Nadar_Fly
Nikui_Fly

כל האמת על תחליפי הסוכר

מאת: ציונה מלמן, שפית ומדריכה לאורח חיים בריא
זמן קריאה: 2 דקות
הסטיביה שימשה את השבט הגוארני בפארגוואי שנים רבות. אנשי השבט נהגו ללעוס את עלי הצמח משום מתיקותם. אך בין לעיסת עלי הצמח ועד לשימוש באבקה או טיפות, שהם מוצרים מעובדים, המרחק גדול מאד

שילוב צמחי מרפא בטיפול, צילום: 123RF

Nadar_IN

לפני זמן מה קיבלתי כמה מתכונים משף רו-פוד מפורסם, שבהם נעשה שימוש באבקת סטיביה ובנוזל אגבה להמתקה.  גם שפים אחרים בכל העולם משתמשים במוצרים אלו כתחליפי סוכר "בריאים". ולא רק הם, אנשי מקצוע רבים מתחום התזונה, נטורופתים וחברים בתנועת המזון הבריא משתמשים וממליצים על שימוש בנוזל או באבקת סטיביה, או באגבה כממתיקים בריאים וטבעיים יותר הנחשבים כמזיקים פחות מהסוכר הלבן.
אני חדלתי להשתמש בהם לפני שנים רבות, אך בפעמים הספורות בהם כן עשיתי בהם שימוש, הרגשתי מיד כיצד הם מחמירים את הסימפטומים הבריאותיים מהם סבלתי.

במאמר הזה, אתייחס לסטיביה כממתיק וכתחליף לסוכרו ובמאמר הבא אתייחס לאגבה וסירופ מייפל. מוצאה של הסטיביה היא בדרום/מרכז אמריקה. שם היא שימשה את השבט הגוארני, אינדיאנים מאזור פרגוואי, במשך שנים רבות. אנשי השבט נהגו ללעוס את עלי הצמח משום מתיקותם. אך בין לעיסת עלי הצמח ועד לשימוש באבקה או טיפות, שהם מוצרים מעובדים, המרחק גדול מאד!

לשם ייצור אבקת סטיביה, נעזרים בתעשייה בכימיקלים שונים. ראשית משתמשים באתנול ומתנול לשבירת דפנות תאי הצמח. האבקה המתקבלת, סטביוזיד, מאד מרוכזת. היא מצויה בצמח בכמות של 10%, אך מהווה 80%-90% מהמוצר המעובד וכדי לדלל את המוצר המעובד ולעדן את מתיקותו מוסיפים לאבקה מאלטודקסטרין, מוצר לוואי מתעשיית התירס המהונדס גנטית. מוצר שהוא עצמו תוצר של תהליכי עיבוד שונים הכוללים גם הלבנה.

עקבתי בדריכות אחרי הבלוג של שפית רו-פוד ידועה שנהגה להשתמש בנוזל הסטיביה לאורך תקופה מסוימת. לאחר שלושה חודשים היא כתבה מאמר נוקב בו פירטה את תופעות הלוואי של השימוש בסטיביה. היא מספרת כי בסמוך לשימוש בסטיביה הנוזלית הופיעו כאבי ראש, סחרחורות ,בחילות ובעיות במחזור החודשי. היא חשדה שהסטיביה אחראית לכך. במהלך חקירתה את הנושא, נתקלה בספרו של רמיאל נגל "CURE TOOTH DECAY". בספרו, הוא מתייחס לממתיקים רצויים ולא רצויים, ובתוך רשימת הלא רצויים מככבת הסטיביה ועליה נכתב: "קיימים ממתיקים רבים המופקים באמצעות מיצוי של עלי סטיביה וכולם מסוכנים. היזהרו מרכישת מוצרי סטיביה מעובדים. קרוב לוודאי שהשימוש במוצרים הללו יגרום לערעור איזון מערכת הבלוטות בגופכם". לאחר מחקר נוסף היא מצאה מאמרים נוספים המחזקים ומפרטים שלל סימפטומים הנגרמים עקב שימוש בסטיביה מעובדת, בכללם שינויים הורמונליים, פעילות יתר של בלוטת התריס, תשישות, כאבי ראש, סחרחורות ובעיות פריון.

לא ניתן כיום למצוא מחקרים ארוכי טווח הבודקים את תופעות הלוואי של מוצרים אלו. למרות שחלק מהמוצרים מאושרים לשימוש ע"י ה-FDA, מאושרים על בסיס שלא כולל מחקר.

אז איך בכל זאת פותרים את בעיית ההמתקה?

הדרך הטובה ביותר בעיני היא שימוש בפירות מלאים. אכילתם כפרי או הכנסתם לבלנדר על כל רכיביהם. מיץ פירות אינו מומלץ כיוון שאינו מכיל את הסיבים שבפרי, שמסייעים בהאטת ספיגת הסוכרים בגוף.

אני שמחה לחלוק אתכם מתכון קל לסילאן טבעי, שבו אני משתמשת כבסיס לרטבים, עוגות וקרמים. הוא נשמר במקרר במשך 4-5 ימים, ובפריזר, קפוא בקוביות, מספר שבועות:

תמרי מג'הול (123RF)

תמרי מג'הול (123RF)


מרכיבים:

8-10 תמרים מזן מג'הול
1-2 כוסות מים
קמצוץ מלח טבעי

אופן ההכנה:

להכניס את כל החומרים לבלנדר ולהפעיל עד שהמסה מתאחדת והופכת חלקה.
לסילאן סמיך השתמשו בכוס מים ולסילאן נוזלי הוסיפו מים עד לדרגת הסמיכות הרצויה.
אפשר להוסיף , בשלב הערבול, כפית גדושה של שמן קוקוס להעשרת הטעם.
לאחסן בצנצנת נקיה  ולהשתמש כממתיק בעוגות, כתוספת לגלידות וקינוחים.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. גלינה

    שלום ציונה ותודה על המידע החדש הזה. אשמח לקבל את כתובת הבלוג שאת מדברת עליו או את שם שפית הרו פוד- אני מעוניינת לקרוא את הבלוג כיוון שהנושא מאד מעניין אותי. תודה.

  2. מעין

    המאמר מפרט איך הקינוחים הסטנדרטיים, אשר מכילים סוכר לבן, קמח לבן, ביצים, חמאה, מרגרינה, שמנת וכד', פוגעים בבריאותינו; מציג את מוצרי המזון התחליפיים ובריאים יותר שמשתמשים בהם בקינוחי רואו פוד טבעוניים; מגוון רב של קינוחי רואו פוד טבעוניים (אוכל חי Raw food) שהינם מזינים, טעימים וקלים להכנה וקישורים לאתרים בהם יש מגוון מתכונים מעניינים.
    https://simply-yoga.co.il/raw-food-dessert/

  3. אינג'י

    המאמר מאיר באור חדש את נושא הסטיוויה – תודה
    מבקשת לדעת מה לגבי שימוש בעלי סטיביה טבעיים, כמו שהם??
    אני מייבשת, טוחנת לאבקה וממתיקה בזה מה שצריך, האם זה עדיין מזיק??
    תודה מראש
    אינג'י – יוניק הרבלס

  4. חיים דחבש

    למדנו במכללות ושמענו בהרצאות ובכנסים של רפואה משלימה הרבה שנים שסטיביה וגאבא הם הממתיקים הטבעיים והטובים, שברת לנו את המיתוס, אם כן במה ממתיקים , מה טוב לדיאבטיים. מה טוב לנו האנשים הרגילים, מה טוב….

  5. אמבר

    אבקת סטיביה לבנה היא האבקה המעובדת והמזוקקת. אבקת סטיביה ירוקה היא פשוט עלי הצמח מיובשים וטחונים, אין צורך בשום כימיקל או מוצרים נוספים כמו מאלטודקסטרין כדי לייצר את האבקה הירוקה, ואין לה את כל ההשפעות הרעות המוזכרות.

  6. מירי

    היכן ניתן להשיג סטיביה ירוקה שלא מעובדת

  7. אמבר

    אני מזמינה אבקת סטיביה ירוקה אורגנית מהאתר iherb
    זה לא יקר במיוחד ומגיע תוך כשבועיים. לא ראיתי אב'ת סטיביה כזו נמכרת בארץ, אשמח לגלות שיש.