Sunrider_Fly
Sunrider_Fly

טעים להכיר את ד"ר אולגה רז

מאת: מיכל אברמוביץ
זמן קריאה: 3 דקות
הצצה לתפריט של ד"ר אולגה רז - טעים להכיר את הדיאטנית של המדינה
himalayaKrem_IN

לא בכל יום אני זוכה לראיין ולקבל הצצה לתפריט של אישה שהפכה למותג בעולם התזונה, אז זה לא פלא שהתרגשתי לשוחח עם ד"ר אולגה רז, דיאטנית קלינית ומרצה בכירה באוניברסיטת אריאל.

 

מה המאכל שאת הכי אוהבת לאכול?

פירות

באמת?! אין משהו מושחת יותר שאת מעדיפה?

סטייק פילה טוב. אני אוהבת לאכול סנדוויץ' טוב, סלמון מעושן, אני אוהבת לאכול קוויאר אבל אני לא אוכלת אותו בדרך כלל. לפעמים אני קונה קופסא קטנה ומתמוגגת.

מה האוכל המושלם לשבת בבוקר?

אין לי שבת בבוקר. בכל בוקר אני אוכלת ביצת עין, שתי פרוסות חלה קלה. עגבניה, מלפפון ושותה כוס קפה.

למה חלה קלה ולא לחם מלא, אם מותר לשאול?

חלה קלה היא לחם מלא. מוספים שם סיבים, ביניהם סיבי שיבולת שועל שמאוד מומלצים אז אחוז הסיבים עולה על 9% – מה שמומלץ בכל לחם.

לחם לבן

מעדיפה חלה על פני לחם, ד"ר רז (123RF)

 

איזה מיתוס הכי גדול על תזונה את מכירה?

שאסור לאכול לחם. שצריך להפסיק לאכול בשש בערב. ששתייה זה רק מים. שאסור לטגן באופן עקרוני.

אני חייבת לשאול אותך על נושא הטיגון – את בעד?

אם את מטגנת ביצה על טיפונת של שמן קנולה שאת מורחת על המחבת ומשקיעה במחבת טובה – אין כמעט שמן והטיגון כל כך קצר ששום דבר לא מתרחש שם.  שמן קנולה הוא שמן מצויין, הוא השמן הכי נפוץ בעולם ממה שאני יודעת והוא מופק מגרגרי צמח לפתית – זה שהוא נקרא קנולה כמו שמן קנדי.

מה שמפריע לאנשים שמשמיצים את השמן הוא שהם חושבים שהוא כימי – וזה בכלל לא נכון. מה שנכון הוא שבשמן לפתית יש חומצת שומן אחת שלא טובה לבריאות ולכן מוציאים את החומר הזה ואז שמן קנולה נהיה שמן מצוין עם הרכב מצוין ונקי – אין לו טעם וריח.

אני בהלם מוחלט, הייתי בטוחה שכ-ו-ל-ם נגד הקנולה

כי באמת עשו לקנולה עליהום רציני. אגב, גם החלב הוא מאכל שעושים עליו עליהום. יש מחקר חדש שהראה שאוכלוסייה אוכלת חלב ומוצריו היא בעלת פחות סיכון למחלות לב – מדובר במחקר שפורסם בחודשיים האחרונים. כולם יודעים לאכול אז כולם חושבים שהם מבינים בתזונה.

אם כבר דיברנו על שמנים, מה דעתך על שמן קוקוס?

הוא לא מזיק ולא מושלם. כתוב בכל מקום שהוא מרפא מכל המחלות וצריך להפעיל קצת את המוח ולהבין שזה לא יכול להיות. הוא מכיל חומצות שומן רוויות, בדומה לשומן מהחי, שונה קצת בהרכב – וזה עצמו יכול להעלות את הכולסטרול. הנזק שלו לא כל כך ברור, כל עוד לא אוכלים כמויות גדולות. מי שרוצה קצת שמן קוקוס לטעם, שיקח, אך לא מדובר בתרופת פלא.

שמן קוקוס

ד"ר רז לא ממעריצות שמן הקוקוס

 

איזה מאכל מעלה לך הכי הרבה זיכרונות?

עוגת תפוחים. אמא שלי היתה עושה עוגת תפוחים מאוד טעימה, וכשהייתי ילדה הייתי רזה כמו מקל ורוב הילדים היו רזים ועוגה היתה פעם ב… והיא עשתה עוגת תפוחים מאוד יפה עם התפוחים למעלה ומשלבת צמות מעל – הייתי עוזרת לה לעשות צמות מהבצק וזה מה שהייתי הכי אוהבת.

גם תות שדה מאוד מלהיב אותי כי היה לנו בית מחוץ לעיר ואמא שלי גידלה המון פירות וירקות, גם תות. הייתי קמה וקוטפת תותים מהגינה, רוחצת ואוכלת אותם – אלו זכרונות מתוקים.

לאנשים יש המון זכרונות מאוכל, אבל ממה שבדקתי, ואצל הרבה אנשים, שרובם שליליים ואז זה משפיע על המשך החיים שלהם שקשורים לאוכל. אנשים באים אלי בגלל שלל בעיות בריאות ומחסור בויטמינים ומינרלים – כלומר כל דבר בחיים קשור לצורך לשנות צורת אכילה, אין ספק שאנשים שיש להם בעיית השמנה – יש להם זכרונות לא כל כך נעימים מהאוכל – איך שהכריחו לאכול ואיך שזרקו קציצה.

היום אוכל הוא אישיו – מדברים עליו, חושבים עליו, מחביאים אותו, מאחסנים אותו – הכל סביב אוכל, דווקא כשיש הרבה אוכל ולא צריך לדאוג שלא יהיה.

מה בחיים, אבל בחיים לא תאכלי?

אני לא אוכל דברים שמנים, אני לא אוכל שומן של בשר או אוכל נא (לא מבושל). לא אוכל אוכל שנחשב למגעיל כמו ג'וקים שאוכלים בסין, אלא אם כן לא יהיה לי משהו אחר.

תזונה לשיפור החשק המיני

לא תאכל אוכל נא, צילום: 123RF

 

איזה אוכל תיקחי איתך ליום ארוך ולא צפוי?

סנדוויצ'ים – אין בכלל ספק – זה מה שאני עושה גם – או שאני לוקחת איתי או שאני יודעת שאני נמצאת במקומות ספיציפים ובאיזה בית קפה אפשר לקנות סנדוויץ' – זה האוכל האולטימטיבי עבורי ועבור כולם.

מה החטא האהוב עליך?

אני לא חושבת שיש קשר בין חטאים לאוכל. אני לא מתייחסת ליחס לאוכל כחטא ולכן לא אוכל לענות על השאלה. מה שלא נכנס לעשרת הדיברות זה לא חטא.

מה דעתך על המשפט? "זה לא מה שאת אוכלת אלא מה שאוכל אותך?"

אם משהו אוכל אותי זה לאו דווקא מתבטא באוכל. הסיפור על אכילה רגשית מאוד נחמד אבל נותן לנו גושפנקא לאכול יותר כשאנחנו עצבניים או מרגישים קורבן לנסיבות. למשפט הזה אין משמעות בעיני.

 

יש מתכון מומלץ שאת רוצה לחלוק איתנו?

בהחלט. מתכון למרק סלק  עם ערך תזונתי מעולה וטעם נהדר.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו