MORE_FLYL

Powered by WP Bannerize

SHOR_FLYR

Powered by WP Bannerize

תזונה בהריון

מאת: ורד לב נטורופתית N.D מדריכת הנקה
במשך כל זמן ההריון ניזון העובר בחומרי בניין חיוניים כמו חלבונים, שומנים, פחמימות ומינרלים וכן מעניק לו את הויטמינים והאנזימים הדרושים לו לתהליך גדילתו. מאמר בנושא מאת: ורד לב נטורופתית N.D ומדריכת הנקה.
תזונה בהריון

צילום: 123RF

ההריון היא מתנתו של הטבע לאדם. זהו תהליך המאפשר את ההמשכיות שלנו בעולם ולכן תהליך זה הוא מבורך וקסום.
במשך כל הזמן הזה ניזון העובר המתפתח מדמה של אמו המעשיר אותו, דרך השלייה, בחומרי בניין חיוניים כמו חלבונים, שומנים, פחמימות ומינרלים וכן מעניק לו את הויטמינים והאנזימים הדרושים לו לתהליך גדילתו.

בהסתכלות הזו קל מאד להבין מדוע חיוני כל כך שתזונת האם תהיה איכותית ותוכל לספק לעובר המתפתח את כל אותם החומרים להם הוא זקוק, מבלי ליצור מצב של התדלדלות אותם החומרים בגופה שלה, מה שעלול לפגוע גם בעובר. ישנם מיתוסים רבים בנוגע למה צריכה לאכול אישה בהריון ומה היא אינה צריכה.

ישנן נשים רבות החשות דחפים לאכול מזונות מסוימים ומאידך רתיעה ממזונות אחרים. ישנן גם נשים רבות החוששות מפני עלייה רבה מדיי במשקל ולכן מפחדות לאכול, או לחלופין אוכלות יותר מכפי צורכן.

עודף משקל ואכילת יתר מכבידים על האישה ועל העובר המתפתח ואילו אי אכילה אינה מספקת לעובר את חומרי הבניין להם הוא זקוק, מה שעלול ליצור מצב בו הוא "ישדוד" אותם מאמו- מהשלד, הרקמות והאיברים החיוניים וישאיר אותה בחוסרים ועם בעיות.

מצב זה דיי נפוץ בקרב נשים שאינן מקפידות על תזונה בריאה ונכונה. הן מוצאות עצמן חלשות מאד לאחר הלידה ולוקח להן זמן רב לחזור לעצמן מכל הבחינות (גופנית, רגשית, מנטאלית ורוחנית).

הריון שאינו מאוזן מבחינה תזונתית, רגשית, מבחינת פעילות גופנית ועוד עלול לתרום להתפתחות בעיות הקשורות בהריון כמו בחילות והקאות, סוכרת הריונית, בצקות ודליות, רעלת הריון, אנמיה מחוסר ברזל / חומצה פולית / B12, חוסרי מינרלים כמו סידן ואבץ, חוסר איזון של בלוטת התריס, בעיות עיכול ומעיים (עצירויות, קוליטיס, שלשולים ועוד), דלקות בדרכי השתן, טחורים והמצב יכול להגיע עד להפלות או אי התפתחות של העובר.

לאישה בהריון כדאי להקפיד על תזונה מאוזנת ומזינה, אם אפשר ממקור אורגני עם כמה שפחות חומרים כימיים ומזונות מעובדים. היא צריכה להרבות בירקות, בעיקר ירקות כתומים וצהובים ועלים ירוקים. אלו מכילים הרבה בטא- קרוטן, ויטמין ההופך בגופנו לוויטמין A ומעבר לכך יש לו פעילויות רבות משל עצמו, כנוגד חימצון רב עוצמה. ויטמין A יש להגביל בהריון, כי הוא יכול ליצור מומים ובעיות, ע"כ כדאי להשתמש באלטרנטיבה הבריאה יותר שלו בצורת בטא קרוטן.

כדאי להוסיף שפע נבטים לתזונה מאחר ואלו מכילים חלבונים איכותיים קלים מאד לעיכול, מינרלים בצורה זמינה ביותר, שפע ויטמינים ואנזימים שהזרע מייצר כחלק מתהליך הגדילה שלו ושלא היו מצויים בו קודם. תהליך ההנבטה גם מקל על ספיגת הפחמימות וחומצות השומן שבזרע. הנבטים מכילים גם כלורופיל שהוא בעל סגולות מרפא רבות וחלבון איכותי במיוחד לבניית הדם, הרקמות והתאים.

בתקופת ההריון רצוי להרבות במזונות המכילים ברזל. זהו מינרל מהחשובים בגוף ובזכותו מצליח החמצן להגיע למקומות שונים בגוף. במהלך ההריון, באופן טבעי, אמורה לרדת רמת הברזל וההמוגלובין כי העובר דורש חומרים להתפתחותו. יש לשים לב לרמות ההמוגלובין ולבדוק שלא ירד יותר מדיי.

רופאים ומטפלים רבים ממליצים על נטילת תוספות ברזל עם תחילת ההריון, אך ייתכן ואפשר להמתין ולראות איך הגוף מתנהג והאם הוא בכלל זקוק לתוספות אלו.

מזונות מכילי ברזל הם: קטניות, אגוזים, זרעים, טחינה, ירקות עלים ירוקים, איברים פנימיים, רימונים, סברס, תאנים, ענבים, פירות יבשים ומזונות שהועשרו בברזל.

 

ברזל ממקורות צמחיים נספג פחות טוב, אמנם, אך בשילוב עם ויטמין C תשתפר ספיגתו פלאים. חוסר בברזל עלול לגרום לאנמיה, מה שעלול לפגוע בעובר וליצור אצלו חוסרים וחוסר התפתחות.

אנמיה יכולה להיווצר גם מחוסרים של חומצה פולית / B12 ואלו עלולים למסך האחד את השני, ע"כ כדאי להקפיד על צריכה נאותה של B12 המצוי במזונות מהחי ובעיקר באיברים פנימיים. לצמחונים כדאי יהיה ליטול תוספת מזון. יש להקפיד על בדיקות ומעקב אחרי דפוסי התנהגות הגוף.

החומצה הפולית חשובה ביותר בעיקר בשלב תכנון ההריון וממש בתחילתו. ביכולתה לעזור במניעת מומים בעובר כמו שפה/חך שסועים, בעיות במערכת העצבים ועוד. יש להקפיד לצרוך מזונות המכילים חומצה פולית, כמו עלים ירוקים, אגוזים וזרעים, נבטים, קטניות, שמרים, איברים פנימיים.

הסידן גם הוא חשוב להתפתחות המוח ומערכת השלד. הוא גם עוזר למנוע רעלת הריון. נכון שתמיד ממליצים על מזונות מהחי כמו מוצרי חלב וביצים לאספקת הסידן, אך לאלו יש מאזן סידן- זרחן בעייתי. יש בהם יותר מדיי זרחן, מה שמפריע לקליטת הסידן מהם ומוציא אותו מהגוף. כדאי לנסות ולקבל סידן ממקורות צמחיים, כמו שומשום מלא – לשיפור הספיגה ממנו יש להנביטו, או לאכול טחינה משומשום מלא ונבוט. מזונות מכילי סידן אחרים הם שקדים ואגוזים אחרים, קטניות למיניהן, נבטים שונים, ירקות עלים ירוקים, חרובים ומוצריהם, כרוב, ברוקולי, פירות יבשים ומוצרי סויה למיניהם.

פירות כדאי לאכול בהגבלה כדי להימנע ממצב של סכרת הריונית. יש להעדיף את הפירות עתירי הסיבים והמים שאינם מעלים את רמת הסוכר יותר מדיי כמו אבטיח, מלון, תפוח, אגס וכו'.

כדאי להקפיד על תזונה עתירת סיבים תזונתיים מאחר וזו נוטה לעזור לבעיות עצירות, טחורים, השמנה ועוד. זוהי בד"כ תזונה צמחונית יותר עם דגש על מזונות מלאים כמו דגנים מלאים וקטניות.

כדאי לשים לב גם לאבץ מינרל חשוב הפעיל בלמעלה מ-300 אנזימים בגופנו. הוא חיוני להתפתחות תקינה של ההריון והעובר. חוסר שלו קשור למשקל נמוך של התינוק, לידה מוקדמת ולפעמים גם פיגור שכלי.

המגנזיום חשוב למניעת התכווצויות ברגליים המופיעות לעתים בהריון. הוא מצוי במזונות: אגוזים, זרעים, דגנים מלאים, קטניות, ירקות עלים ירוקים, קקאו, בשר ובחלב ומוצריו.

הכרום עוזר לאזן את משק הסוכר ולכן חשוב למניעת סוכרת הריונית. הוא מצוי בקטניות, אגוזים, דגנים מלאים ושמרים. אפשר למצוא אותו בשפע בחילבה מונבטת, או במטבל חילבה (כמו שהתימנים אוכלים).

כדאי להקפיד לקבל הרבה חומרים נוגדי חימצון במזון כמו סלניום, ויטמין C, בטא קרוטן, ויטמין E ועוד. אלו יעזרו לשמור על הריון תקין ועל אספקת חמצן טובה לרקמות ולעובר. חומרים אלו מצויים בשפע בירקות ובפירות, בנבטים, בדגנים מלאים, בקטניות, באגוזים, בזרעים ובמוצרים מהחי ממקור אורגני.

חומצות שומן חיוניות וחשובות להתפתחות המוח והעיניים של העובר ולהזנתו. ניתן לקבלן ממזונות כמו אגוזים וזרעים, במיוחד אגוזי מלך וזרעי פשתן. הן מצויות בשפע גם בדגים ממים עמוקים (דגי ים צפוני), כמו: סול, הליבוט, מקרל, סלומון, טונה, סרדינים וכו'. יש להעדיף לאוכלם לא מטוגנים וללא שמנים נלווים כדי למנוע את חמצונם של השמנים החיוניים.

יש להקפיד של שתייה מספקת, במיוחד אם האישה פעילה גופנית ומנגנון הצמא עובד אצלה היטב. כדאי להימנע ממשקאות קלים ממותקים, קפה, תה וכו' ולהעדיף מיצי פירות מדוללים, תה צמחים חם/ קר, מים עם לימון ומים.

אפשר להיעזר בצמחי תה לפי הצורך כמו ג'ינג'ר לבחילות ונענע וקמומיל לבעיות עיכול, גזים.
כדאי להימנע ממזונות מטוגנים, חריפים ומתובלנים מדיי, כדי שלא להעמיס על הכבד.
מאותה הסיבה ומחשש לפגיעה בעובר יש להימנע משתיית אלכוהול, קפה, עישון, ממתיקים מלאכותיים, תרופות וסמים.

 

 

השאירו תגובה:
  1. אורלי

    במאמר זה הומלץ על אכילת נבטים בהריון ואני זוכרת שקראתי כי יש להימנע מנבטים בהריון. מה אם כן נכון?

  2. ahri

    שלום אני הם ל7 ילדים ילד 8 שלי

  3. אסתר

    "הריון היא מתנה של הטבע לאדם"…
    מי זה הטבע?