LiatBook_Migdal
ECO_CU_FLYR

כשהחיקוי עולה על המקור

מאת: נטלי שוינקלשטיין, נטורופטית, N.D
רוצים לאכול חיידקים פרוביוטיים אבל לא רוצים לאכול מוצרי חלב? נטלי שוינקלשטיין מלמדת איך מכינים יוגורט טבעוני בלי טיפה אחת של חלב ועם אלפי חיידקים טובים. המשקיענים יכולים לשדרג גם לגבינה
חלב שקדים

סוד השקדים


מוצרי חלב רבים מבטיחים לנו "אלפי חיידקים פרוביוטיים" שיחזקו את מערכת החיסון שלנו וישפרו את תהליך העיכול. הבעיה היא שרבים מאיתנו מתקשים בעיכול חלב ומוצריו. חלב כשלעצמו נחשב לאלרגן היכול לגרום לנפיחות ובעיות עיכול (כאבים, שילשול, גזים ונפיחות). איך עוקפים את הבעיה? יוגורט טבעוני שלא מכיל חלב אך בהחלט מכיל כמות עצומה של חיידקים. הטעם מדהים, בדיוק כמו טעמו של יוגורט "רגיל". אבל לפני שנגיע למתכון, כמה מילים על פרוביוטיקה.

הגוף החכם שלנו מכיל אלפי מילארדים של חיידקים שחיים איתנו בהרמוניה מושלמת. הם משמשים למגוון תהליכים בגוף, ביניהם פירוק המזון, יצירה של ויטמינים וחיזוק מערכת החיסון. את חיידקי מערכת העיכול רובנו כבר מכירים, הם מכונים חיידקים פרוביוטיים, ומשמם ניתן להסיק על חשיבותם הרבה עבורנו. פרו – ביוס = מקדמי חיים. וכיצד הם עושים זאת? בעזרת זה שהם מגנים על גופנו מפני פלישת חיידקים מזיקים.


חיידקים פרוביוטיים נכנסים לראשונה לגוף האדם באמצעות חלב האם. מרגע הלידה ומהיניקה הראשונה החיידקים הפרוביוטיים עוזרים להגן על הגוף ולחזק אותו. החיידקים נצמדים לדופן המעי ושם הם מתרבים ומפרישים חומרים המדכאים את גידולם של חיידקים לא רצויים, פטריות ווירוסים. החיידקים מעוררים את הפרשת האימונוגלובולין IGA המגן מפני זיהומי ריריות הפה, מערכת העיכול ודרכי הנשימה, וגם את חיידקי מערכת החיסון הבלעניים הנקראים מאקרופג'ים. על ידי כך הם מגבירים את התגובה החיסונית של הגוף. בנוסף, החיידקים משנים את החומציות במעי על מנת להקשות על תנאי המחיה של מחוללי המחלות למיניהן.
בנוסף להגנת הגוף, החיידקים עוזרים לפירוק המזון ובכך משפרים את הספיגה ואת סילוק הפסולת ממערכת העיכול ובכך עוזרים להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. החיידקים משתתפים ביצירת ויטמין K וויטמינים מקבוצת B, מגבירים ספיגת סידן ומגנזיום ומייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת הנחוצות לוויסות הכולסטרול והטריגליצרידים בגוף ולהפחתת דלקות.

LiatBook_Article

כל איזור בגוף מכיל חיידקים ספציפים בעלי תפקיד מסויים. כלומר אם חיידקים אלו יועברו לאיזור שונה תופיע דלקת. גם תזונה לקויה יכולה לגרום לחוסר איזון בגוף הגורם לחיידקים שחיים בהרמוניה עם גופנו להתרבות בצורה לא תקינה.

כאשר נוצר מחסור בויטמינים ומינרלים, חומצות אמינו וחומצות שומן חיוניות, החיידקים מנסים למצוא דרכים אחרות להמשיך להתחלק, להתרבות ולהתקיים. ההתרבות הזאת יכולה להוביל לדלקות וזיהומים.

למשל חיידק הסטרפטוקוקוס המצוי באופן תקין בגרונו של כל אדם, עלול להתרבות מחוסר הזנה ולגרום לדלקת ריאות, ובמצב הגרוע ביותר לדלקת בקרומי המח, הלב ופגיעה במערכת העצבים. נטילת אנטיביוטיקה יכולה גם היא להרוס את הסביבה הטבעית של החיידקים במערכת העיכול. כידוע, אנטיביוטיקה אומנם הורגת חיידקים מזיקים אך בדרך מחסלת גם את החיידקים החיוביים ובכך מחלישה את מערכת החיסון ויכולה לגרום להתרבות פטריות שמר (קנדידה) וזיהומים שונים אחרים. בנוסף נטילת תרופות סותרות חומצה (לצרבות ואולקוס), מתח נפשי, צריכת כמויות גדולות של סוכר ושומן מן החי גם הם לאורך זמן יכולים להפר את איזון החיידקים בגוף.


איש איש וחיידקיו


ממחקר שהתבצע באוניבסיטת קולורדו בארצות הברית נמצא כי לכל אדם יש מגוון חיידקים הייחודי לו, ולכל אדם סוגים שונים של חיידקים. למשל נמצא שלחולי סוכרת יש כמות מופחתת של חיידקים חיוביים וסוגם שונה מחיידקים של אדם בריא.

על מנת לשמר את סביבת החיידקים חשוב מאד לאכול מזון בריא, מלא ומזין העשיר בסיבים תזונתיים. כמו למשל ירקות, דגנים מלאים (אורז, חיטה, כוסמין, שיפון, קינואה, תירס, שיבולת שועל, שעורה, דוחן, כוסמת, קטניות, גרעינים, פשתן, צ'יה, שקדים ואגוזים, פירות טריים ויבשים.

גם שתייה מרובה של מים מסייעת לפינוי הסיבים מהגוף יחד עם הפסולת והרעלים. שימו לב, אם לא שותים מספיק מים בעת צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים יכולה להיווצר עצירות.

דרך נוספת לקבל חיידקים חיוביים היא באמצעות נטילת כמוסות חיידקים פרוביוטיים אותן ניתן למצוא היום בכל בית טבע.

כאמור, מגוון רחב של יוגורטים מכיל חיידקים פרוביוטיים אותם כידוע חלב הוא חומר אלרגני שרבים מתקשים באכילתו. אז הנה מתכון ליוגורט מחלב סויה שמכיל לא פחות חיידקים מועילים. מאותו יוגורט ניתן להכין גם גבינת לבנה

יוגורט מחלב סויה


ערכים תזונתיים:

חלבון, סידן, חיידקים פרוביוטיים.

למה זה טוב?

מעולה כתוסף לתזונה מגוונת ובריאה, בריא מאד למערכת העיכול והחיסון, מתאים כטיפול לקנדידה, עצירות, וגזים. טוב כחלק מטיפול בכל בעיה בריאותית הקשורה למערכת חיסון חלשה.

מצרכים:
2 כוסות חלב סויה (אם רוצים יוגורט מתקתק ניתן להשתמש בחלב סויה ממותק).
4 כמוסות חיידקים פרוביוטיים (מומלץ של "מגה פרוביוטיק" מהם אני הכנתי את היוגורט).


יוגורט סויה עם פירות ואגוזים

הוראות הכנה:
למזוג חלב סויה לכלי זכוכית נקי ומעוקר, להוסיף את החיידקים, ללא הכמוסה, (רק האבקה) ולערבב היטב.
את הקערה שמים בחלק העליון של התנור כאשר רק המנורה דולקת – ללא טמפרטורה כלל או במצב של מנורה דולקת ועם הטמפרטורה הכי נמוכה שניתן.

לאחר 12-16 שעות החלב סויה מסמיך, החיידקים הפרוביוטיים מתרבים והיוגורט מוכן!
מומלץ לשמור מעט מהיוגורט (בערך 5 כפות) במקרר בכלי נקי וסגור על מנת שישמש אתכם כסטרטר להכנת היוגורט הבא.

ככל שתעשו יותר יוגורטים, כמות החיידקים תגדל. אם לא עובד לכם עם הסטרטר או אינכם רוצים להתעסק עם זה, ניתן לעשות בכל פעם מחדש מהכמוסות.


יוגורט שהפך ללבנה

אם רוצים להפוך את היוגורט לגבינת לבנה:

שמים את היוגורט בשקית בד ותולים אותה כאשר מתחתיה מונחת קערה.
המים של היוגורט ינזלו והגבינה תתגבן. אחרי 2-5 שעות הגבינה מוכנה. מפזרים זעתר ושמן זית ואוכלים.

 

 לאתר של נטלי שוינקלשטיין

 

השאירו תגובה:

  1. טבעונית חדשה

    זה אמור לצאת קצפי עם ריח רע? או שמא זה מקולקל?
    (באמת שמתי את זה יותר שעות ממה שצריך כי בהתחלה שמתי חום גבוה מדי וזה לא הצליח אז הוספתי חיידקים והשארתי לעוד לילה)
    תודה

  2. שמרי

    חיפשתי על הפרוביוטיקה שאמרת את משתמשת בה, ומסתבר שהיא מכילה חלב. יש פרוביוטיקה אחרת שאינה מכילה חלב?
    ואיפה אפשר להשיג את זה?