himalayaKrem_Fly
Sunrider_Fly

תמר מג'הול מאזן שומנים

מאת: פאולה רוזנברג, נטורופתית
זמן קריאה: 3 דקות
מחקר שנעשה בישראל על ידי הטכניון בשיתוף בית החולים רמב"ם מצא כי זני התמרים הגדלים בישראל טובים לאיזון רמות השומנים בדם ועיכוב התפתחות טרשת עורקים. פאולה רוזנברג בטור חדש
bari14_In


מחקר שנעשה בישראל על ידי הטכניון בשיתוף בית החולים רמב"ם מצא כי זני התמרים הגדלים בערבה ובבקעת הירדן הם בעלי הסגולות הבריאותיות והתזונתיות הרבות ביותר.
במחקרם נמצא כי התמרים תורמים לבריאות באופנים הבאים:

• איזון רמות השומנים בדם ( בעיקר טריגליצרידים)
• עיכוב התפתחות טרשת עורקים (הגורמת לשבץ או התקף לב)
• בניגוד לסברה הרווחת, אכילת מתונה של תמרים אינה גורמת לעליית הסוכר בדם.

במחקר הנוכחי של הפקולטה לרפואה בטכניון, בראשות פרופסור מיכאל אבירם, שפורסם בחודש מאי, נמצא כי בשל תכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה והכמות הרבה של נוגדי החמצון התמרים מסייעים למיגור של כולסטרול עודף מן העורקים. תמר מג'הול נחשב לזן האיכותי ביותר מבחינת ריכוזי החומרים שבו. הצריכה לצורך המחקר עמדה על 3 תמרים ביום.


מה מכיל התמר?

 

התמר עשיר בסיבים תזונתיים, אשלגן, סידן, מגנזיום ונוגדי חמצון רבים נוספים. יתרונותיו על פירות אחרים הוא בתכולת החלבון הגבוהה יחסית.

בשונה מפירות מיובשים אחרים, אחסנה במקרר או במקפיא מספקת לאחסונו.


מדוע התמר עדיף על חטיפי בריאות או מתוקים אחרים?



סוכר טבעי יותר – התמר מכיל סוכר זמין ולכן מהווה מקור נהדר לאנרגיה, הוא מתאים מאוד כחטיף לפני פעילות גופנית או כחטיף אנרגיה כשמתחשק משהו מתוק.

בניגוד לחטיפים עתירים בסוכר מתועש, הסוכר שבפרי התמר מגיע יחד עם שפע של אוצרות תזונתיים לגוף בדמות ויטמינים ומינרלים. סוכר הפירות של התמר הוא הסוכר הבריא ביותר לגוף האדם. גם המחקר של הטכניון הראה כי צריכה של 3 תמרים ביום לא מעלה את רמות הסוכר באופן שאינו בריא לגוף.

אחוזי שומן נמוכים במיוחד – יתרונו נוסף ומרכזי של התמר הוא גם באחוזי שומן נמוכים. שוקולד, גם האיכותי ביותר, מכיל כ-20% שומן ואילו תמר מכיל עד 0.5% שומן בלבד. כלומר, שוקולד מכיל פי 40 (!) יותר שומן מאשר תמר.

לאחר שהשתכנענו שהתמר הוא אכן נהדר, הנה מדריך קצר לצריכה נכונה של תמרים ומוצרי הלוואי שלהם:

תמר צריך להכיל רק תמר!

עובדה חשובה שמרבית הציבור אינה מודעת אליה היא כי זנים מסוימים של תמרים הנמכרים בתוך אריזות ברשתות המזון מצופים בגלוקוזה (סוכר מתועש)!!!!

קופסה תמימה של תמרים עלולה להכיל סוכר מיותר. התהליך מבוצע לזנים הפחות מתוקים, על מנת לחדד את הטעם שלהם.

כשאתם רוכשים תמרים, חשוב לקרוא את המרכיבים ולבדוק שלא התווספו להם חומרים כמו גלוקוזה, חומצת לימון או משמרים שונים. התמרים טעימים בצורתם הטבעית, כל התוספות האלו פשוט מיותרות.


סילאן – דבש תמרים


הסילאן הופך למוצר פופולארי יותר ויותר, בשל המודעות לנזקים שבצריכת סוכר מתועש.
אך אל לנו לתת לתדמיתו הבריאה להטעות אותנו: הסילאן הוא אכן מזין ובריא כשהוא עשוי מתמרים בלבד. חברות רבות מוסיפות לסילאן סוכר על מנת להוזיל את עלויות הייצור.
כדי ליהנות מסילאן איכותי ואמיתי, חשוב לבדוק שעל הצנצנת כתוב "מכיל תמרים בלבד" או "ללא תוספת סוכר". בדקו את האותיות הקטנות לפני שתגיעו לקופה.

מחירו של סילאן טהור יהיה בדרך כלל גבוה יותר מזה המכיל סוכר, אך מדובר בשקלים בודדים, וההשקעה במקרה הזה משתלמת.

מלית תמרית קנויה או ממרח תמרים קנוי גם הם מוצר פופולארי שזוכה לעדנה במטבח הבריא. גם כאן חשוב לבדוק שאכן המוצר מכיל תמרים בלבד. מרבית ממרחי התמרים והמליות הנמכרות בשוק מכילות כמות גדולה של סוכר מתועש.

הכנה ביתית של מלית תמרים היא קלה מאוד: פשוט מעבדים תמרים מסוג מג'הול במעבד המזון עם להב הפלדה, תוך דקה מתקבל ממרח תמרים שיכול להוות בסיס לעוגות ועוגיות. (ניתן להכין כמות גדולה ולשמור במקפיא).

המרת סוכר במתכון בסילאן היא אפשרית ומנסיוני האישי מניבה תוצאות נהדרת. איך עושים את זה? החליפו כל כוס סוכר במתכון בכוס סילאן וצמצמו רבע כוס של נוזלים.
ואי אפשר בלי מתכון טעים לקינוח:

כדורי אנרגיה , מעדן אידאלי למקפיא שאפשר לשלוף בעת הצורך

המצרכים:
• 7 תמרים מסוג מג'הול, מגולענים
• חצי כוס אגוזי מלך טבעיים/ שקדים/ פקאן
• רבע כוס קוקוס טחון
• חצי כפית אבקת קינמון
• רבע כוס שיבולת שועל שנקלתה בתנור עשר דקות

לגיוון ניתן להוסיף גרעיני דלעת, עלי נענע גרוסים או קליפת תפוז מגוררת.

ההכנה :
 להכניס את האגוזים ואת שיבולת השועל למעבד המזון, להפעיל לדקה.
להוסיף את שאר החומרים ולהמשיך לעבד בלהב הפלדה עד ליצירת בצק שנפרד מדפנות המכשיר.
ליצור עיגולים ולאכול בהנאה.
ניתן לצפות את העיגולים בקוקוס או שומשום מלא

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אביבה איטח

    מתכון מצויין! ואני מכינה מתכון של אימי כבר שנים טעים בטירוף, טבעוני, והנכדות שלי ואנחנו אוהבים מאוד: לטחון פחות מ כוס אגוזי מלך ולהוסיף בהדרגה 7 תמרים נקיים ומגולענים. להוסיף תמרים בהתאם לרמת המתיקות הנדרשת. ליצור כדורים קטנים. אפשר לגלגל באגוזים טחונים ולהניח בעטרות נייר או לאכול כך… כך אנו מכינים את החרוסת לפסח .

  2. ניר

    כל מה שנאמר על התמרים- נכון. זהו פרי נהדר עם יתרונות תזונתיים בולטים.
    אבל העדיפות שניתנת כאן לתמרים מהבקעה ומהערבה ובמיוחד למג׳הול היא פרסום בוטה ומטעה. זהו פשוט פירסום של בעל עניין, וחבל למצוא שכזה באתר שמתיימר להציג תזונה ובריאות חפים מאינטרסים זרים.

  3. עדי

    היי ערב טוב

    תמר מעלה סוכר ועוד אייך
    כאשר אני בהיפוליגמיה אני אוכלת תמר אחד ואז הסוכר קופץ ומקפץ אכן כדור אנרגיה שממש לא טוב לסוכרתיים ביי

  4. לירז

    לא יותר פשוט לקבל סיבים מירקות ??
    למה להטעות שתמר לא מעלה את רמות הסוכר בדם ?

  5. ליאת

    חידוד קל לכל המגיבים לגבי עליית סוכר בדם לאחר אכילת תמר. אף אחד לא כתב בכתבה שתמר לא מעלה רמות סוכר בדם, הם כתבו שאין עליה מסוכנת. יש הבדל גדול בין השניים.