ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

טעים להכיר את ד"ר גיל יוסף שחר

גורו התזונה ברוח הרמב"ם אוהב לאכול שקדי מרק (אבל לא מכניס אותם הביתה)

אם אתם חיים את עולם התזונה הבריאה, סביר להניח שהכרתם את ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), ראש המרכז לרפואת הרמב"ם.

 

מה המאכל שאתה הכי אוהב לאכול?
יש הרבה. אבל אין ספק שאם הייתי צריך לקחת איתי משהו לאי בודד, זה היה לחם מחמצת איכותי (כוסמין מלא, ללא שמן, ללא סוכר וללא שמרים) עם חומוס תוצרת בית + סלט ירקות. זו ארוחת מלאכים מבחינתי.

 

מה האוכל המושלם לשבת בבוקר?
סוג של עוגה המכילה תמרים ואגוזי מקדמיה בלבד, שאישתי מכינה. פינוק אמיתי. לפעמים אוכל בשבת בבוקר רק פירות, רימון בעונה, אבטיח או מלון, בחורף זה יכול להיות סלט פירות עם כל מה שיש.

 

תאר את ארוחת הבוקר הממוצעת שלך
האמת שזה משתנה. אין לי ארוחה קבועה. לפעמים זה רק פירות ואולי כמה שקדים או אגוזים. בקיץ זה יכול להיות שייק ירוק על בסיס נבטי חמנייה ופירות.
בחורף, זה אפילו יכולה להיות קערת מרק ירקות (אם יש מוכן במקרר).
לפעמים, אם אני חש בשעות הבוקר תיאבון בריא, הארוחה יכולה להיות לחם מחמצת איכותי עם ממרח בייתי כלשהו, כגון גבינת טופו בייתית, גבינה טבעונית משקדים וכו', יחד עם סלט ירקות והאמת היא שיש ימים שאני מרגיש שאני לא צריך ארוחת בוקר ומגיע ישר לארוחת הצהרים.
אני מאמין בלהקשיב לגוף ולא לפעול רק על פי סכמות מוכנות. הגוף שלנו דינמי ולפעמים בימים שונים, יש לו צרכים שונים.

 

איזה מיתוס הכי גדול על תזונה אתה מכיר?
אני מכיר הרבה מאוד מיתוסים (ומנפץ אותם אחד אחד בלימודי הרפואה התזונתית).
אחד המיתוסים הנפוצים הוא שממזון חי (raw) , מקבלים יותר ויטמינים ומינרלים לעומת מזון מאודה/מבושל.
יש מזונות וויטמינים שזה נכון עבורם, אבל גם יש ויטמינים שספיגתם משתפרת דווקא לאחר אידוי/חימום. כמו כן, לא פעם החום מנטרל חלק מהחומצה הפיטית או האוקסלית שיש במזונות שונים וכך ספיגת המינרלים מאותו המזון משתפרת דווקא בזכות החימום.

 

איזה מאכל מעלה לך הכי הרבה זיכרונות?
את האמת? קציצות כבד שסבתא שלי זכרונה לברכה הייתה מכינה לי כילד קטן. אני רק חושב על זה ונזכר בסבתא.

 

מה בחיים, אבל בחיים לא תאכל?
אז ראשית, never say never . גם הרמב"ם כתב שאם אוכלים מעט מזון ואפילו אם הוא מזיק, אן זו כמות קטנה ( ובתדירות מאוד נמוכה) לא יהיה מזה נזק.
אבל בכל זאת, אני חושב שבחיים לא אוכל מיונז וגם לא את העוגות והעוגיות הקנויות שקונים בסופר. יש עוד הרבה מאוד מאכלים שאין לי כל כוונה לאכול ושאני כבר שנים רבות לא אוכל, אבל רציתם שנבחר משהו, אז בחרתי.

איזה אוכל תיקח איתך ליום ארוך ולא צפוי?
זה יכול להיות שני סנדוויצים עם אבוקדו + מלפפון וגמבה. ואני מניח שאקח גם שקית עם אגוזי פקאן ושקדים + 2 תפוחים. אמרת יום ארוך…

 

מה החטא האהוב עליך?
פעם או פעמים בשנה אני מרשה לעצמי לאכול מרק עם שקדי מרק של אוסם (אבל לא מכניס את זה הביתה!). בתור ילד, הייתי אוכל מהם קבוע. לא היה מרק בלי שקדי מרק. אין מה לומר, אלו שפיתחו את המאכל הזה, ידעו את העבודה. זה אחד ממאכלי הילדות שהכי אהבתי.

 

במי לבחור, דיאטנית קלינית או נטורופתית?
זה תלוי מי הדיאטנית הקלינית ומי הנטורופתית…
אבל האמת, אם הן למדו אצלי, אז זה לא באמת משנה. שתיהן תהיה טובות.
בגדול, לדיאטנית קלינית שלא נחשפה לעולם התזונה הטבעית בצורה מסודרת ובנויה, יש השקפת עולם מאוד צרה לדעתי, שלא רואה את האדם כמכלול ואת השפעת התזונה לטווח הארוך.
לגבי נטורופתים, נתקלתי בכל הסוגים. חשוב שגם נטורופתית לא תהיה נעולה על אג'נדה מסויימת, כי לפעמים לאנשים שונים, במצבי בריאות שונים, יש להתאים תזונה שונה וכבר נתקלתי במטפלים טבעיים שמאמינים שיש רק שיטת תזונה אחת שמתאימה לכולם.
מטפל טוב צריך גמישות מחשבתית, יצירתיות, הרבה ידע, הרבה רגישות וכמובן סיעתא דשמיא (עזרת שמים), כדי שידע לתת לאדם את ההנחיות הנכונות ולהגיד לו את הדברים שהוא באמת צריך לשמוע.

 

מה דעתך על המשפט? "זה לא מה שאתה אוכל אלא מה שאוכל אותך?"
מסכים מאוד, אבל הייתי משנה אותו קצת:
"זה לא רק מה שאתה אוכל, אלא גם ובעיקר מה שאוכל אותך".
אין ספק שהמצב הנפשי והרגשי שלנו משפיע יותר מכל דבר אחר על הבריאות שלנו, אבל גם לתזונה שלנו יש השפעה גדולה מאוד. כל מי שעובר שינוי תזונתי משמעותי, מרגיש זאת מייד על בשרו.
אצלנו בלימודי הרפואה התזונתית, שמים דגש רב, לא רק על תזונה, אלא גם על כלים לאיזון הנפש, לשמחה ולשליטה ברגשות. אלו דברים שקודמים לכל טיפול אחר, מכיוון שאם האדם נמצא בסערה רגשית/נפשית, הסיכוי לריפוי קטן מאוד.

המתכון המנצח של ד"ר גיל יוסף שחר
תבשיל טעים, בריא ופשוט: "מג'דרה" על בסיס כוסמת.
משרים כוסמת ירוקה ומבשלים אותה (ניתן גם להנביט לפני כן). יחס מים לכוסמת 2:1 .
מנביטים עדשים ולקראת סוף בישול הכוסמת מכניסים גם אותם לסיר כדי שיתרככו קצת.
אני מתבל עם חוויאג' למרק (תערובת תבלינים תימנית מסורתית שמכילה כורכום, כמון, ציפורן, הל, פלפל שחור וזרעי כוסברא ביחסים שעברו בתימן מדור לדור) ומלח.
זהו, התבשיל מוכן.
לרוב אני גם מאדה ירקות כגון קולורבי, בצל, כרישה, שום, גמבה, גזר, קישוא, שומר וכו' וגם אותם מתבל קלות עם מעט חוויאג' למרק ואז מערבב את שני התבשילים למנה אחת עשירה, מזינה וטעימה.

 

ד"ר גיל יוסף שחר יקח חלק בכנס אוכלים בריא 11. הכנס ייערך ב14-15 בנובמבר בתיאטרון גבעתיים.

השאירו תגובה: