EatSane_Migdal
Alternative_Migdal

מה הבעיה שלכם עם גלוטן?

מאת: - הוצאת ספרי הבריאות הגדולה בישראל
אצל רבים רווחת התפיסה שגלוטן אינו בריא לכלל האוכלוסיה ולא רק לחולי צליאק. מה אומרים על כך המחקרים?
מה הבעיה שלכם עם גלוטן? צילום: pixabay

מה הבעיה שלכם עם גלוטן? צילום: pixabay

הגלוטן נמצא בלב השיח התזונתי בשנים האחרונות, ולכן רצוי שנרחיב על כך.

גלוטן הוא חלבון שנמצא בשלושה מיני דגן: חיטה, שעורה ושיפון. וכמובן בכל מוצר שמכיל חיטה, שעורה ושיפון.

מאחר שרובנו מעולם לא ראינו חיטה במצבה הטבעי והלא מעובד, סביר להניח שכמעט כל המזונות שמכילים גלוטן שמגיעים לצלחת שלכם הם מזונות מעובדים – לחם, פסטה, פיצה ודגני בוקר.

Mankai_Article

וזאת, חברים, היא אחת הסיבות העיקריות לכך שרבים עשויים להרגיש טוב יותר כשהם נמנעים מגלוטן.

אני תומך במאה אחוז בהימנעות ממזונות מאוד מעובדים, כולל פחמימות מעובדות. אך האם יש היגיון בהימנעות מוחלטת מכל המוצרים שמכילים גלוטן, או שאנחנו שופכים את התינוק יחד עם מי האמבט?

גלוטן הוא בעיה לחולי צליאק. אין כל ספק שעליהם להימנע לחלוטין מגלוטן.

אך אצל רבים רווחת התפיסה שהגלוטן מעודד דלקתיות, גורם למעי דליף ולמחלות אוטו-אימוניות, ושעל כולנו להימנע מגלוטן.

זו מגמה שצוברת תאוצה שהתחילה בכמה ניסויי מבחנה ויצרה כדור שלג מתגלגל עד שכיום כשליש מהאמריקאים מגבילים את צריכת הגלוטן.

אם מחקרי המעבדה האלה נכונים וגלוטן באמת גורם למעי דליף, אז עלינו לראות שיפור בבריאות המעי על תזונה נטולת גלוטן, נכון?

אך לא כך. למעשה אנחנו רואים תוצאה הפוכה.

תזונה נטולת גלוטן – מפחיתה את החיידקים הטובים במעי

כשנחקרים בריאים ללא צליאק מאמצים תזונה נטולת גלוטן לחודש, רבים מהחיידקים הבריאים כמו F. prausnitzii, Lactobacillus ו-Bifidobacterium מתמעטים בעוד חיידקים חורשי רעה כמו E. coli ו-Enterobacteriaceae משגשגים.

במחקר מוצלב אקראי מבוקר, תזונה "דלת-גלוטן" הקטינה את אוכלוסיית
ה-Bifidobacterium הבריאים וה- Anaerostipes hadrusו-Eubacterium hallii שמייצרים חומצה בוטירית.

אני יודע שאתם עדיין תוהים אם גלוטן מעודד דלקתיות, משפיע על מערכת החיסון ואפילו גורם לעלייה בחדירות המעי.

כשהחוקרים בדקו זאת בבני אדם, הם לא מצאו כל ראיה לדלקת, תגובה חיסונית או עלייה בחדירות המעי עם קשר לצריכת גלוטן.

אך בניסויי המבחנה היה שינוי בפעילות החיסונית. כאמור, מחקרים במעבדה ומחקרים בבני אדם לא תמיד מניבים את אותן תוצאות.

במחקר אחר, חיטה מלאה הגדילה את אוכלוסיית ה- Bifidobacterium הבריאים ויצרה מטבוליטים ששיפרו את איתנות המעי והפחיתו את חדירות המעי.

שוב – חיטה מלאה שיפרה את איתנות המעי והפחיתה את חדירות המעי (המעי הדליף).

מחקרי המעבדה לא הניבו את אותה תוצאה כמו במחקרים על בני האדם. צילום: pixabay

מחקרי המעבדה לא הניבו את אותה תוצאה כמו במחקרים על בני האדם. צילום: pixabay

זה ההבדל בין מחקרים במעבדה למחקרים בבני אדם. במעבדה אתם יכולים למצות את המולקולה הדרושה לכם ולחקור אותה בבידוד, לרוב בצורתה המרוכזת בתוך מבחנה.

