supherb_Fly
Laisha_Fly

בואו נגלה מהם צמחי מרפא

מאת: - נטורופתית ואירידולוגית
למה צמחי מרפא נחשבים לכל כך אפקטיביים? איך גילינו שהם בכלל בריאים? כל המידע בכתבה
Thymoquin_In

מקור הטיפול בצמחי מרפא הוא עתיק יומין והידע עליו מסתמך מתחום הרפואה המסורתית. לצמחים  יש סגולות, שמיצוי נכון שלהם יכול לשמש כתרופה וכרפואה מונעת. כמו כן צמחי מרפא תומכים ברפואה הקונבנציונלית ומשלימים אותה. על פי הארגון הבריאות העולמי 80% מאוכלוסיית העולם משתמשים בצמחי מרפא כחלק משמעותי מהטיפול הרפואי בהם.

בעשרים השנים האחרונות נעשתה קפיצה של ממש בחקר הצמחים. כיום, בזכות שפע של מחקרים מדעיים, יודעים כיצד להפיק את המקסימום מכל צמח וגם מה לא כדאי לעשות – מה מתנגש עם מה.  בנוסף למדע יש מידע נוסף על סגולות חדשות שבעבר לא ידענו שקיימות בצמחים הללו, בהיעדר כלים מחקריים.

 

מה הבעיה עם תרופות?

כיום נעשה שימוש יתר בתרופות שלא פותרות את שורש הבעיה ועם תופעות לוואי רבות שגורמות לנזקים חדשים וכן לנזק לכבד. התרופות השכיחות ביותר – אנטיביוטיקה, משככי כאבים, תרופות המשמשות לטיפול בסרטן.

אקמול נחשב לבטוח, כאשר נלקח במינון מומלץ. עם זאת במינון יתר עלול לגרום לנזק כבדי ולכשל כבד חריף. לפי דווחים אחרונים מארצות הברית אקמול – parcetamol – גורמת למחצית מהמקרים של כשל כבד חריף.

תרופה נוספת – אומפרדקס ולוסק – היא תרופה מאוד פופולרית לטיפול בכיב קיבה וכטיפול משלים נגד החיידק הליקובקטור פילורי. במחקר בריטי חדש נמצאה כמעלה פי 2.5 את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה ועד פי 8 כשהיא נלקחת במשך יותר משלוש שנים.

שמירה על אורח חיים בריא יכולה להקטין משמעותית את הצורך בשימוש בתרופות, ניתן בחלק ניכר מהמקרים להיגמל מתרופות רבות גם כאילו שהרופאים סבורים שתאלצו לקחת אותם "לכל החיים". תהליך הגמילה אינו מיידי ודורש מוכנות לשינויים משמעותיים באורח החיים וצריכת צמחי מרפא כתומכים באמצעות טיפול בשורש הבעיה ניתן במקרים רבים לשמור על הבריאות ללא היזקקות לתרופות. רצוי לעשות את הגמילה בתיאום עם רופא המשפחה.

כולנו מכירים כל מני תבלינים, צמחים ותמציות שונות ידועים יותר וידועים פחות.

כורכום נמצא יעל מאוד לשיפור הזיכרון

כורכום – צמח מרפא אפקטיבי; צילום: unsplash

 

הכורכום

הכורכום הנפוץ במטבח של עמים רבים בעולם וגם מוכר במשך דורות כצמח מרפא. החומר הפעיל שבו הכורכומין הפך לסוג של פלא רפואי ונערכו עליו כ-10,000 מחקרים בעשרות מרכזים רפואיים בעולם בכל הנוגע לטיפול במחלות דלקתיות, מחלות נוירולוגיות וסרטן.

ההשפעה הבולטת של הכורכומין היא נוגדת דלקת. מחקרים מצביעים על יתרון בשימוש בו במגוון מחלות דלקתיות כמו דלקת מפרקים (ראומטואיד ארטריטיס), מחלות מעי דלקתיות (קוליטיס כיבית בעיקר) ודלקת עיניים כרונית על רקע אלרגיה. מנגנון הפעולה האנטי דלקתי ונוגד כאב של הכורכום משפיע על מספר מתווכים של הדלקת המכונים אינטרלוקינים. החשוב מהם הוא ה-TNF שמתווך פעילות דלקתית וסרטנית.

 

צמח הבקופה   

הבקופה, פשתה שרועה בעברית, הוא צמח שמגיע מהודו ומהרפואה האיורוודית העתיקה, אך ניתן למצוא אותו צומח בר גם בארץ. בהודו צמח הבקופה שימש בעבר להגברת תהליכי חשיבה ומודעות רוחנית אצל אנשי דת. בבדיקות מעבדה נמצא כי הוא פועל כנוגד חמצון חזק, המשפר את זרימת הדם למוח ומגן על תאי העצב בפני נזקים.

מחקרים מהשנים האחרונות הראו שהוא יעיל עבור מבוגרים בגילאים שונים וגם לילדים עם הפרעות של קשב וריכוז. הוא מפחית את השכחה של מידע חדש שנלמד ותורם להטמעה שלו. וכן כמסייע לקשיים ניווניים. במסורת ההודית השימושים שלו נוגעים לשיפור יכולות הזיכרון, החשיבה והלמידה וגם את היכולת לשקוע במדיטציה, משפרת את זרימת הדם למוח ומגן בפני נזקים בתאי העצב.

הצמח נחקר בניסוים קליניים רבים ותוצאות המחקר הראו שהצמח יעיל להגברת היכולות הקוגניטיביות ולטיפול בבעיות זיכרון וכן תורם להרגעה ולשיפור השינה.

ב-2010 נערך ניסוי קליני באוסטרליה על נבדקים בגיל השלישי מגילאי 55 ומעלה במשך שלושה חודשים. תוצאות הניסוי הוכיחו שיפור משמעותי ביכולת הלמידה הוורבאלית, שיפור בזיכרון וכושר הריכוז.

 

צמח הליקוריץ – Glycyrrhiza

ביוונית משמעותו "שורש מתוק". זהו צמח מרפא עתיק ונפוץ שהשתמשו בו באופן רפואי עוד בימי קדם. זהו אחד הצמחים העוצמתיים להפחתת כולסטרול מחומצן, הגורם לטרשת עורקים – פרופ' אבירם בפקולטה לרפואה בטכניון ערך מחקר על הצמח ומצא שמיצוי ליקוריץ גורם לנסיגה בטרשת העורקים על ידי עיכוב החמצון של הכולסטרול.

_ליקוריץ

ליקוריץ. צילום: RF123

 

כדי שהצמחים יהיו יעילים חשוב לדעת שיש שתי שיטות של הפקה של הצמחים:

בצמח יש מגוון של חומרים פעילים. במעבדה מוציאים חומר פעיל אחד מהצמח ומסנתזים אותו בתהליך כימי. חומרים אלו נמצאים במולטי ויטמינים, בתערובות צמחים ובתרופות. תערובות צמחים אלו אינן מכילות את כל חלקי הצמח השלם ולכן אין להם את אותו אפקט כמו הצמח השלם.

פעמים רבות אנשים קונים תערובות צמחים במחירים מצחיקים ובטוחים שעשו את עסקת חייהם, כשלמעשה הם רכשו תערובת כימית שיצאה מהמעבדה ולא צמחי מרפא.

השיטה השנייה היא מיצוי הצמח השלם על כל מרכיביו הפעילים. חומרים פעילים אלו יוצרים בצמח אינטראקציה שיוצרת את סגולות הריפוי שלו.

בתור נטורופתית אני יכולה להעיד: יש הבדלים לא רק בין זנים שונים של צמחים, אלא גם בזן הצמח עצמו יש שונה בריכוז החומרים הפעילים, משום שכל דבר משפיע על הצמח: מזג האוויר, כמות השמש, כמות המים, שעת הקטיף, החיידקים באדמה ועוד.

שוני במחירים של תמצית מאותו זן צמח, נובעים מריכוז החומרים הפעילים שבו.

 

איך מרכיבים את התמצית?

ישנה קשת של צמחי מרפא מתוכם אני בוחרת את הצמחים בעלי התכונות המתאימות לטיפול, בהתאם לנתונים שקיבלתי מהאבחון בקשתית העין, מן התשאול ומבדיקות המעבדה.

סינרגיה בין הצמחים מביאה לריפוי. בכל תרכובת יש צמח אחד המשמש "הצמח הקיסרי", הראשי, והצמחים האחרים הם "עוזרים" או "משרתים", המסייעים ומאזנים. צמח קיסר בפורמולה אחת יכול להיות משרת בפורמולה אחרת, בהתאם למקרה.

יש צמחים מניעי דם המשמשים לטיפול בדלקות מפרקים, צמחים המסייעים בטיפול במחלות עיכול, צמחים יעילים לניקוי רעלים וצמחים שמחזקים את מערכת החיסון. הטבע יצר צמחים לכל בעיה פיזית ונפשית, כי האדם עץ השדה. הטיפול בצמחים יכול להימשך בין מספר ימים למספר חודשים, בהתאם למשך הזמן של הבעיה – כרונית או אקוטית.

הטיפול מתאים לכל אחד בכל גיל, מגיל ינקות ועד זיקנה, ולכל מגוון המחלות והסימפטומים. בדרך כלל אין תופעות לוואי. לעיתים נדירות יכולה להיות רגישות לאחד הצמחים וכמובן, חשוב להיות בקשר עם המטפל.

 

למה צמחי מרפא יכולים לסייע?

צמחי המרפא יכולים לסייע לבעיות פיזיות ורגשיות: מיגרנות, לחץ, דיכאון, קשב וריכוז, תסמיני גיל המעבר, אלרגיות, עצירויות, שלשולים, חוסר אנרגיה, הפרעות שינה, פציעות ספורט ואורתופדיה (שיפור זרימת הדם), תופעות לוואי בעקבות טיפולים כימותרפיים, מחלות אוטו־אימוניות כמו טרשת, לופוס (זאבת), בעיות פריון ועוד.

 

כמה טיפים שתוכלו מיד ליישם:

צרו קשר עם רומי חוכמה



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו