PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

דיאטה ללא גלוטן תסייע לנו לרדת במשקל?

מאת: עדי לוין, דיאטנית
זמן קריאה: 3 דקות
פסח מאחורינו. האם שינוי בצריכת הפחמימות שלנו, בדגש על גלוטן, יסייע לנו לרדת במשקל? בואו להבין מה המחקרים אומרים על הטרנד

דיאטה

Laisha_In

טרנד ה- "ללא גלוטן"
דיאטות ללא גלוטן צוברות תאוצה ופופולאריות בקרב האוכלוסיה הכללית.
כבר ב-2012 שוק מוצרי המזון ללא גלוטן הגיע ל- 2.6 ביליון דולר מידי שנה ומגמה זו ממשיכה.
מחקרים וסקרי שוק אמריקאיים מראים כי הסיבה המרכזית לשגשוג בשוק זה היא כי מזונות ללא גלוטן נתפסים בעיני האוכלוסיה כ"בריאים יותר" וכמעט שליש מהאמריקנים מצמצמים או נמנעים מצריכת גלוטן בתפריט. הסיבות לצמצום הן על מנת לקדם ירידה מהירה במשקל, להשיג עליה ברמות האנרגיה, לקדם תהליכי עיכול תקינים יותר ואפילו על מנת לקבל עור חלק יותר.
נכון להיום, אין ראיות מדעיות מבוססות התומכות בהימנעות מגלוטן בקרב אוכלוסיה בריאה ויתרה מכך, מחקרים שונים מראים כי לגלוטן דווקא השפעות בריאותיות חיוביות.

רגישות לגלוטן

האם הלחם גורם לנו להשמין? (123RF)

 

מיהו הגלוטן? ומהן האינדיקציות לדיאטה נטולת גלוטן?
גלוטן הוא תשלובת חלבונים המצוי בעיקר בדגנים (חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין) ומורכב מ-2 קבוצות חלבונים עיקריות  :גליאדינים וגלוטנינים.
דיאטה נטולת גלוטן היא לא דבר חדש ולמעשה היא קו הטיפול המומלץ עבור חולי מחלת הצליאק. בדיאטה זו מבוצעת אלימינציה של כל המזונות המכילים גלוטן או עלולים להיות מזוהמים בגלוטן (שיבולת שועל לדוגמא).
צליאק (בעברית: דגנת) היא מחלה אוטואימיונית תורשתית הקיימת ב1-2% מהאוכלוסייה ובה הגוף מפתח תגובה חיסונית לחלבון הגלוטן ותוקף את תאי המעי הדק. תקיפה זו מובילה לסימפטומים רבים החל מתחושת נפיחות, תת ספיגה, הרס של המעי ובמקרים חמורים עלולה להוביל לסרטן מעי.
חוץ מחולי הצליאק, ידוע כי -6% מהאוכלוסיה סובלים מרגישות\אי סבילות לגלוטן שאינה צליאק ו-0.1% סובלים מאלרגיה לחיטה. לחולים אלו ישנה אינדיקציה רפואית ברורה ומבוססת מדעית להימנעות מגלוטן.

האם דיאטה ללא גלוטן מסייעת בתהליך ירידה במשקל?
על אף הפופולריות של דיאטה זו, אין הוכחות מדעיות שדיאטה ללא גלוטן מסייעת לירידה במשקל בקרב אוכלוסייה בריאה.
אנשים בריאים אשר מתחילים דיאטה זו לעיתים מדווחים על ירידה במשקל ועל תחושה "בריאה" וטובה יותר. ניתן לשער כי ירידה במשקל מושגת מאחר ודיאטה זו מחייבת הימנעות ממזונות כמו לחם, פסטה, דגני בוקר, מאפים וחטיפים אשר לרוב מתועשים, ומכילים כמות קלוריות גבוהה.
בנוסף, הימנעות ממזונות המכילים גלוטן מעודדת צריכה של מזונות אשר באופן טבעי לא מכילים אותו כמו פירות וירקות, אשר דלים יחסית בקלוריות ,עשירים בסיבים תזונתיים ונוטרינטים חיוניים.

מה אומרים המחקרים?
קיימים מחקרים אשר בדקו השפעות ארוכות טווח של דיאטות ללא גלוטן בקרב חולי צליאק או בקרב בריאים אשר נמנעים מצריכת חיטה או מזונות המכילים גלוטן.
מחקרים אלו מצאו כי דיאטות ללא גלוטן עלולות להוביל למחסור בנוטריינטים, להגביר את הסיכון למחלות כרוניות מסויימות ואף להוביל לעליה במשקל.

השפעה על המשקל:

 

השפעה תזונתית

השפעה בריאותית

 

לסיכום:
דיאטה ללא גלוטן היא הטיפול ההכרחי והטוב ביותר לחולי צליאק ומסייעת להפחתת תסמינים בקרב אנשים הסובלים מרגישות לגלוטן או אלרגיה לחיטה. נכון להיום, אין שום ראיות מדעיות המראות שדיאטה ללא גלוטן היא אפקטיבית כאסטרטגייה לירידה במשקל או בעלת יתרונות בריאותיים לאוכלוסייה הבריאה.
תעשיית מוצרי המזון ללא גלוטן נמצאת במגמת עליה ושגשוג וכתוצאה מכך גדל היצע המוצרים עבור חולים הזקוקים להם. על אף שמוצרים רבים מתועשים ועלולים להוביל לחסרים תזונתיים, קיימים מוצרי מזון ללא גלוטן אשר יכולים בהחלט לספק לחולים אלו את היתרונות של הדגנים המלאים ובכך להתגבר על חסרים אלו. דיאטה ללא גלוטן יכולה בהחלט להיות מאוזנת כל עוד מקפידים על צריכה נאותה של דגנים מלאים, קטניות ומזונות בעלי צפיפות קלורית נמוכה.
יש לציין כי עובדה זו לא אומרת שדיאטה ללא גלוטן היא בעלת תועלות בריאותיות מיוחדות ואין שום אינדיקציה מדעית להגביל צריכת גלוטן בקרב אנשים בריאים.

יש צורך במחקרים נוספים אשר בודקים השפעת דיאטה ללא גלוטן על ירידה במשקל בקרב אנשים בעלי עודף משקל\השמנה ללא צליאק\רגישות לגלוטן ברקע.

 

הכתבה באדיבות עדי לוין, דיאטנית, חברת עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל – עמותת עתיד

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו