Nikui_Fly
Nikui_Fly

טעים להכיר את אורי שביט

חלוצת הקולינריה הטבעונית חולקת הכל - מהחטאים ועד למתכון מנצח

צילום: רויטל טופיול

Nadar_IN

"טבעוניות נהנות יותר" הוא הסלוגן שאורי הטביעה והפכה למוכר בקהילה הטבעונית בישראל וזו רק אחת מהסיבות שלאורן מרגש לארח אותה בפינת טעים להכיר. הכירו את אורי שביט, יוצרת הבלוג "טבעוניות נהנות יותר" ומחברת רב המכר "המטבח הטבעוני שלי".

 

מה המאכל שאת הכי אוהבת לאכול?

בתור גרגרנית מדופלמת מבחינתי זו השאלה הכי קשה בעולם. אני כל כך אוהבת אוכל ויש כל כך הרבה מנות שאני נהנית מהן וזה בכל רגע יכול להשתנות בהתאם לעונה ולחשק ולתקופה. אני כן יכולה להגיד שהמנות שהכי מרגשות אותי הן מנות שמציבות ירקות, שלמים או בנתחים גדולים, במרכז הצלחת. לאחרונה עפתי על כרוב סיני צלוי, מנה פשוטה כל כך עם טעמים ומרקמים מושלמים, שרק ירק טרי וטוב יכול להפיק.

 

מה האוכל המושלם לשבת בבוקר?

נראה לי שמכל האפשרויות, ויש הרבה, הייתי אומרת פנקייק. בשביל לא לקפח את שני הצדדים שיש בתוכי – הנהנתני והבריאותני – יש לי בבלוג שתי גרסאות מובילות. האחד זה פנקייק של אמא, גרסה מהצומח לפנקייק פשוט של ילדות והשני הוא פנקייק שיבולת שועל, בלי ממתיקים וללא גלוטן, שאפשר לנשנש בלי רגשי אשם.   אגב, דווקא השני הוא זה ששבר את שיאי הרשת.

 

תארי את ארוחת הבוקר הממוצעת שלך

בדרך כלל אני אבחר באחת משתי אופציות, תלוי במידת העייפות – בבקרים נמרצים אכין שייק ירוק שיש בו בדרך כלל פירות יער, בננה ותפוח לצד קייל, תרד ופטרוזיליה עם פשתן טחון. כשאני רעבה ממש או עייפה ממש, אני מכינה דייסת שיבולת שועל בחמש דקות: שמים בקערה זרעי צ'יה, פירות יער קפואים ושיבולת שועל דקה ויוצקים על הכל מים רותחים. בזמן שהדייסה מתרככת, אני חותכת פירות טריים, מניחה מעל ומפזרת קינמון.

 

איזה מיתוס הכי גדול על תזונה את מכירה?

שתזונה טבעונית גורמת לחוסרים, אנמיה, חולשה וכדומה. זה הרגע לומר את מה שכל ארגוני התזונה והרפואה בעולם כבר יודעים – תזונה מהצומח, כאשר היא בנויה כהלכה (וזה לא משהו מסובך בכלל), יכולה לספק את כל צרכי הגוף שלנו בכל שלבי החיים – כולל תינוקות וילדים, בני נוער, נשים הרות ומיניקות, בגיל השלישי ואצל ספורטאים. לכל מי שלא משוכנעים אני ממליצה ללמוד קצת על הנושא ולגלות שאין שחר לדעות הקדומות.

 

איזה מאכל מעלה לך הכי הרבה זיכרונות?

המרק של אמא שלי. היא היתה מכינה סיר ענקי לכל חג משפחתי ותמיד זכתה למחמאות. התפקיד שלנו הילדות, היה לשמור על הסיר כל הדרך ברכב, שלא תישפך אף טיפה. לימים, כשהפכתי לטבעונית, הכנתי אותו בגרסה משופרת ובריאה יותר והוא תמיד מזכיר לי את אמא ואת הבית.

 

מה בחיים, אבל בחיים לא תאכלי?

שאלה קלה – מוצרים מן החי. לפני כמעט תשע שנים הפסקתי לאכול מזון מן החי וזו ההחלטה הכי טובה שלקחתי בחיים שלי באופן כללי ולגבי התזונה שלי באופן ספציפי. אני מרגישה הרבה יותר טוב, קלה, מאוזנת ואנרגטית ושמחה לצמצם את הפגיעה שלי בסביבה ובבעלי החיים יחד עם שיפור הבריאות.

 

איזה אוכל תיקחי איתך ליום ארוך ולא צפוי?

בדרך כלל אלה יהיו פירות טריים ואגוזים שאני יכולה לנשנש על הדרך בלי להתלכלך, אפילו בנסיעה. אם אני משקיעה יותר, אז סלט קינואה עשיר עם המון תוספות הוא אחת הארוחות הכי כיפיות ומזינות שאפשר לארוז לקחת.

 

מה החטא האהוב עליך?

אני אוהבת מתוקים, אבל לא ברמה שאני לא יכולה לחיות בלעדיהם. הרבה יותר מפתה אותי פיתה, למשל. הרבה שנים שאני מצמצמת צריכת גלוטן ובשנים האחרונות במיוחד ופחמימה ריקה מבצק תמיד תהיה משהו שקשה לי לעמוד בפניו

 

במי לבחור, דיאטנית קלינית או נטורופתית?

לשמחתי הרבה יש מטפלות מקצועיות שאוחזות בשני התארים יחד ויכולות להתייחס באופן הוליסטי לתפריט ולאפשרויות השונות לאזן את הגוף. אישית אני לא נעזרת בייעוץ כזה, אבל מפנה אנשים למי שאני חושבת שיש לה את הידע המעמיק והרחב ביותר בתחום הרלוונטי – לא משנה באיזו דרך רכשה אותו. יש נשות מקצוע נהדרות בשני התחומים וכאמור, כאלה שמשלבות אותם.

 

מה דעתך על המשפט? "זה לא מה שאת אוכלת אלא מה שאוכל אותך?"

אני מסכימה שהמצב הנפשי שלנו הוא אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על הבריאות שלנו ואם יש דברים ש"אוכלים אותנו", כדאי לטפל בהם, לשחרר מתחים, כעסים ומועקות ולא להדחיק אותם, כי בסופו של דבר – הגוף יזעק לעזרה ולא כדאי לחכות לרגע הזה. מצד שני, אני חסידת המשפט "יהיו מזונותיך תרופותיך" וחושבת שאנחנו חייבים להקדיש מחשבה רצינית לחומרי הבניין של הגוף שלנו, למה שאנחנו מכניסים לתוכו ולהשפעות של המזון הזה עלינו ועל העולם שסביבנו. גם מזונות מסוימים עלולים להיות רוויי חומרי סטרס, הורמונים, רעלנים ועוד חומרים מזיקים, שמשפיעים על מצבנו הפיזי והנפשי לרעה

 

המתכון המנצח של אורי – קציצות עדשים כתומות וקינואה

אחד המתכונים הכי פופולאריים בבלוג, שזוכה לאהדה מרובה אפילו אצל ילדים קטנים. בגרסה האפויה מדובר במנה בריאה ועשירה בחלבון.

 

חומרים ל 25-30 קציצות

300 גרם (בערך 1/2 1 כוסות) עדשים כתומות, מושרות במים קרים לפחות 4 שעות

1 כוס קינואה אדומה או לבנה

1/2 בצל סגול, קצוץ גס

4-5 שיני שום

1/2 צרור פטרוזיליה, קצוץ גס

1/2 פלפל צ'ילי קצוץ

1-2 כפות שמן זית

מלח ים, פלפל שחור גרוס טרי

שמן זית
+ מתחילים בבישול הקינואה: מעבירים את הקינואה לסיר בינוני, מוסיפים מעט מלח ויוצקים לסיר 2 כוסות מים רותחים. מביאים שוב לרתיחה ומבשלים מעל להבה נמוכה 18 דקות, עד שהמים נספגים והקינואה רכה.

+ מסננים את העדשים ומעבירים למכל של מעבד מזון. מוסיפים בצל, שום, פטרוזיליה, צ'ילי ושמן, ממליחים ומפלפלים ומעבדים לתערובת אחידה ורכה, שאפשר ליצור ממנה קציצות (אם צריך טוחנים עוד).

+ מעבירים את התערובת לקערה, מוסיפים קינואה מבושלת ומערבבים. טועמים ואם צריך מתקנים תיבול. בשלב זה אפשר לאחסן את התערובת במקרר במשך חצי שעה.

+ מחממים תנור ל-180 מעלות.
+ מרפדים תבנית בנייר אפייה ומשמנים במעט שמן זית. יוצרים קציצות מהתערובת ומניחים על התבנית. מזלפים או מברישים במעט שמן זית ואופים כ-10 דקות, עד שהקציצות מתייצבות. שימו לב לא לאפות יותר מדי!
+ מגישים עם חרדל, חזרת, מיונז טבעוני או טחינה. אם לא מגישים מיד – מאחסנים בכלי אטום.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו