Laisha_Fly
Laisha_Fly

דרכים לטיפול בהתבגרות מינית מוקדמת של ילדות

מאת: -
מאמר זה יעסוק בסיבות של התבגרות מינית טרם עת של ילדות ואיך לבלום מגמה זו. בשנים האחרונות ישנה כל הזמן עליה במגמה זו והיא שכיחה אצל בנות פי עשר יותר מאשר אצל בנים

תזונה מבריאה לנשים, צילום: 123RF

supherb_IN

כיום שכיחה, יותר מאשר בעבר, התבגרות מינית של ילדים. מאמר זה יעסוק בסיבות של התבגרות מינית טרם עת של ילדות ואיך לבלום מגמה זו. בשנים האחרונות ישנה כל הזמן עליה במגמה זו והיא שכיחה אצל בנות פי עשר יותר מאשר אצל בנים. בתופעה זו יש סיכון, לנשים שבילדותן הייתה התבגרות מינית מוקדמת יש סיכון רב יותר לחלות בסרטן השד וישנן בעיות נוספות שתסקרנה להלן.

בגרות מינית של בנות גם בגילאי 7-9 שנים

במאה ה- 19, נערות היו מגיעות לבגרות מינית בסביבות גיל 15 – כיום הגיל הממוצע לכך הוא 12 שנים. כבר לפני כן מתחילה צמיחה של שדיים ושיער ערווה. במקום לבדוק סיבות, אנשי מקצוע ציינו את התופעה הזו כנורמאלית. האם היא באמת כזו?

בנושא זה יש יותר שאלות מאשר תשובות,  אבל תופעה זו שכיחה כיום יותר ממה שהיא הייתה לפני 30, 20 או 10 שנים. שכיחות  תופעה זו בארה"ב נמצאה במידה הרבה ביותר אצל נערות ממוצא אפרו-אמריקאי, שנייה אצל נערות ממוצא היספני, שלישית אצל נערות לבנות והכי מעט, אצל נערות ממוצא אסייני. כבר עובדה זו יכולה להצביע על חלק מן  הסיבות.  אנשים  ממוצא  אפרו  אמריקאי סובלים הרבה יותר מן האחרים ממחסור בוויטמין D. צבע עורם מותאם לאזורי קו המשווה. כך, כאשר הם מתגוררים באזורים צפוניים עם הרבה פחות קליטת ויטמין D מאור השמש דרך עורם הכהה, אזי  רמתו של ויטמין זה בדמם נמוכה יותר. מיעוט התופעה אצל נערות ממוצא אסייני עשוי להצביע על כך שהמזון אותו הן אוכלות בריא יותר מן המזון האמריקאי השגרתי. בארץ, לרוב אוכלים מזון שאינו טוב בהרבה. גם הפלרת המים משפיעה: ידוע שהפלואוריד פוגע בבלוטת האצטרובל והיא מפרישה עודף של הורמונים מסוימים. יחד עם זאת בארץ כמעט ולא צורכים מזון מהונדס גנטית – לפחות הירקות הצומחים כאן, גם גידולים נוספים, אינם מהונדסים גנטית.

כאשר בנות מתבגרות מינית לפני בגרותן הנפשית, הן חשופות יותר לבעיות רגשיות והתנהגותיות כמו דיכאון, הפרעות אכילה, שתייה, יחסי מין בגיל צעיר מדי, יחסי מין עם יותר גברים וסיכון מוגבר יותר למחלות מין. מחקרים מראים כיום שהן גם חשופות יותר בהמשך חייהן למחלות לב, סוכרת וכאמור גם לסרטן.

כימיקלים סביבתיים כגורם אפשרי

כימיקלים סביבתיים, במזון ובאוויר, הם מגורמי הבעיה, בייחוד אותם אלו שמחקים פעולה של אסטרוגן. כפי שנכתב ב- ניו יורק טיימס:  "ניסויים עם בעלי חיים לימדו, שחשיפה לכימיקלים סביבתיים מסוימים יכולה לגרום לגוף להתבגר טרם עת. המזיקים ביותר הם חומרים סינטטיים דמויי אסטרוגן – פגיעתם של אלו היא הקשה ביותר בנושא זה." מסיבות אתיות, לא נערכים מחקרים כאלו בבני אדם, אלא אם כן מפגע סביבתי כלשהו נמצא קשור לנושא. זה קרה במישיגן כאשר בעלי חיים שם נחשפו לחומר נגד שרפות בשם PBB. התוצאה הייתה, שבנות של נשים שאכלו בשר מבעלי חיים אלו, או שתו מחלבן של פרות שנפגעו מחומר זה, התבגרו מינית מוקדם  יותר   מבנות  משפחה  שנולדו  קודם לכך. יש חומרים נוספים שנמצאו כמזיקים ובהם BPA (ביספינול-A). חומר זה נמצא בחבל הטבור אצל 90% מהתינוקות שנבדקו, ביחד עם 230 כימיקלים נוספים. איש אינו יודע כמה ואיך פוגעים כימיקלים אלו באדם, בבגרותו. די ברור שהסיכון גבוה בשלב העוברות ובגיל הינקות.

BPA הוא רק דוגמה אחת מיני רבות של חומרים מזיקים שמזרזים הקדמת בגרות מינית. חומרים נוספים הם פטלאטים המצויים בפסטיק מסוג פוליויניל כלוריד, זאת כדי להקנות לפלסטיק גמישות ועמידות. הם נפוצים מאוד בסביבה, החל באריזות פלסטיק למזונות שונים ועד בחומרי ניקוי, צעצועים ומוצרי טיפוח כמו צבע לציפורניים, ספריי לשיער, שמפו, דיאודורנטים ועוד. חומרי פירוק  של DDT אף הם מזיקים – כל אלו מחקים את פעולתו של האסטרוגן בגוף. מזיקים גם סירים ומחבתות מצופים בחומרים על בסיס של פלואוריד, וכמובן, הפלואוריד עצמו שאותו עדיין במקומות שונים בעולם מוסיפים למי השתייה. הפלואוריד פוגע בייצור של מלטונין בגוף ופגיעה זו הינה סיבה משמעותית להקדמת הבשלות המינית על כל נזקיה. כל הכימיקלים שנמנו, משפיעים לא רק להקדמת ההתבגרות המינית, אלא גם מגבירים סיכון למחלות לב וסרטן.

חומרים נוספים שנמצאו מזיקים הם תרופות, רכיבי קוסמטיקה, חומרי שימור המוספים למזונות ואף לתוספי מזון. מסתבר שגם מתכות כפי שהן, לא כרכיב תזונה ממקור ביולוגי, תורמות  לנזק ופועלות להגברת כמות האסטרוגן המיוצר בגוף. מתכות כאלו הן אלומיניום, אנטימון, בריום, קדמיום, כרומיום לא תזונתי, קובלט שלא ממקור של ויטמין B12,  נחושת, עופרת, כספית, ניקל, סלניום לא תזונתי, ונדיום ועופרת. התרכובת BPA יכולה אף לגרום לשינויים בגנים של העובר ולמומי לידה. ישנה פגיעה של מתכות כאלו גם במבוגרים ובין שאר הנזקים שלהן ניתן למנות ירידה בפוריות גברים, הקדמת והפרעות במחזור חודשי, השמנה, סרטן ומחלות לב – וזו לא כל הרשימה. חשוב מאוד להתרחק ממפגעים שפוגעים במערכת ההורמונאלית של הגוף. צעדים חשובים בכיוון הם צריכת מזון אורגני, רובו או כולו לא מבושל, כמה שיותר טרי ולאחסן מזון  בכלי זכוכית ולא בכלים מפלסטיק.

מחסור בוויטמין D קשור אף הוא להבשלה מינית מוקדמת

מחקר נערך עם 242 ילדות בגילאי 5-12 שנים. המחקר נערך ע"י מדענים מביה"ס לבריאות הציבור שעל יד אוניברסיטת מישיגן בארה"ב. במחקר נמצא שבקרב אלו להן היה מחסור בוויטמין זה היה בתקופת המחקר כפליים יותר סיכון להתחלת המחזור החודשי בגיל צעיר מדי. אצל 57% מן הבנות ששותפו במחקר והיו עם מחסור בוויטמין D חלה קבלת המחזור הראשון בתקופת המחקר, לעומת  מצב כזה שקרה בקרב 23% מהבנות להן שלא  חסר ויטמין D. כאמור,   הקדמת המחזור גורמת ליותר שנים בהן יש רמת אסטרוגן בגוף האישה – גורם שמעלה את הסיכון לסרטן השד. אבל, מחסור בוויטמין D כשלעצמו הוא גורם רב סיכון להתפתחות מחלות שונות, בהן מחלות לב וסוגי סרטן שונים. עוד על ויטמין D.

בדיווח של ה- "ניו יורק טיימס" הוזכר גם שהשמנה הינה גורם סיכון נוסף להקדמת גיל קבלת המחזור. האסטרוגן נאגר מטבעו בשומנים שבגוף וככל שיש עודף רב יותר של שומנים, כך יש רמה גבוהה יותר של אסטרוגן בגוף.

סטרס אף הוא גורם. אצל ילדות שהוריהן התגרשו כאשר הן היו בגילאי 3 עד 8 שנים נמצאה התבגרות מינית מוקדמת יותר. פעילות גופנית עוזרת  לדחיית ההבשלה המינית עד לגילאים סבירים יותר.

מתוך מגזין "תזונה פלוס" מס' 97

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו