Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

תפסיקו להרעיל אותנו

מאת: לימור עברון גילת, מטפלת משפחתית ומנחת קבוצות הרזיה
זמן קריאה: 2 דקות
כשהבן שלה החל להשתמש בתערובת התבלינים באינטנסיביות מחשידה לימור עברון החליטה לבדוק את רשימת המרכיבים. זה נגמר בטלפון למשרדי החברה
supherb_IN

יש לי שם של פרנואידית, נכון, אבל המאורעות האחרונים מלמדים אותי שאמא שלי, ז"ל, צדקה כשניסתה להרגיע אותי, מול אי צדק וודאי וצורם, באומרה: את לא פרנואידית, באמת רודפים אחריך.

אני, קטגורית – לא מאמינה. לא מאמינה למשרד הבריאות, בטח שלא ל- FDA, לא לחברות המזון ולא יודעת אם להאמין לתעשייה האורגנית.

נראה שבזמן האחרון – האמון הדקיק שעוד נותר בי – התרסק לחלוטין בקול נפץ עז לאור שערוריית ניאופלאם, אוחזת דגל הבריאות, שאכזבה אותי קשות. האמת היא, שגם אין ציפייה כלשהי למשהו שיתברר, מי יכול להוכיח שאין זליגה של מתכות מסרטנות אל האוכל, במחבת שאינה מנצנצת הישר ממחסני החברה, אלא כזאת ביתית, Hard working, שאולי, רחמנא ליצלן, אפילו שרוטה מעט?

וממש בימים האחרונים נחשפנו גם לשתלי הסיליקון, מסוג PIP, והחומרים המסרטנים שקיימים בהם, הכל תחת חותמת ה'כשרות', של משרד הבריאות.

מחזירה אתכם כמה שנים אחורה, לאירוע הטראומטי של תחליפי החלב של רמדיה, נטולי ויטמין B1 , שגרמו למוות ולמומים קשים בתינוקות האומללים, גם כן בהכשר משרד הבריאות.

ומה עכשיו?

כן. אני כועסת. מאוד. ומה עכשיו? לפני כמה ימים בני החלק לבזוק על האוכל שלו, באופן מתלהב מדי, תבלין 'על האש' של חברה שממוקמת לה בנחת על מדפי עץ ממוחזר בחנויות טבע. האינטואיציה שלי שלחה אותי להסתכל מה יש בו בתבלין הזה שגורם לבני להשתמש בו בצורה כה אינטנסיבית.

אני חייבת לציין שהכיתוב: רכיבים טבעיים בלבד, ללא חומר משמר, ללא צבע מאכל – מודגשים באותיות קידוש ירוקה וניחוח אקולוגי בהחלט 'מסדר' את התמונה.

שימו לב לרכיבים: פפריקה מתוקה, פלפל שחור, כמון, כוסברה, מונוסודיום, מלח, כורכום.
מונוסודיום גלוטמאט – עצם המיקום, בין הכוסברה והמלח, כבר חשוד. לקחו רק את שם הפרטי – מונו סודיום, כאילו אין לו שם משפחה.

והחומר עצמו?

בשנת 1995 קבע דו"ח של ה-FDA כי אחוז בלתי ידוע באוכלוסייה עלול להגיב למונוסודיום גלוטמט ולפתח  תגובה המאופיינת בתסמין אחד או יותר מהבאים:

* תחושת צריבה בחזה, בגב, בצוואר או בזרועות
* חוסר תחושה בגב או בצוואר, המקרין לזרועות
* תחושת דקירות או חום בפנים, ברקות, בגב העליון, בצוואר ובזרועות
* תחושת לחץ ומתיחות בפנים
* כאבי ראש
* כאבים בחזה
* דופק מהיר
* קשיי נשימה
* נמנום
* חולשה

דיווחים על תופעות מעין אלו הביאו לוויכוחים על תופעות הלוואי של המונוסודיום גלוטמט. בפרט עורר חששות דיווח של רופא ב-New England Journal of Medicine  על תופעות אבדן תחושה בגב, בצוואר ובזרועות וחולשה, לאחר אכילה במסעדה סינית. התופעות אפילו זכו לשם "סינדרום המסעדה הסינית" ובעקבות הבהלה הציבורית החלו להופיע על מוצרי מזון כתוביות "אינו מכיל מונוסודיום גלוטמט".

משפר טעם טבעי?

המונו סודיום גלוטמאט יסומן בצורות הללו: MSG  או E 621 והוא נמצא באבקות מרק, רטבים, תערובות תבלינים, מזון מהיר, ארוחות מדף מוכנות, נקניקים, בשרים מעובדים. חיסרון נוסף שיש בו הינו עובדת היותו מעורר תיאבון.

לא התעצלתי, התקשרתי לחברה, הצגתי את עצמי כעיתונאית מזון בריאות והתרעתי על המפגע. נציג החברה, הבטיח לתקן את המדבקות. ביקשתי שנוכחות החומר תהיה בולטת ולא נסתרת בין שאר המרכיבים, נוכח הרגישות באוכלוסיה. נציגי החברה הבטיחו לי שתוך חודש העוול יתוקן. אני מצידי הבטחתי להם שאם לא כך – אחשוף את שמם ברבים. נחכה ונראה.

מספיק!

אנחנו לא שיות לטבח עולם המזון הקפיטליסטי. אל תשקרו לנו, אל תחפפו אותנו ואל תרעילו אותנו.

משרד הבריאות, אתה מוזמן, על כל מנגנוניך, לעסוק במה שאתה אמור להיות אמון עליו: דאגה לבריאות תושבי המדינה הזאת.

ולנו אני אומרת: חייבים לעמוד על המשמר, להסתכל טוב טוב בתוויות, להניח בצד מוצרים שמכילים: שומן טראנס, צבעי מאכל, חומרי שימור, SLS, גופרית, חומרי הדברה ועוד…
לאחרונה השלכתי בגינה כמה עגבניות שרי, בתקווה שיצמיחו לי שיחים נאים. שם אני בטוחה שאין חומרי הדברה, עופרת או קדמיום.


ימור עברון גילת, אקטיביסטית מזון & בריאות

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. ד"ר אריה אבני

    כתוב:
    כן. אני כועסת. מאוד. ומה עכשיו? לפני כמה ימים בני החלק לבזוק על האוכל שלו,

    בהצלחה

  2. לימור עברון גילת

    כבוד גדול לי שאתה קורא את הכתבות שלי. בעיני אתה חלוץ גישת 'המלך הוא עירום' בתחום החלב והבריאות בכלל. נתקן את הטעות… יישר כוח ובהצלחה בכל

  3. גלית לדר

    בדיוק זה. אם לא נבדוק מה הרכיבים המזיקים שמכניסים לנו באוכל/בכלי האוכל אף אחד לא יעשה זאת בשבילנו, במשרד ה"בריאות" עדיין לא איישו את התפקיד הזה, ולכן זה ישאר תמיד התפקיד של כל אחד מאיתנו, מה להכניס לביתו.

  4. סילבי

    היי לימור, יש לך רעיון אחר במקום המונודיום הזה ?

  5. לימור עברון גילת

    קודם כל, יש אבקות מרק ללא מונוסודיום, לא בדקתי לעומק, אבל לדעתי יהיה שם איזשהו ג'אנק אחר… ושנית, כדאי להתרגל לטעם יותר טבעי, נטו, עם תבלינים אחרים, סלרי ממליח מרק, גם פטרוזיליה, ככל שהאוכל יהיה יותר ענייני וטבעי, כך הצריכה שלנו תהיה בהתאם. בהצלחה ויום טוב