מן הסתם ההשפעה תהיה שונה מזו שנראה באדם שאוכל מזון שמכיל גלוטן בחיים האמיתיים.

אני מתייחס למחקרי מעבדה בעירבון מוגבל ונותן אמון רב יותר במחקרים שנערכו בבני אדם ומראים לנו מה קורה בנסיבות טבעיות.

כאמור, כשאנשים בריאים אוכלים חיטה או כל מזון אחר שמכיל גלוטן, המעי שלהם נראה למעשה בריא יותר.

בנוסף ראינו שתזונה נטולת גלוטן או כזו שמגבילה את צריכת הגלוטן מפחיתה את אוכלוסיית החיידקים שמייצרים חומצות שומן קצרות-שרשרת ומגדילה את אוכלוסיית החיידקים מעודדי הדלקת.

השלכות שליליות נוספות להימנעות מגלוטן

תזונה "דלת-גלוטן" גורמת לאובדן הגֶנים למטבוליזם של פחמימות.

לבני אדם יש רק שבעה-עשר אנזימי עיכול מסוג גליקוזיד הידרולאז, שמסייעים לנו בפירוק פחמימות מורכבות.

לעומת זאת, לחיידקי המעי שלנו עשויים להיות שישים אלף מהאנזימים האלה ואף למעלה מכך.

הימנעות מגלוטן גורמת לנו לאבד חלק ממנגנון עיבוד הפחמימות הזה. כעת המעי חלש יותר ואינו מורגל בפירוק ועיבוד פחמימות מורכבות.

בעקבות כך, כשבעתיד תנסו להשיב את הפחמימות המורכבות לתזונה, תחוו קשיים. והנה לכם רגישות למזון!

ואחרון חביב, כשאנחנו נמנעים לחלוטין מגלוטן, השאלה הגדולה היא במה אנחנו מחליפים אותו?

כבר דנו בחשיבות הדגנים המלאים, ומזונות שמכילים גלוטן הם המקור העיקרי לדגנים מלאים בתזונה המערבית.

במחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 6,500 איש על פני 2,273,931 שנות אדם במשותף, נמצא שככל שהנחקר צרך יותר גלוטן, כך פחת הסיכון שלו למחלת לב כלילית.

החוקרים ייחסו זאת לדגנים המלאים שבמזונות שמכילים גלוטן. במילים אחרות, אם אתם נמנעים מגלוטן, אתם מגדילים את הסיכון למחלת לב כלילית, שהיא גורם התמותה מספר אחת בארצות הברית.

הגדלת צריכת הדגנים המלאים הפחיתה את הסיכון למחלות לב. צילום: pixabay

הגדלת צריכת הדגנים המלאים הפחיתה את הסיכון למחלות לב. צילום: pixabay

ראוי לציין שהמצב שונה לחלוטין בחולי צליאק, שאצלם צריכת גלוטן גורמת להתפרצות דלקת שעשויה להגדיל את הסיכון שלהם למחלת לב.

למאמרים נוספים בנושא:

היבטים תזונתיים בדיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן תסייע לנו לרדת במשקל?

האם כדאי לכל אדם להימנע מגלוטן?

אודה ואתוודה, גלוטן אינו נושא פשוט. זו הסיבה שאתם צריכים מישהו כמוני, שבקי בחומר וסקר את המחקרים המדעיים לעומק, שיעניק לכם תובנות על הבחירה הנכונה עבורכם.

בפרק 5 בספר "מהפכת המיקרוביום" אנחה אתכם בפרוטוקול הגלוטן שלי שיקבע עבורכם אם כדאי שתמשיכו לצרוך גלוטן. התחזית שלי: רובכם יכולים לצרוך גלוטן!

מובן שאין בכוונתי לטעון שגלוטן צריך להיות בסיס התזונה שלכם. תחת זאת אני מעודד אתכם לצרוך מגוון רחב של צמחים ולא להימנע ממזונות שמועילים לבריאותכם, כי כאשר אתם מצמצמים את מגוון הצמחים בתזונה, אתם מצמצמים גם את מגוון המיקרוביום שלכם. וזה נכון אפילו עם חיטה.

פאנל מומחים בנושא מהפכת המיקרוביום יתקיים בכנס הקרוב של "אוכלים בריא 12". לפרטים ולהרשמה כנס אוכלים בריא 12

צרו קשר עם הוצאת פוקוס בע"מ



    * שדות חובה


    השאירו תגובה: