WING_FLYL

Powered by WP Bannerize

MY_P_FLYR

Powered by WP Bannerize

חכם בשמש- גם מבפנים

מאת: פאולה רוזנברג, נטורופתית
נשרפים על שפת הים על אף שאתם נמרחים בקרם הגנה? פאולה רוזנברג סוקרת את מגוון המזונות העשויים לעזור לכם כנגד קרינת השמש החזקה, וגם נותנת מתכון משגע לקוסקוס כרוב
ניקוי

צילום: pixabay

הידעתם כי קיימים מזונות שמסייעים להגנה על העור מפני קרני השמש?

מי כמונו הישראלים מודע לכך שלא ניתן להסתתר באופן מוחלט מקרני השמש היוקדות, בטח שלא בחודש אוגוסט…
בדיוק בגלל זה רציתי לספר לכם שחלק מן המזונות שעל הצלחת יסייעו לשיפור העמידות בפני קרני UV – כלומר יהוו מסנני קרינה תזונתיים פנימיים.
בשנת 2010 התפרסם גם כאן בישראל מחקר (בראשות ד"ר ניבה שפירא) שמצא כי דיאטה עשירה באומגה 3 וירקות עם הרבה נוגדי חמצון יכולה לסייע להגנה על העור מפני נזקי השמש.

למה דווקא נוגדי חמצון?

בדיוק כפי שהם מגנים על הצמח מפני נזקי האור והחמצן , הם יכולים להגן עלינו – אז למה שלא ננצל את זה ? נוגדי החמצון יכולים אפילו לתקן נזק תאי שגרמה השמש ובא לידי ביטוי בעור. כאשר העור נחשף לשמש רבה, נוצרים רדיקלים חופשיים הפוגעים בדנ"א של התא – נוגדי החמצון מאטים את תהליך הפגיעה ולפעמים עשויים למנוע אותו לגמרי על ידי נטרול הרדיקלים החופשיים.

קיימים חומרים רבים הנקראים "נוגדי חמצון". אספתי עבורכם את חמשת נוגדי החמצון החשובים ביותר לעור אותם רצוי שתאמצו לתוך התפריט שלכם:

1. לוטאין – ממשפחת הקרטונאידים, ניתן למצוא אותו בכרוב, ברוקולי, גזר ותרד, ירקות ירוקים וגם בחלמון ביצה שאינו מבושל.

2. זאקסנטין- נמצא במזונות צהובים כתומים כמו תפוז פלפלים, גזר, וקישואים.

– מחקר שפורסם בכתב העת לפרמקולוגיה ופיזיולוגיה של העור בארה"ב מצא כי תוספת של לוטאין וזאקסנטין לתפריט, סיפקה גידול פי ארבע בהגנה מפני נזק לעור הנגרם מקרינת UV!

3. ליקופן – נמצא בעגבניות מבושלות, אבטיח, אשכוליות אדומות.

– מחקר משנת  2008 מצא כי מי שצרך רסק עגבניות עשיר בליקופן היה מוגן מנזקי קרני השמש ב- 33% יותר מקבוצת הביקורת שלא צרכה ליקופן.

4. בטא קרוטן  – מסייע לשמור על העור מפני הזדקנות בשל החשיפה לשמש ומשפר את רמת ההגנה מהשמש.
ניתן למצוא בטא קרוטן במגוון רחב של מזונות כולל בטטות, גזר, דלעת, מנגו, מלונים, כרוב, תרד, קישוא, כרוב ירוק, כוסברה, תימין, חסה וברוקולי.

5. אסטקסנטין – כוכב עולה בעולם תוספי המזון. זהו חומר המופק מאצות. נמצא כי הוא פועל כמסנן קרינה פנימי ומשפר את עמידות האור לקרינה אולטרה סגולה. הוא מכפיל את השפעתם של ויטמין C  וויטמין E בגוף ועל הדרך מסייע לאזן את רמת השומנים בדם.
סלמון ושרימפסים שגדלו בים יהיה עשיר באסטקסנטין. אצות כלורלה וספירולינה עשירות גם הן בנוגד חמצון זה.

איך נדע לזהות את האם דג הסלמון שאנו קונים גדל בים או בבריכה?

כדי לוודא שאכן מדובר בדג סקנדינבי איכותי ולא בדג בריכה מקומי שמהתדר בשם "סלמון נורבגי" ללא צידוק חשוב לבדוק כמה דברים:
– לוודא שהמוכר שעומד מולכם נראה ונשמע אמין ותוכלו לסמוך על דבריו  ואז לברר (גם אצל מוכר הדגים וגם בסופרמרקט!) האם מדובר בדגי ים או בריכה. לברר האם מדובר בדגי ייבוא או דגים מקומיים  עדיפות לדגים טריים שאוחסנו בקירור כראוי).
– אם מדובר בדג קפוא – רצוי שיהיה 100% דג! אם כתוב אחוז נמוך יותר של דג סימן שהוזרקו לדג חומרים נוספים מיותרים לגמרי.
– לא להתבייש לבקש לראות אישורים כמו אלו שהוצגו בפני. במהלך הקניות בסופר שמחתי לראות שדג הסלמון במבצע, ניגשתי למוכר שהיה מסביר פנים והוא הראה לי שאכן כתוב על הקופסה שהדגים הגיעו נורבגיה. קלי-קלות, גם אתם יכולים.
הידעתם? מייצרים אסטנקסנטין באופן סינטטי כדי להעניק לדגי הסלמון שגדלים בבריכה את צבעו הורוד – אך אין בגירסה הסינטטית לספק את ההגנה המדוברת.

בדיקות בקניית דג סלומון

 

מזונות נוספים שמגנים עלינו מפני השמש:

– תה ירוק : קיים מחקר שמצא כי כוס אחת של תה ירוק ליום מפחיתה את הסיכוי לחלות במלנומה (סוג של סרטן עור).
– מזונות עשירים באומגה 3 גם הם מסייעים מאוד להגנה מפני קרינת השמש.

חשוב לזכור!

אכילת המאכלים הללו אינה באה במקום הגנה מן השמש! ש לשמור על העור ולהיחשף באופן מבוקר. חשוב לחבוש כובע, למרוח מקדם הגנה טבעי ככל האפשר (להימנע מכאלו המכילים כימיקלים מזיקים). ולא לשכוח לשתות הרבה מים!

וממה כדאי להימנע?

באופן לא מפתיע – גם כאן מככב הסוכר. הסוכר פוגע בקולגן והופך את העור רגיש יותר לקרינת השמש.

קבלו מתכון עשיר בליקופן, זאקסנטין ולוטאין- נוגדי חמצון חשובים שאולי לא הכרתם וישמרו על העור שלכם. (אופן ההכנה המיוחד מסייע לשמור על הערך התזונתי)

״קוסקוס״ כרוב

מה צריך?

– 15 עגבניות שרי
– 4 עגבניות מרוסקות
– 1 כרוב בינוני גרוס דק כמו קוסקוס
– 2 פלפלים, חתוכים לרצועות דקות
– 3 גזרים, פרוסים לפרוסות דקות
– 2 קישואים, פרוסים לפרוסות דקות
( עדיף במעבד מזון)
– עלי טימין טריים
– כף שמן זית
תבלינים: כפית מלח-ים,חצי כפית פלפל שחור, חצי כפית פפריקה מתוקה.

ההכנה:

– לבשל על אש קטנה את העגבניות המרוסקות ועגבניות השרי כעשרים דקות בסיר מכוסה.
– לכבית את האש, לזרוק את כל הירקות לסיר החם ולהשאיר בסיר המכוסה כעשרים דקות נוספות.
טעים קר או חם (-:


לאתר של פאולה

לפינה מתוך התכנית "העולם הבוקר"

השאירו תגובה:
  1. צביקה קורן

    מאמר חשוב ומעניין – תודה.

    שתי הערות:
    1. המחקר שמצא את תועלת הליקופן בהגנה על העור נעשה על קבוצה קטנה של 20 אנשים, שצרכו ממרח עגבניות (קטשופ) עם שמן זית לעומת קבוצת הביקורת שצרכה רק שמן זית.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20854436

    2. חשוב להדגיש שהזמינות הביולוגית של נוגדי החמצון בטא-קרוטן וליקופן גבוהה יותר בירקות מבושלים מאשר בירקות חיים. הסיבה: התא הסיבי של הצמח "נפתח" בבישול.
    לכן חשוב לשלב בתזונה מזון מבושל ומזון חי המכיל ויטמינים ואנזימים הנהרסים בחימום.