PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

צום לסירוגין - הדרך היעילה להיות בריאים ורזים?

טרנד חדש סוחף את העולם: טרנד הצום לסירוגין. מה ההיגיון שמאחוריו ומה אומרים המחקרים?

צום והשפעתו על הבריאות

In2024_Article

בעוד שמאות דיאטות מתמקדות במה אנחנו אוכלים ומתייחסות לכל ארוחה ומרכיב בכובד ראש, השנה סחפה את העולם דיאטה שמתמקדת במשהו שונה לחלוטין: להפסיק לאכול. הכירו את דיאטת הצום לסירוגין (Intermittent fasting (IF).

בעוד ששלל דיאטות סוחפות את העולם, רק לחלק קטן מהן יש תמיכה מדעית – ונראה שלדיאטת הצום לסירוגין בהחלט יש סימוכין מדעיים ותמיכה רחבה ממחקרים.

מה זה בכלל צום לסירוגין?

דיאטה זו מתמקדת בהפסקת אכילה בזמנים מסוימים. לפי שיטה זו ההפסקה באכילה מעניקה לגופינו תועלות בריאותיות רבות ומסייעת לירידה אפקטיבית במשקל.

 

מטבל מרענן

אפשר לאכול, אבל צריך לקחת הפסקות ארוכות – צום לסירוגין. צילום: PEXELS

 

באילו מקרים הצום לסירוגין אמור להועיל?

 

אישה עם עור צעיר, חלק ויפה המתחיל בטיפוח פנימי של העור

צום ישמור עליכם צעירים? צילום: 123RF

 

מה אומרים המחקרים על הצום לסירוגין?

הרעב קשה לצמים: מחקר שנערך בשנת 2005 מראה שהנחקרים אכן ירדו במשקל ושאחוז השומן בגוף צנח, אך במשך 22 ימי הצום הנחקרים סבלו מרעב מוגבר. בנוסף המחקר הצביע על כך שרמות הגלוקוז לא השתנו באופן משמעותי עם סיום המחקר (במהלך הצום הן כמובן השתנו, באופן צפוי וטבעי).

בנוסף קיימים מחקרים רבים שנערכו מאז שנת 2000 שמצביעים על התועלות של הצום לצמים ואף על הסיוע שלו במלחמה בתהליכי הזקנות.

 

לדלג על ארוחת הבוקר יסייע לכם להימנע מסרטן?

רבים מהתומכים של השיטה אומרים שזוהי הדרך הטובה ביותר להילחם מסרטן וליהנות מתועלות של אנטי אייג'ינג.

בשנת 2013 התפרסמה סקירה מחקרית נרחבת שעוררה סקרנות רבה בעולם הצומות – אותו מחקר התמקד בסירטואין – Sirtuin, קבוצת גנים שמקודדת לחלבונים או אנזימים שמשפיעים באופן דרמטי על בריאותנו. המחקרים מראים שהסירוטאין יכול לעכב את ההזדקנות ולמנוע מגוון מחלות, החל מסוכרת ועד אלצהיימר. 

הסקירה המחקרית התמקדה בהשפעת הצומות על האיזון המטבולי בגוף ולהבין מה היתרונות של הצום על מלחמה בסרטן ואף תהליכי ריפוי מהמחלה. הצום יכול להגן על התאים ממצבים מזיקים וגורמי סרטן ולהאט את התפתחותם של גידולים. במקרים מסוימים ייתכן שהצום מחזק את השפעת טיפולי הכימותרפיה או הטיפולים התרופתיים בסרטן.

 

איך עושים את זה – אילו סוגי צום לסירוגין קיימים?

מומחים מטעם עצמם ודיאטנית רבים הצטרפו לחגיגה, חלקם ממליצים על תכנית אחת ואחרים על תכנית שונה, קיימות מספר שיטות פופולריות שרבים מתייחסים אליהן:

חושבים על שילוב צומות בתכנית האכילה שלכם? המחקרים והמומחים מתייעצים לגשת לכך באופן מודע ומושכל. שמרו על בריאותכם והקפידו להתייעץ עם מומחה לפני שאתם ניגשים לשיטה חדשה וקיצונית.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו