Nikui_Fly
Sunrider_Fly

זעפרן – הצמח שמעניק חיים

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על הפוטנציאל המרשים של הזעפרן במניעת חלק מסוגי הסרטן, ואפילו כאלו הנחשבים לאגרסיביים במיוחד. הכירו את הצמח שמטפל בבעיות בריאות רבות ורשמו לפניכם כיצד יש ליטול אותו

צילום: pixabay

Nikui_IN

ע"פ נתונים שפורסמו ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2015 – סרטן הוא הגורם המוביל למוות בישראל. כאשר סוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב גברים, הם: סרטן הערמונית, מעי גס וריאה. ובקרב נשים: סרטן שד, מעי גס וריאה. סוגי הסרטן הגורמים לתמותה הגבוהה ביותר בקרב גברים הם (בסדר יורד): סרטן ריאה, מעי גס, לבלב וערמונית. ובקרב נשים: סרטן שד, מעי גס, ריאה ולבלב.

גם התחזיות של ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO) לא מציירות תמונה אופטימית, והארגון צופה בשנת 2030 תחלואה של כ 21.6 מיליון איש ברחבי העולם בסרטן (בהשוואה ל -14.1 מיליון איש בשנת 2012).

ביום הסרטן הבינ"ל שחל בפברואר השנה, דיווחה האגודה למלחמה בסרטן כי בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בשיעורי התחלואה והתמותה בישראל מהמחלה (25% בשני העשורים האחרונים). הישג זה מרשים כשלעצמו, עם זאת עדיין מאובחנים כ-29,500 חולים חדשים בישראל מדי שנה, מתוכם הולכים לעולמם כ 11,000.

זעפרן לטיפול בסרטן

צילום: pixabay

החל באזכור הראשון של מחלת הסרטן בשנת 2500 לפנה"ס בתרבות המצרית והיוונית (היפוקרטס היה הראשון שהעניק למחלה את שמה), עבור בחקר המחלה ברפואה המודרנית שהחל בשנת 1775, וכלה בהישגים המרשימים אליה הגיעה האנושות במניעה וטיפול במחלת הסרטן (באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כדוגמת השתלת מח עצם, טיפולים כימותרפיים, הקרנות ועוד) עדיין רב הנסתר על הנגלה והמלחמה באויב המר נמשכת.

במסגרת הניסיון לנסות ולמצוא מענה וטכנולוגיות נוספות למניעה וטיפול במחלה, עוסק כיום המחקר גם בצמחי מרפא פופולריים מהעת העתיקה, בהם נעשה שימוש ברפואות מסורתיות. אחד מהצמחים הנחקרים המרתקים בהקשר זה, הוא צמח הזעפרן, המופק מצלקת (איבר המין הנקבי) של פרח הכרכום התרבותי (Crocus sativus Linnaeus).

זעפרן לטיפול בסרטן

צילום: pixabay

הזעפרן (Saffron) הידוע בצבעו האדמוני המשכר, מהווה אורח של קבע במטבחים ההודי והפרסי, ומשמש להעשרת צבעם, טעמם והארומה של מאכלים שונים. וכן משמש לטיפול במגוון בעיות בריאות כדוגמת התקררות, שיעול, מחלות לב, הפרעות שינה ועוד.

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על הפוטנציאל המרשים של הזעפרן במניעת חלק מסוגי הסרטן, ואפילו כאלו הנחשבים לאגרסיביים במיוחד. ככל הנראה הודות למרכיבים השונים שבצמח המסייעים בהגנה על ה-DNA. כגון , CROCETIN  CROCIN ו-SAFRANAL.

כמו כן נמצא הצמח כעשוי לסייע במניעת צמיחה חדשה של גידולי סרטן, ע"י האטה והגנה מפני נזקים שנגרמו ל- DNA. ובהפחתת תהליך הקרצינוגנסיס (CARCINOGENESIS) – התהליך באמצעותו הופכים תאי הסרטן לממאירים. כיוון שככל הנראה, מעכב הצמח את חלק מהטריגרים האפיגנטיים, המעודדים התפתחות תהליכים קרצינוגנים (מסרטנים) כתוצאה מחשיפה לרעלים סביבתיים ועוד.

מחקר שבוצע באיטליה ופורסם בתחילת השנה, מצביע על כך שזעפרן עשוי למנוע פרוליפרציה (שגשוג) של שני סוגי סרטן אנושיים LUNG CARCINOMA, ו- CERVICAL CARCINOMA. ומאידך, אינו מעכב גדילה של תאי ריאות נורמליים. ואף נמצא כמשפיע לטובה על תהליך האפופטוזיס (מוות מתוכנן של תאים) בסרטן למשל.

הזעפרן נמצא כמסייע להתמודדות עם סרטן בכל שלבי המחלה. ולא זו בלבד שעשוי להשתלב עם טיפולים ותרופות שונות, אלא אף נמצא כמחזק ומשפר השפעתן של תרופות ותרפיות שונות לטיפול במחלה. ושלא כתרופות קונבנציונליות הקיימות כיום, השימוש בזעפרן אינו כרוך בתופעות לוואי.

זעפרן לטיפול בסרטן

צילום: pixabay

במחקרים שונים שנערכו בעשור האחרון על בע"ח ובני אדם, נמצא הזעפרן גם כבעל השפעה נוגדת דיכאון, הודות לרכיבים כגון: SAFRANAL ו-CROCIN המצויים בצמח ומסייעים לשמירה על רמות מאוזנות של דופאמין, סרוטונין ונוראפינפרין.

בנוסף קיימות עדויות לפיהן הזעפרן משמש לשיפור הזיכרון ותהליכים קוגניטיביים. מה שעשוי להיות רלוונטי במצבים של אלצהיימר ואי סדרים במוח על רקע ניווני.

וכן נמצא כעשוי לתמוך בבריאות העין – להאט או למנוע תהליך של אובדן ראייה שנקשר לעלייה בגיל ותהליך ההזדקנות.

ואף נעשה בו שימוש לשיפור מצב הרוח, הגברת החיוניות, הפחתת לחץ ומתחים, שינה טובה יותר,  פעילות נוגדת חימצון ועוד.

המינון המומלץ של זעפרן לצורך לתחזוקה שוטפת הוא 30 מ"ג תמצית תקנית של החומר הפעיל בזעפרן ביום.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו