mushroom_Fly
mushroom2_Fly

האם הימנעות מדגנים וגלוטן מסייעת למצבי דיכאון וחרדה?

מאת: - הוצאת ספרי הבריאות הגדולה בישראל
ד"ר דרו רמזי עוסק בשאלה האם יש הצדקה להוצאה של דגנים וגלוטן מהתזונה, בהקשר של שיפור הבריאות הנפשית

האם קיים קשר בין גלוטן ודגנים לבריאות הנפשית? צילום: pixabay

himalaya_article

"האם עליי להוציא דגנים או גלוטן מהתפריט שלי?"

רבים מפנים אליי את השאלה הזאת.

בערך אחוז אחד מהאוכלוסייה לוקה בצליאק, הפרעה אוטואימונית תורשתית הגורמת למערכת החיסון לתקוף את המעי הדק כשהוא מנסה לעכל גלוטן, חלבון הנמצא בחיטה, בשיפון ובשעורה.

במשך זמן רב, מחלה זו לא הייתה מוכרת ועד היום מאופיינת בתת-אבחון. ככזו, היא משכה תשומת לב רבה בשנים האחרונות.

עם זאת, יש לציין שמדובר עדיין במחלה נדירה למדי.

מהי רגישות לגלוטן?

אנשים מסוימים עשויים לפתח גם רגישות או אי-סבילות לגלוטן.

כ-200 אלף איש בכל שנה יאובחנו עם רגישות לגלוטן.

מערכת החיסון שלהם אינה מגיבה לחלבון זה בעוצמה זהה לזו של חולי צליאק, אבל אכילתו תגרום לדלקת מסוימת במעי התחתון שעלולה לגרום בתורה לשלשולים, נפיחות, גזים או עייפות.

רגישות לגלוטן עלולה לגרום, בין היתר, לעייפות. צילום: pixabay

רגישות לגלוטן עלולה לגרום, בין היתר, לעייפות. צילום: pixabay

אנשים עם רגישות לגלוטן ולמזונות אחרים חווים לעיתים קרובות פריחות עוריות, כאבי ראש, כאבי מפרקים ותנודות במצב הרוח.

תסמינים אלה מגוונים למדי; הרגישות יכולה להתבטא כתחושת אי נוחות בלבד, שעל ציר הזמן יכולה להחמיר לכדי בעיות בריאות רציניות.

הוצאת גלוטן או דגנים אחרים מהתפריט עשויה להועיל לכם, אך לרוב האנשים גלוטן או דגנים אינם הגורם לדיכאון וחרדה.

אנשים מסוימים מפיקים תועלת מהוצאת דגנים מהתפריט שלהם, לאו דווקא מהגלוטן עצמו אלא מהוצאת כל הקלוריות הריקות בפסטה, בלחם, בקרקרים ובמאפים.

ייתכן ומקור ההטבה בהוצאת הקלוריות הריקות מהתפריט. צילום: pexels

ייתכן ומקור ההטבה בהוצאת הקלוריות הריקות מהתפריט. צילום: pexels

למאמרים נוספים בנושא:

מה הבעיה שלכם עם גלוטן?

האם הפכתם לפחמימו-פובים?

3 רכיבי תזונה שיסייעו לכם לנצח דיכאון וחרדה

בחירה בדגנים הטובים יותר

אתם מכירים את הגוף שלכם הכי טוב, ואולי חיטה לא עושה לכם טוב.

זה בסדר, מפני שיש הרבה דגנים מדהימים שאפשר לבחור מהם, ורבים מהם נטולי גלוטן לחלוטין.

אורז, קינואה, אמרנט, שיבולת שועל וכוסמת – כולם אפשרויות מצוינות.

רכיבי התזונה שנמצאים בהם בשפע רק נותנים להם ערך מוסף.

אני ממליץ להוסיף אותם לתפריט שלכם גם אם אין לכם אי-סבילות לגלוטן.

כמובן, חלק מאיתנו פשוט מכורים לפרוסת לחם טובה.

כיום קל למצוא לחמים בעבודת יד העשויים מדגנים מלאים, אגוזים וזרעים, ועוזרים לכם לאמץ מזונות מקטגוריות שונות.

יש אפילו לחם מחמצת, לחם בעל טעם ייחודי הודות לתהליך התסיסה בבצק שעוזר להזין את החיידקים הטובים במיקרוביום.

מרגע שתתחילו לחשוב על לחם כעל יותר מפרוסת לחם לבן, תגלו שיש עולם שלם של דגנים שמשלים בקלות את המזונות ממריצי-המוח האהובים עליכם.

עזבו את הלחם הלבן - ואמצו לכם לחם בריא יותר. צילום: pexels

עזבו את הלחם הלבן – ואמצו לכם לחם בריא יותר. צילום: pexels


המאמר לקוח מתוך הספר "חרדה ודיכאון – תוכנית תזונתית לשיפור הבריאות הנפשית".

בספר תמצאו תוכנית תזונתית בת 6 שבועות – כולל מתכונים בעריכת צחי בוקששתר.

רוצה פרטים נוספים על הספר?



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו