supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

התבלין כורכום עוזר מאוד לשיפור הזיכרון

בכל המחקרים שנעשו עליו, נמצא שהתבלין הזה עזר לשיפור הזיכרון והשפעתו זו חלה גם על אנשים שסבלו מהפרעות מטבוליות ועמידות לאינסולין

כורכום - צמח מרפא אפקטיבי; צילום: unsplash

PassoverFocus_IN

במחקר שנעשה באוניברסיטת מונאש, מלבורן, אוסטרליה, נמצא שהתבלין כורכום משפר במידה רבה את הזיכרון לטווח קצר אצל אנשים שזיכרונם זה נפגם. מחקרים דומים נעשו גם בטייוואן והם פורסמו בז'ורנאל Asia Pacific J of Clin Nutr.

לתבלין זה יש היסטוריה של אלפי שנים כתבלין במטבח וכצמח מרפא ועד היום יש לו מקום נכבד הן במטבח שבמזרח הרחוק והן ברפואה שם. בצמח זה ישנם מרכיבים בשם כורכומינואידים. הם אלו הנותנים לו את צבעו הצהוב, את טעמו ואת ערכו הרפואי המיוחד. לכורכומינואידים נמצאו תכונות נוגדות חימצון, נוגדות דלקות וכעוזרות לבריאות בכלל.

כורכומין ממריץ את הזיכרון במהלך שש שעות מלקיחתו

במחקר חדש נבדקה ההשפעה של תבלין הכורכום לגבי פעולת הזיכרון אצל מבוגרים מעל לגיל 60 שאובחנו לאחרונה במצב טרום-סוכרתי – מצב המאופיין בין השאר בירידה בזיכרון, אבל הם עדיין לא קיבלו טיפול רפואי קונבנציונאלי. נתנו להם בארוחת הבוקר לחם לבן וכמוסה המכילה או 1 גרם כורכום או פלסבו ונערכו להם בדיקות זיכרון לפני ואחרי הארוחה. נמצא שבהשוואה לפלסבו, מנה כזו של כורכום שיפרה אצלם את הזיכרון לטווח קצר למשך 6 שעות.

הצפי של מומחים הוא שככל שהאוכלוסייה על פני כדור הארץ מזדקנת יותר, כך תחמיר הבעיה של מצבים מטרום סוכרת ועד לסוכרת עצמה ולדמנציה ואיתן אובדן זיכרון. החוקרים סבורים, שככל שתהיה התערבות מוקדמת יותר כמו טיפול עם הכורכום, ניתן יהיה לצמצם את השכיחות של מצבים כאלו ולהקטין את נזקם אצל מי שכבר סובל מהם.

הזיכרון נחשב לאחד מן התפקודים המנטליים היותר חשובים בחייו של אדם והוא קריטי לתכנון, פתרון בעיות ולחיי היומיום בכלל. טיפול כזה עשוי לצמצם את הסיכון ללקות בדמנטיה.

כוחו של הכורכומין

במחקרים נמצא קשר הדוק בין צריכת כורכומין לבין הקטנת הסיכון לדמנטיה. במחקר שנעשה בשנת 2009 על-ידי חוקרים מאוניברסיטת דיוק הם מצאו שהכורכומין מצמצם סיכון להתפתחות מחלת אלצהיימר. החומר הפעיל שבכורכום פועל במיוחד למניעת יצירת פלאקים עמילואידיים במוח. בניסויים עם עכברים נמצא שאפילו כאשר מוח של עכברי ניסוי אלו היה מלא בפלאקים, צריכת כורכום במזונם פירקה את הפלאקים האלו וגם מנעה יצירת פלאקים חדשים. לא פחות מכך, חשוב לצרוך תפריט של מזון בריא ולעסוק בפעילות גופנית.

הכורכום נמצא גם מצמצם סיכון לסרטן, עוזר להרפיה בעורקים, משפר את בריאות הלב ועוזר לשריפת שומנים מיותרים בגוף. בסדרת מחקרים שנעשו באוניברסיטת צ'וקובה ביפן נמצא שהכורכומין שיפר פעולה של הלב, כפי שפועלים תרגילים אירוביים – שניהם ביחד הועילו עוד יותר. דרכים לקבלת כורכומין הן שימוש בשורש עצמו או בתבלין של אבקת כורכום. הוספת 1/30 של פלפל שחור תורמת לספיגה מוגברת של הכורכומין. יש גם כמוסות המכילות כורכומין.

מקורות

https://monash.edu
https://www.airitilibrary.com
https://www.naturalnews.com

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. רחל

    המאמר מעניין מאד. השאלה:איך הכורכומין משפיע על החיידקים במערכת העיכול? האם יש להפריד בין לקיחת הכורכום לבין הפרוביוטיקה? מהן ההמלצות מתי לקחת פרוביוטיקה במיוחד לאחר דלקת? תודה רבה

  2. חגי

    כמה בגרמים או כפיות ליום רצוי לקחת כדי לשמור על הקיים

  3. חגי

    כמה בגרמים או כפיות ליום רצוי לקחת כדי לשמור על הקיים לא קיבלתי תשובה לא בעבר ולא בהוה