון לאלצהיימר, נלחם בדלקות ותורם לבריאות הלב. הכורכום אף משמש רופאים לטיפול בסוגי סרטן שונים. מהו סוד הכורכומין ומה המינון המומלץ לכדורי כורכום?
Thymoquin_In

כורכום טחון

מאז ימי קדם נהגו להשתמש בכורכום באזורים טרופיים חמים, כמו הודו ודרום אסיה, כדי לשמור על טריות המזון ולמנוע את הרעלתו. יכולתו של הכורכום לשמר מזון נובעת מהיותו נוגד חמצון ואנטי מיקרוביאלי. בכך הוא מסייע למנוע מרדיקלים חופשיים ומחיידקים מחוללי מחלות לקלקל בשר ומזונות אחרים.

אולם התכונות נוגדות החמצון ונוגדות החיידקים האלה אינן מוגבלות רק לשימור מזון. הרפואה המסורתית בהודו העתיקה, האיורוודה, השתמשה בכורכום במשך 5,000 שנה כדי לשמור על הבריאות על ידי טיהור הדם, הגנה על הכבד, הרגעת העיכול, טיפול בדלקת מפרקים (Arthritis) וטיפול בפצעים ובמחלות עור (בשימוש חיצוני).

רופאים משתמשים כיום בכדורי כורכום כדי לטפל בכמה סוגי סרטן; במצבים דלקתיים כמו דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ניוונית (osteroarthritis), מחלות מעיים דלקתיות (inflammatory bowel syndrome), ספחת (psoriasis) ובטרשת נפוצה. נערכים מחקרים גם באשר ליעילות כדורי הכורכום בטיפול בבעיות בריאות הנגרמות מנזקי רדיקלים חופשיים, כמו מחלות לב וכלי דם. כמו כן נחקר תפקידו בהגנה על הכבד מפגיעה כימית.

כוחו של הכורכומין

כיום אנו מבינים כי כל התרומות הבריאותיות של הכורכום נובעות מקבוצה ייחודית של נוגדי חמצון הנקראת כורכומינואידים. התרכובות רבות-העוצמה הללו מגינות על הגוף מנזקי חמצון הנובעים מרדיקלים חופשיים שגורמים לבעיות כרוניות שונות וביניהן מחלת לב וכלי דם, סרטן, הפרעות נוירולוגיות, דלקת מפרקים ומחלות ניווניות אחרות הקשורות לגיל.

למעשה, כורכומין נמנה עם נוגדי החמצון החזקים ביותר הידועים לנו. הוא יעיל פי 5 מוויטמין בהפחתה של רדיקלים חופשיים מסוכנים במיוחד דוגמת סופראוקסיד ופרוקסיל.

כורכום פעיל נגד דלקות ונגד דלקת פרקים

כורכום ידוע בעיקר בשל פעילותו נוגדת הדלקת. מדי יום פונים אנשים הלוקים בדלקת מפרקים לתרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקת (NSAIDs) דוגמת אספירין, איבופרופן ונפרוקסן, כדי להקל את הכאבים והדלקת הכרוכים בדלקות מפרקים למיניהן.

תרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקת מסייעות להפחתת דלקות וכאבים. הן בולמות את הפרוסטגלנדינים, חומרים מעודדי דלקות שהגוף משחרר. התרופות הללו אמנם בולמות את הייצור של פרוסטגלנדינים "רעים" (COX-2) שגורמים לדלקת, אולם הן בולמות גם את הפרוסטגלנדינים ה"טובים" (COX-1) הדרושים כדי לשמור על הציפוי הפנימי של דופן הקיבה. נטילה של תרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקת זמן ממושך מדי עלולה לגרום לכיבים ולדימומים בקיבה ובמעיים.

כאשר הופיעו לראשוני מעכבי COX-2 דוגמת סלקוקסיב (סלברקס) ורופקוקסיב (Vioxx), הם נחשבו עדיפים על תרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקת בזכות יכולתם לעכב רק את אנזימי ה-COX-2. באופן זה הם היו אמורים לספק הקלה בכאבים ובדלקת ללא תופעות הלוואי השליליות. אולם אפילו התרופות הללו גרמו לתופעות לוואי חמורות, ביניהן יתר לחץ דם, צבירת נוזלים וכשל כלייתי. הוכח כי כורכום הוא חלופה טבעית בטוחה לטיפול בדלקות מפרקים, וכי הוא עדיף הן על תרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקת והן על מעכבי COX-2.

באסיה השתמשו במשך מאות שנים בתמציות כורכום כדי לטפל במצבים דלקתיים דוגמת דלקת מפרקים. חוקרים בריטים גילו לאחרונה כי כורכום מתפקד כמעכב טבעי רב-עוצמה של COX-2. הדבר עשוי להסביר מדוע אנשים כה רבים מבין הנוטלים כמוסות כורכום מדווחים על הקלה בדלקות מפרקים. במחקר קליני אחד דיווחו נבדקים שסבלו מדלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis) על הקלה משמעותית בכאבים ובדלקת. הם טופלו במינונים גבוהים של כדורי כורכום, עד ל-1,200 מ"ג ליום, ולא נרשמו כל תופעות לוואי.

כורכום, כורכומין ומניעת סרטן

רופאים הבחינו כי אנשים שטופלו במעכבי COX-2 במשך כמה שנים היו בעלי נטייה נמוכה ללקוח בסרטן המעי הגס בהשוואה למטופלים אחרים. הנתונים הללו מתאימים לנתוני מחקרים קודמים שבהם נצפו בסוגים מסוימים של סרטן רמות גבוהות במיוחד של COX-2.

לאחרונה גילו חוקרים כי האנזימים הדלקתיים מסוג  COX-2 מעורבים בכמה סוגי סרטן, ביניהם סרטן המעי הגס וסרטן הלבלב. חוקרים מצאו בעזרת ניסויי מבחנה כי תמצית כורכום מעכבת משמעותית את שיעור הגדילה של תאי לבלב אנושיים נגועים בסרטן.

נמצא גם כי כורכומין, החומר הפעיל המקנה לכורכום את צבעו הצהוב הבוהק, אף נלחם ביעילות בתאים הנגועים בסרטן הערמונית. חוקרים גילו כי שילוב של כורכומין עם המולקולה הטבעית המכונה טרייל (tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand) יעיל פי 3-2 בהרג תאים סרטניים בהשוואה לטיפול בכל אחד מהחומרים בנפרד. השילוב הרג עד 80% מהתאים הסרטניים.

היו ראיות לכך שכורכומין אף עצר התפשטות של מיאלומה נפוצה, סרטן לשד העצם. חוקרים ממרכז מ"ד אנדרסון לסרטן באוניברסיטת טקסס גילו כי תמציות כורכום עצרו את הפעלתם של תהליכים המעורבים בהתפשטות תאי המיאלומה. הוכח אף שכורכומין מפעיל אפופטוזיס בתאים הסרטניים, תהליך שגורם לתאים "להתאבד". בהתבסס על תוצאות המחקר שלהם המליצו החוקרים לטפל בחולי מיאלומה נפוצה ב"גורם התרופתי הבטוח הזה".

כדורי כורכום למניעת מחלת אלצהיימר

מחקרים הראו שבקרב אוכלוסיות של הודים קשישים קיימות רמות נמוכות מאוד של מחלות נוירולוגיות דוגמת אלצהיימר. הדבר עורר עניין ביכולתו של כורכום להגן על רקמות המוח. חוקרים אחרים ציינו כי בקרב אנשים שנטלו תרופות COX-2 במשך שנים היו פחות מקרים של אלצהיימר, פרט לכך שהוקטן מספר המקרים של סוגי סרטן מסוימים.

מדענים חשדו שלדלקות יש חלק במחלת אלצהיימר. בעקבות כך הם מצאו כי COX-2 משתתף ביצירת הרובד הטרשתי הנמצא במוחם של מי שאובחנו כחולי אלצהיימר. אולם למרות התרומות הפוטנציאליות הברורות של שימוש במעכבי COX-2 למניעת אלצהיימר, רופאים לא המליצו עליהם בגלל תופעות הלוואי החמורות הקשורות לתרופות אלה.

החוקרים חיפשו אחר תחליף בטוח יותר למעכבי ה-COX-2. מאחר שהוכח שכורכום מדכא COX-2 ללא תופעות לוואי, הם פנו לחקור את השפעתו על בעלי חיים. הם מצאו שכורכום היה חלופה יעילה ובטוחה להגנה מפני ההרס הכרוך באלצהיימר. מסקנתם קבלה אישור נוסף כאשר חוקרים באוניברסיטת קליפורניה, לוס-אנג'לס דיווחו כי נטילת כדורי כורכום עשויה להאט התקדמות של אלצהיימר בעכברים.

כורכום ומחלת לב

נמצא כי כורכום תורם לבריאות הלב בכמה דרכים. ראשית, נמצא כי הוא מנמיך את רמות הכולסטרול בדם. במחקר אחד נטלו נבדקים בריאים מנה יומית של 500 מ"ג כדורי כורכום במשך 7 ימים, ונצפתה ירידה של 29% ברמות הכולסטרול בדמם. שנית, חלה אצלם ירידה של 33% ברמות הפראוקסידים השומניים בדם, הידועים כמזיקים לעורקים וכגורמים למחלת לב. כותבי המחקר טענו כי לתחושתם התוצאות הללו מורות על התפקיד הפוטנציאלי של כורכומינואידים במניעת מחלת לב.

כורכום מנמיך את רמת הפיברינוגן

כורכום אף מסייע במניעת היווצרות של קרישי דם, הגורמים להתקף לב. פיברינוגן (Fibrinogen) הוא חלבון המשמש ליצירת קרישי דם. כיום רואים ברמות גבוהות של פיברינוגן בדם גורם סיכון עיקרי למחלת לב כלילית (התקף לב) ולמחלת כלי הדם המוחיים (שבץ). יחד אחראיות שתי המחלות האלה לכ-60% ממקרי המוות בקרב קשישים. למעשה, חוקרים רבים מתייחסים כיום לרמות הפיברינוגן כאל מנבא טוב יותר של מחלת לב ושבץ בהשוואה לרמות כולסטרול או הומוציסטאין. רמות גבוהות של פיברינוגן נקשרו גם לכמה מחלות אחרות, ביניהן סרטן, סוכרת ויתר לחץ דם. למרבה הצער ידוע כי רמות הפיברינוגן עולות עם הגיל, ולא קיימות תרופות הגורמות לירידתן.

חוקרים טיפלו בנבדקים בעלי רמות גבוהות של פיברינוגן במנה יומית של 20 מ"ג כמוסות תמצית כורכום, וכעבור 15 ימים בלבד צנחו רמות הפיברינוגן. הם לא הבחינו בשום תגובה שלילית בקרב איש מהנבדקים, ואף לא חל כל שינוי לרעה בשום תכונה כימית אחרת של הדם.

כורכום וטרשת נפוצה

מחקר חדש בבעלי חיים מעלה את האפשרות שכורכום עשוי לסייע בבלימת ההתקדמות של טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis). בטרשת נפוצה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את מעטפת העצב המקיפה את סיבי העצב במוח ובעמוד השדרה ומגינה עליהם. תסמיני טרשת נפוצה כוללים חולשה וקשיות של השרירים, בעיות ביציבות ובשיווי משקל, היעדר תחושה והפרעות בראייה.

חוקרים נתנו מינונים שונים של כדורי כורכום לקבוצות עכברים שגדלו עם דלקת המוח וחוט השדרה – מצב אוטואימוני, הדומה לטרשת נפוצה. הם בדקו בקרב העכברים סימנים של ליקויים נוירולוגיים דומים לאלה המופיעים בטרשת נפוצה, והשוו אותם לקבוצת בקרה. כל העכברים שלא קבלו כדורי כורכום סבלו כעבור 15 יום משיתוק מלא של 2 הגפיים האחוריות. לעומתם נצפו בקרב העכברים שטופלו בכורכום תסמינים קלים בלבד, כמו זנב קשוי באופן זמני. העכברים שקבלו את המינון הגבוה ביותר של כורכום נשארו במהלך כל 30 הימים של הניסוי ללא כל ליקוי.

הזכרנו קודם את השיעור הנמוך של אלצהיימר בהודו. חוקרים ציינו גם כי בארצות אחרות באסיה שבהן יש צריכה גבוהה של כורכום, למשל בסין, יש מעט מאוד דיווחים על טרשת נפוצה.

מינונים מומלצים לצריכת כורכום

100 מ"ג של תמצית סטנדרטית 3-2 פעמים ביום לפני הארוחות.
בכמוסות יש ליטול כמות שווה בין 2 ל-4 גרם ליום.
צריכה של טינקטורה (1:2) – 10-5 מ"ל ביום.

ניתן לערבב כפית של אבקת כורכום בכוס מים ולשתות פעמיים ביום. הדרך הנוחה והפשוטה ביותר לצרוך כורכום היא לשלב אותו כתבלין במטבח ולהשתמש בו על בסיס "כל המרבה, הרי זה משובח"…

בטיחות ואמצעי זהירות

כורכום הוא בטוח מאוד. יש אנשים שצורכים באופן קבוע אפילו 4 גרם ביום ללא תוצאות שליליות. בגלל יכולתו להנמיך את שיעור גורמי הקרישה בדם, דוגמת פיברינוגן, צריכים אנשים הנוטלים תרופות נוגדות קרישה להיוועץ ברופא קודם לנטילת מינונים גדולים של כורכום.

למידע נוסף אודות הספר "צמחי מרפא" מסדרת סודות הבריאות בהוצאת פוקוס

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו