Bazelet_Fly
Bazelet_Fly

8 עקרונות התזונה הבריאה ששינו את חיי

מאת: ד"ר שאול טל - מנכ"ל הוצאת פוקוס
זמן קריאה: 3 דקות
האמרה הידועה "אנו עשויים ממה שאנו אוכלים" נכונה היום כפל כפליים, בעידן של שפע במזון מתועש. לכן, בואו נכיר כמה כללי תזונה לבריאות טובה

8 עקרונות התזונה ששינו את חיי. צילום: pixabay

amorphicalMag_In

"יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך" הוא שם הרצאתו של ד"ר שאול טל בפסטיבל הבריאות fit&soul שיתקיים בסוף השבוע הראשון של פברואר.

במאמר זה מתוך ספרו "הבריאות בידינו" הוא מפרט את עקרונות התזונה הבריאה, בהן הוא מאמין:

אכלו מזון בריא כמעט ללא הגבלה והפסיקו לספור קלוריות

מזון בריא הוא מזון שהגיע ישירות מהמקור – כלומר מהצומח.

הוא כולל ירקות, פירות, אגוזים וזרעים (לא קלויים), דגנים מלאים, קטניות ואצות.

הימנעו ככל האפשר ממזון מתועש, הכולל בדרך כלל מזונות ארוזים בצלופן, בניילון, בפלסטיק ובזכוכית.

זהו מזון מעובד שנהרסו בו רכיביו החיוניים והוספו לו רכיבים מלאכותיים זרים, ובעיקר חומרי שימור שנועדו למנוע את קלקולו על המדף על-ידי חיידקים.

אותם חומרי שימור מפריעים אחר כך לעיכול המזון בגוף.

אין צורך בחישובי קלוריות - איכלו בריא. צילום: pixabay

אין צורך בחישובי קלוריות – איכלו בריא. צילום: pixabay

קבלו את הסידן לעצמותיכם ואת החלבון לשריריכם מאותו מקור שמקבלים אותם הפיל, הקרנף והג'ירפה

כל מזון שמגיע אלינו דרך בעלי חיים (בשר, דגים, ביצים וחלב) הוא מזון מיד שנייה, כלומר הוא מגיע לגופנו דרך בעל חיים שניזון בעצמו מהמזון העילאי שהוא המזון הצמחי, ובעל החיים מספק לנו אותו כמוצר יד שנייה.

הסיפורים על שפע החלבון שיש בבשר הם אגדה.

הידעתם שבברוקולי יש יותר חלבון מאשר בבשר? (עבור כל קלוריה).

מחקרים מראים שגופנו אינו צריך יותר מ-8.0 ג' חלבון לק"ג משקל גוף, ליום (כ-60 ג' לאדם ממוצע).

הצומח מספק לנו כמות זו בקלות.

ברוקולי - מכיל חלבון יותר ממה שנדמה לכם. צילום: pixabay

ברוקולי – מכיל חלבון יותר ממה שנדמה לכם. צילום: pixabay

הפסיקו לראות את השמן כאויב כיוון שהוא עתיר קלוריות

השמן דרוש לבניין טריליוני התאים בגופנו.

אסור לנו לוותר עליו, אולם עלינו לצרוך רק את השמנים הבריאים מכבישה קרה, כמו שמן זית, אבוקדו, אגוזים וקוקוס.

הבעיה בשמנים הנוזליים שהם נוטים להתחמצן בקלות בחימום (ולאורך זמן גם בטמפרטורת החדר) וליצור רדיקלים חופשיים מזיקים.

במזון מתועש, שנדרש לחיי מדף ארוכים, משתמשים בשמנים מוקשים שאינם מתקלקלים, המכונים שמני טרנס.

לאחר שאלה נכנסים לגוף הם תופסים את מקומם של השמנים הטבעיים החיוניים ופוגעים בתפקודם של התאים.

הימנעו מהם לחלוטין.

בעיה בריאותית נוספת קיימת בשמנים מזוקקים, כמו סויה, חמניות, חריע, תירס, קנולה וכו'.

שמנים אלה הם מסוג אומגה 6, שנחשבים יוצרי דלקת בגוף.

בנוסף, בתהליך ייצורם מעורב חום, שיוצר רדיקלים חופשיים מזיקים, או ממיסים כימיים שונים, שלא היינו רוצים להכניסם לתוך גופנו.

אבוקדו - שומן בריא. צילום: unsplash

אבוקדו – שומן בריא. צילום: unsplash

השמנת-יתר היא אם כל המחלות

השמנת-יתר איננה רק בעיה אסתטית, אלא ניתן להגדירה כגורם העיקרי למחלות כרוניות רבות.

הביקוש הרב לדיאטות מוכיח לכאורה שאנשים רבים מודעים לנזקיה, אולם מבחן התוצאה מוכיח את ההיפך – רוב הדיאטות נכשלות.

הסיבה לכישלון היא כל כך פשוטה עד שלא מובן מדוע אנשים משכילים נכשלים בה: הדיאטות אינן עומדות במבחן השכל הישר, מפני שהן מתייחסות לכמות הקלוריות ולא לאיכותן.

הן מציעות תפריטים דלי קלוריות במקום פיתרון הגיוני ומבוסס מדעית שעיקרו הוא מעבר לתזונה עשירה ברכיבי תזונה חיוניים.

לאורך זמן, דיאטות המבוססות על הגבלה קלורית לא עובדות. צילום: pexels

לאורך זמן, דיאטות המבוססות על הגבלה קלורית לא עובדות. צילום: pexels

אמצו לכם הרגלי אכילה בריאים

אכלו בנחת ולעסו את המזון היטב, אל תשתו בזמן הארוחה ומייד לאחריה, והימנעו מלאכול שעתיים לפני השינה.

בין הארוחות שתו מים או חליטות תה מצמחי מרפא (ללא סוכר וממתיקים מלאכותיים). אפשר עם סטיביה. זה גם בריא וגם בולם תיאבון.

אם אתם חייבים לנשנש לפעמים, שמרו תמיד לידכם את המזונות הבריאים שניתן לאכול מהם כמעט ללא הגבלה. והעדיפו את הבישול הביתי על זה שבמסעדות.

שתו מים או חליטות. צילום: unsplash

שתו מים או חליטות. צילום: unsplash

ירקות (במיוחד עלים ירוקים), פירות, אגוזים, זרעים, קטניות, פטריות ואצות-ים הם המזונות הבריאים ביותר

גוונו בהם ואכלו אותם בשילובים שונים.

ירקות הם דלי קלוריות ואכילתם מגבירה את תחושת השובע.

אגוזים וזרעים הם עתירי קלוריות, אך ערכם התזונתי שווה כל קלוריה.

אכלו אותם בצורתם הטבעית – לא קלויים ולא מומלחים והחליפו ביניהם מדי פעם כדי לא לפתח רגישות למזון חלבוני.

פירות הם הנשנוש הטעים ביותר.

קטניות ואצות הן מקור נהדר לחלבון.

פירות הם נשנוש מושלם. צילום: pixabay

פירות הם נשנוש מושלם. צילום: pixabay

חלקו את כלל המזונות באופן גס לשלוש קבוצות על-פי הצפיפות התזונתית שלהם (כמות הרכיבים התזונתיים ביחס לכמות הקלוריות) והשתדלו לאכול בעיקר מהקבוצה הבריאה ולהימנע ככל האפשר מהקבוצה המזיקה

הקבוצה הבריאה כוללת את רוב המזון הצמחי.

זהו מזון חיוני לבנייה ולתפקוד של הגוף.

הקבוצה המזיקה כוללת את רוב המזון המתועש.

הקבוצה הניטרלית כוללת בין השאר בשר, דגים ומוצרי חלב.

מוצרים אלה הם בעלי צפיפות תזונתית נמוכה (מכילים מעט רכיבים תזונתיים
והרבה קלוריות).

אם אינכם צורכים די חלבון מהצומח, צרכו אותו מן החי בכמות מינימאלית הדרושה לכם, אך אל תראו בו תחליף למזון אמיתי – מזון צמחי.

התאזרו בסבלנות

בריאות טובה מחייבת תפקוד נאות של כל מערכות הגוף.

כל תאי גופנו נדרשים לפעול בצורה מיטבית, ולשם כך חייבים לספק להם רכיבים תזונתיים חיוניים ולסלק רעלים שפוגמים בתפקודם.

למזלנו, מתחלפים 50 מיליארד מתאי גופנו בכל יום, כך שכמה חודשים של אכילה בריאה עשויים להחליף כמות נכבדה של תאים פגומים בחדשים ולחולל מהפך בבריאותנו.

סבלנות, לתזונה בריאה לוקח זמן לפעול. בסוף זה יקרה. צילום: unsplash

סבלנות, לתזונה בריאה לוקח זמן לפעול. בסוף זה יקרה. צילום: unsplash

למאמרים נוספים בנושא:

השינוי התזונתי של ד"ר שאול טל שהוביל לשיפור במצבו הבריאותי

"לא לאבד פרופורציות" – ד"ר שאול טל משתף בסודות הבריאותיים שלו

10 צעדים פרקטיים ליישום אורח חיים בריא

טרם השתכנעתם שאתם מוכנים לעשות מהפך בריאותי?

בואו לפגוש אותי ולשמוע את הרצאתי בנושא: "יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך".

גם אני התחלתי את המהפך הבריאותי שלי מהרצאה מקרית ששמעתי על תזונה ובריאות.

לכן אני מזמין אתכם לבוא ולשמוע אותי בהרצאה שעשויה להביא למהפך בריאותי גם בחייכם.

ההרצאה הקרובה תתקיים במסגרת פסטיבל fit&soul במלונות "גורדוניה" "ויערים – מנתור" מעלה החמישה בהרי ירושלים בתאריכים 2-4/2/2023

לפרטים ולרכישת כרטיסים

צרו איתי קשר לגבי פסטיבל הבריאות fit&soul



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו