supherb_Fly
Thymoquin_Fly

צמחי מרפא לקראת החורף

מאת: צוות המחקר של ח. תמציות צמחים בע"מ
זמן קריאה: 3 דקות
לקראת בוא עונת הסתיו והחורף יש צורך לחזק את המערכת החיסונית באמצעים טבעיים, כדי למנוע את הופעתן של מחלות החורף השכיחות. בכתבה הבאה נלמד אילו צמחי מרפא מומלצים לצריכה לחיזוק המערכת החיסונית.
PassoverFocus_IN

המילה 'סתיו' מעלה קונוטאציות של שלכת, שמיים מתקדרים, רוח קרירה, עוגת דבש, תה מהביל… אך לרוע המזל גם התקררות, נזלת, שפעת. הדרך הטובה ביותר "לרפא" את הרעות החולות האלה היא כמובן למנוע אותן.

הנה שני כללים פשוטים למניעת מחלות חורף:

– היגיינה

– חיזוק המערכת החיסונית באמצעים טבעיים

ההיגיינה היא צעד ראשון לקראת מניעת מחלות הסתיו והחורף; החל בשטיפת ידיים לעיתים תכופות, ניקוי וחיטוי משטחים שבהם נוגעים הרבה אנשים וכלה בהמלצה חמה לאלה שכבר חלו להישאר בבית.

חיזוק של המערכת החיסונית באמצעים טבעיים: אפשר ורצוי לחזק את המערכת החיסונית שלנו כדי למנוע הידבקות מחד, או למנוע סיבוכים במקרה שנדבקים, מאידך. המקור החשוב והעיקרי לשיפור מערכת החיסון הם תזונה מאוזנת ובריאה וצמחי מרפא 'מחממים' ונוגדי חמצון חזקים שמעניקים למערכת החיסון משנה חוזק בתקופות מעבר ובכלל.

 

מחלות חורף – סימנים וסיבוכים

השפעת וההתקררות הן בין המחלות הנפוצות ביותר בעונות הסתיו והחורף, ולמעשה לאורך כל עונות השנה. השפעת וההתקררות הן מחלות מידבקות שנגרמת ע"י נגיפים (וירוסים) ולכן אנטיביוטיקה אינה עוזרת לרפאן. וירוס השפעת תוקף את מערכת הנשימה (אף, גרון וריאות). בניגוד להתקררות, השפעת מתחילה באופן פתאומי ומופיעה בדרך כלל עם הסימפטומים הבאים: חום, כאבי ראש, עייפות, שיעול יבש, כאבי גרון, נזלת, כאבי שרירים. חומרת המחלות משתנה מאדם לאדם בהתאם לחוזק מערכת החיסון העצמית שלו.

רוב האנשים החולים בשפעת יבריאו תוך שבוע עד שבועיים, אך חלק מהחולים עלולים לפתח סיבוכים מסוכנים כתוצאה מהמחלה. בקבוצת הסיכון ללקות בסיבוכים ממחלת השפעת נמצאים אנשים מעל גיל 65, אך גם חולי לב, חולי אסתמה, חולי סוכרת, חולים במחלות ריאה בכל הגילאים וילדים עם מערכת חיסונית חלשה. הסיבוכים שהשפעת יכולה לגרום הם: דלקת ריאות, ברונכיט, סינוסיטיס, דלקות אוזניים ועוד. בחולים כרוניים, למשל חולי אסתמה, ההתקפים יהיו תכופים יותר בזמן המחלה. חולי לב יחושו הרעה במצבם כתוצאה מהשפעת.

צמחי מרפא

צמחי מרפא. צילום: PEXELS

 

אלו צמחי מרפא מחזקים את המערכת החיסונית?

לדעת אשר חציר וד"ר מרים וילצ´נין, שחוקרים את צמחי המרפא כבר 30 שנה, הצמחים המשפיעים ביותר על מערכת החיסון הם הכורכום, האכינצאה, התימין והפלפלת החריפה. כשביקשנו מהם למנות מספר צמחי מרפא למניעה של מחלות חורף, הם הוסיפו לרשימה הראשונית גם את המרווה, התה ירוק, הרוזמרין, הזנגביל והקינמון.

כורכום

צמח הכורכום הוא אחד מצמחי המרפא היעילים ביותר לחיזוק המערכת החיסונית ולמניעה וטיפול במחלות קור, ובכללן השפעת. יש אף המכנים אותו ה"אנטיביוטיקה של הטבע". לפי הרפואה הסינית וההודית, צמחי מרפא כגון כורכום וזנגביל, הם צמחים מחממים שיעילים מאוד נגד שפעת. מחקרים מדעיים מראים כי כורכומין, החומר הפעיל בצמח הכורכום, הוא בעל תפקיד מרכזי במניעה ובטיפול בסוגים שונים של שפעת, ביניהם שפעת מסוג A שעימה נמנית גם שפעת החזירים.

וירוס השפעת חודר לגופנו דרך דרכי הנשימה ותוקף את המערכת החיסונית. ברוב המקרים התאים הראשונים להגיב למתקפה זו הם המקרופג´ים – תאי דם לבנים בולעניים המהווים מחסום מיידי מפני מתקפה חוץ גופית. המקרופג´ים בולעים ומעכלים מיד את הגורם הזר ומעוררים שרשרת של תגובות חיסוניות נוספות בגוף. מחקרים הוכיחו כי לכורכומין השפעה מעכבת על גידולו של וירוס השפעת מסוג A באמצעות תיווכם של המקרופג´ים. הכורכומין הוא חומר נוגד חמצון חזק ביותר שמקנה לו תכונות אנטי זיהומיות. שילוב של תכונותיו האנטי-זיהומיות ויכולת החימום שלו הופכות אותו לנשק יעיל נגד מחלות קור, כולל כמובן שפעת למיניה.

אכינצאה (קיפודנית)

האינדיאנים הכירו היטב את הצמחים סביבם ועשו בהם שימוש רב לצרכי רפואה ופולחן. בין הצמחים להם רחשו כבוד מיוחד הייתה האכינצאה, הם האמינו שאין תרופה טובה יותר לטיפול בזיהומים. המתיישבים הראשונים שהגיעו מאירופה לאמריקה העתיקו מהאינדיאנים את השימוש באכינצאה, ואף העניקו לו עם הזמן את הכינוי "רופא הערבה".

ארה"ב, גרמניה ובריטניה הן המדינות המובילות בעולם בשימוש במוצרי הצמח, והן גם שחוקרות ללא הרף את שימושיו. האכינצאה נמנית עם אחד ממחזקי ומעוררי מערכת החיסון הטובים ביותר בעולם. פעולתו של צמח האכינצאה באה לידי ביטוי על ידי הגדלת מספרם של תאי החיסון ושל כימיקלים אחרים במערכת החיסון, וכך הם מקבלים "דחיפה" לפעולה נמרצת יותר.

היתרון שבעידוד ובהמרצת מערכת החיסון מתבטא בסיכויים גבוהים של מניעת הידבקות במחלות של דרכי הנשימה, או לחלופין בקיצור משך ההחלמה משפעת, צינון, התקררות ובמניעת זיהומים בעתיד. מחקר שנערך באנגליה הראה שאכינצאה מקטינה את הסיכוי ללקות במחלות של דרכי הנשימה ב-58%.

תימין (בת קורנית)

עלי הצמח מכילים חומרים פעילים שמקנים לצמח את תכונותיו האנטיספטיות, לכן מומלץ להשתמש בו במקרים של הצטננות, סינוסיטיס ושפעת.

פלפלת חריפה

הפלפלת החריפה מזינה ומגינה על העורקים, הוורידים והנימים ושומרת על חוזקם וגמישותם. הקפסיאצין, החומר הפעיל בפלפלת החריפה, ידוע כמחטא ומחזק את הגוף. ברפואה העממית משמשת הפלפלת לטיפול בדלקת פרקים, התקררות, גודש באף, שיעול, התכווצות שרירים, עייפות ועוד.

מרווה רפואית

הטרפנים הרבים המצויים בעלי המרווה משמשים כמאיץ להגברת החוסן של הגוף וכן להגברת התנגודת למחלות חורף כגון שפעת והצטננות. המרווה היא צמח מחטא שמסייע בהורדת חום, לאיזון יתר לחץ דם ולהקלה במחלות של דרכי הנשימה.

רוזמרין רפואי

החומרים הפעילים ברוזמרין הם הפנולים (כמו בתימין ובמרווה) שלהם תכונות נוגדות חמצון חשובות. הרוזמרין מחטא, מרגיע, משכך כאבי שרירים, ולכן מומלץ לטיפול בכאבי ראש והצטננות.

קינמון

הקינמון הוא צמח מרפא, מחטא ומחמם שמומלץ לטיפול בהצטננות. הצינמיקאלדהיד, החומר הפעיל בקינמון, מגביר את זרימת הדם ההיקפית, פועל לשחרור עוויתות ומעכב פעילות של אנזימים שמעודדים התפתחות דלקות.

תה ירוק

העלים הנקטפים מיובשים בעדינות ואינם עוברים התססה כמו עלי תה שחור. כתוצאה מכך נשמרים בעלים מרבית החומרים הפעילים. העלים מכילים פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון חזקים מאוד. התה הירוק מחזק את המערכת החיסונית, נוגד דלקות ומסלק רעלים.

לסיכום

מוטב להקדים תרופה למחלה, אבל אם חליתם, צמחי המרפא יסייעו לכם להתאושש מהמחלה מהר יותר.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו