Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

סיקור הרצאה: דיאטה דלת פחמימות וצום לסירוגין

לא רק לחולי סוכרת - טיפים שימושיים לשינוי תזונתי בריא שמשלב תזונה דלת פחמימות וצום לסירוגין עם רותי פינק- דיאטנית קלינית וגולדי אלישר - מנהלת הבלוג הכל זהב - לאיזון הסוכרת

גולדי אלישר - תזונה דלת פחמימות

Laisha_In

ההרצאה נפתחה עם הסיפור האישי המרגש של גולדי, שכאב גב קל שלה, שהיא חשבה שמקורו באבן בכלייה, התגלה כגידול בלבלב.

באותה עת חשבו שזה סרטן אך אחרי 3 שבועות בביופסיה שנלקחה בניתוח התברר שזו היתה טעות, גולדי הובהלה לניתוח. ומה קרה אחריו? "שחררו אותי הביתה בלי אינסולין. באותו זמן לא הבנתי מה המשמעות שהסירו את הלבלב ומה המשמעות של לבלב". מה שקרה הוא שרמות הסוכר עלו: גלוקוז 120, 170 והגיע ל-330. תוך כדי – תופעות של חולשה ותשישות.

גולדי ניגשה לרופא המשפחה, שהפנה אותה למכון הסוכרת, שם האחות הרעיפה עליה מתנות: דוקרנים ואינסולין. באותו הזמן גולדי התחילה בדרך – היא הקפידה על התפריט, הזריקה אינסולין וירדה ל-250. "אם יש לי גלוקומטר אני יכולה לבדוק כל דבר שאני מכניסה לפה שלי, מה קורה לרמות הסוכר שלי" – גולדי דקרה את עצמה אינספור פעמים כדי לבחון כל מרכיב שאכלה – היא יצרה יומן שלם של המאכלים שמדדה. "כל סוכרתי שרוצה לדעת לאזן את עצמו ולהבין מה טוב לו צריך לעבוד עם היומן תזונה. כי כשמתעדים יודעים".

 

מה אפשר לעשות כשהגישה הקלאסית לטיפול בסוכרת לא עובדת?

גולדי לא נתנה לעצמה לשקוע בתסכול אלא פעלה בצורה פרואקטיבית כדי לשפר את בריאותה. ;אחרי שהחלה לבחון את המדדים, גולדי הבינה שהבעיה נעוצה בפחמימות. תוך כדי חקירת המדדים במזון, גולדי התחילה לנסות לשחזר מאכלים שהתגעגעה אליהם בגרסאות לחולי סוכרת.

מכאן הדרך של גולדי לפתוח קבוצה משלה התקצרה – חולים, רופאים, דיאטניות ועוד הצטרפו לקבוצה והיא צברה תאוצה.

 

עקרונות השיטה דלת הפחמימה

עקרונות שיטת הדל פחמימה והתזונה שגולדי פיתחה, הכל זהב, מבוססת על ביצים, בשר, דגים, עוף, ירקות (ללא שורש, גבינות שמנות ושומן. גולדי אומרת שאפשר להרגיש שבעים עם השיטה ואחרי 14 יום בד"כ מרגישים שבעים עם השיטה. היא מדגישה שצריך לשים לב לכמויות, בניגוד לדיאטות אחרות שבהן ירקות הם ללא הגבלה, בשיטה שלה הם מוגבלים.

 

היא מספרת שעם השיטה ירדה 12 ק"ג – שאת חלקם עלתה, אבל מאז עברה לצום לסירוגין וירדה, עם הסיוע של רותי פינק.

 

הטיפים של גולדי לתזונה דלת פחמימות

לעשות קניות ולדאוג שיהיו בבית כל התחליפים שעשויים ליפול אליהם. אם הבעיה היא עוגה – לדאוג שתהיה עוגה דלת פחמימה, לדוגמא. כשמתארגנים – לא נופלים, לשיטתה.

המסר של גולדי: ניתן לחיות בריא באהבה ויצירתיות. למרות שהסוכרת לא פשוטה, עדיף לקחת אותה למקום החיובי ולחיות לצידה. היא מעודדת את חולי הסוכרת לספר לסביבה על המחלה, ואומרת שזה מסייע בתהליך.

 

גולדי סיפרה על הספר שהוציאה שמרכז את כ-ל המידע הנחוץ לחולי סוכרת. היא מדגישה שכל המידע זמין בקבוצה, אבל שרבים ביקשו ספר שירכז הכל, והמשוב של אלפים שהוא עזר להם לאזן את הסוכר מראה שהוצאת הספר היתה מהלך חכם. בנוסף, לאחרונה היא פרסמה קורס דיגיטלי שמסביר את השיטה צעד צעד, כך שכל אחד יכול להתחיל את המסע בעצמו, בבית, עם ההסברים והמידע הטובים ביותר.

 

רותי פינק – בשבחי הצום לסירוגין

רותי מקדימה ומספרת שהיתה טרום סוכרתית והיום היא מאוזנת לגמרי. היא מסבירה שרבים שעוברים לתזונה דלת פחמימות עושים לעיתים קרובות את המעבר לצום לסירוגין כי הם יכולים להסתגל אליו יותר בקלות.

"אז איך הגעתי לצום?"

רותי מספרת שהגיעה מבית חילוני ובכל זאת ניסתה צום, עם מים. העסיקה אותה שאלה "אם כל הדתות משלבות את הצום אולי יש בזה משהו שהוא לא רק רוחני?". היא מספרת איך הרגישה מעולה בסיום הצום, מה שהוביל אותה לחקור בספרים אודות צומות.

אחרי דרך ארוכה בספרות המדעית, היא מספרת שהגיע לנתונים מעניינים אודות הצום. בעוד שאכילה שנחשבת לבריאה מקפיצה את רמות האינסולין, צום מייצב אותן. אז מה קורה בתזונה הרגילה?

התיאבון של האדם הבריא מגורה, הוא צריך לקבל החלטות על ארילה לעיתים קרובות, הוא סובל מהשמנה, מפתח עמידות לאינסולין, סובל מעלייה בסוכר, סיכון גבוה להתקפי לב ועוד מאפיינים של הסינדרום המטבולי.

 

דיאטה בחופש

צום לסירוגין – צום רטוב – המשלב מים (123RF)

 

רותי מדגישה שהצום שהיא מציעה כצום לסירוגין הוא "רטוב" עם נוזלים. היא ממליצה לכלול מלח, כי בכזה צום הגוף מוציא נוזלים. לפעמים הוא יכול לכלול קפאין ולפעמים אפילו ממתיקים כמו קפה שחור עם ממתיק.

 

אז מה קורה בגוף בצום לסירוגין?

כשהגוף במחסור של כל החומרים, הוא יפנה למאגרים לשעות הצום. מנגנון נוסף שנחקר לאחרונה הוא אוטופאגיה ומיטופאגיה: תחשבו שיש לכם מטבח ישן ואתם רוצים לחדש אותו ולהפוך אותו למטבח חדש, נוצץ ומשוכלל. קודם כל הורסים את המטבח הישן, מוציאים את השאריות שלו ואז מכניסים את המטבח החדש. בעיתות של מחסור, אפילו כמה שעות אחרי שהארוחה התעכלה, הגוף יגביר את התהליך של הרס אברונים זקנים, בלויים או סרטניים (ממחקרי בעלי חיים) כדי למחזר את החומרים שלהם ולבנות משהו חדש ונוצץ. לטענתה – זה בדיוק האנטי אייג'ינג שכולם מייחלים לו.

 

כשהגוף מקבל כדלק שומן וקטונים רואים תופעות של הפחתת תיאבון, הפחתת סוכר בדם, עלייה בנוגדי חמצון טבעיים, דלק חליפי למוח, הפחתת לחץ דם והפחתת דלקתיות. היא מדגישה שגם תזונה דלת פחמימות יכולה להשיג אפקטים דומים ושהשילוב של שניהם מגיע לתוצאות מקסימליות.

מה שמעניין רבים בתזונה, לדבריה, הוא השינוי בבקרת התיאבון. אנשים מדווחים אל אפקט דומה לאפקט של ניתוח הקטנת קיבה.

 

רותי פינק – על צום לסירוגין

מה אומרים המחקרים על צום לסירוגין?

צום לסירוגין נחקר בבני אדם רק 10 שנים, אך במשך עשרות שנים על חיות. מה שרואים במחקרים על צום לסירוגין הוא שרואים עלייה באורך החיים, שיפור ברגישות לאינסולין, הפחתת מחלות קרדיוווקסולריות, ירידה במשקל, שיפור בדמנציה, אלצהיימר ותפקוד מוחי וכן ירידה בהתפתחות סרטן. בנוסף: הפחתת מדלי דלקת ודלקתיות, "תכנות מחדש" של המערכת החיסונית ועוד תועלות מרשימות.

 

סוגי צום לסירוגין:

רבים שמתעניינים בצום לסירוגין מדברים על 16\8 – 16 שעות צום ו-8 שעות אכילה. זה סוג מוכר אבל היא מציגה שתי שיטות נפוצות:

 

"אחד הדברים הכיפיים לי ביותר בצום לסירוגין הוא פחות מחשבות על 'מתי אני אוכל?' 'מה אני אקח לי לדרך?'" מסבירה רותי. היא מסבירה על ההרגשה הטובה והפוקוס שמגיעים עם הצום. הגירעון הקלורי תלוי במה שאוכלים בזמן האכילה ושצריך לשים לב מה אוכלים בחלון האכילה.

היא מדגישה שתזונה דלת פחמימות משפרת את התוצאות של צום לסירוגין ושיש פחות רעב בתהליך ותוצאות טובות יותר.

רותי מדגישה שהתהליך לא מתאים לילדים, מתבגרים, נשים בהריון, מניקות, אנשים שסבלו מהפרעות אכילה, אנשים שנוטלים תרופות וחייבים ייעוץ רפואי והכוונה תוך כדי וכן אנשים עם חומצה אורית גבוהה בדם (בייעוץ רפואי בלבד).

רבים חוששים שאם יצומו הגוף לא ישרוף קלוריות, אך רותי הציגה שלפי מחקר בעת צום יש 14% יותר הוצאה קלורית. היא אומרת שאנשים מדווחים על תחושה של קלילות ועל זה שזה מעניק שיפור בדימוי גוף אוטומטית. עם זאת היא מדגישה שזה עלול להוות טריגר בקרב מי שסבלו מהפרעות אכילה.

 

אישית, אהבתי את ההרצאה ששילבה סיפורים אישיים ונתונים מחקריים מעודכנים. האם אעמוד בהפחתת פחמימות וצום לסירוגין? אני לא בטוחה אבל אין ספק שהנתונים שהציגו גולדי ורותי נראים טוב.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו