Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

תוסיפו הרבה פלפל

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 3 דקות
הוא אנטיאוקסידנט רב עוצמה, משפר עיכול, נוגד דלקות ולא פחות חשוב – מוסיף טעם לחיים. כדי להרוויח את אכויותיו של הפלפל השחור מומלץ להוסיף אותו רק לאחר הבישול

צילום: pixabay

PassoverFocus_IN

מחקרים שנעשו לאחרונה לימדו כי לפלפל שחור יש ערכים בריאותיים הרבה מעבר להיותו נותן טעם למזון ומשפר כל מנה שהיא. הוא נמצא משכך כאבים, מפחית דלקות, ועוזר נגד ארטריטיס. גילויים אלו באו בעקבות גילויים מוקדמים יותר, שהראו שפלפל שחור מונע סיבוכי סוכרת, הוא אנטיאוקסידנט רב עוצמה ועוזר כנגד סרטן המעי הגס. תכונה נוספת של הפלפל השחור היא שהוא עוזר להפיק תועלת מתוספי מזון שנלקחים יחד איתו ומגביר את השפעתם.

החומר הפעיל שבפלפל שחור, פיפרין, נבדק לגבי יכולותיו נוגדות הדלקת. הפיפרין מונע יצירת פרוסטגלנדין, חומר מעורר דלקות, וזאת הוא עושה גם במינונים מאוד נמוכים. בניסוי עם חולדות הוא צמצם במידה רבה מצבים דלקתיים וביטוי של כאבים אצלן. בדיקת רקמות הראתה שהוא הפחית במידה רבה דלקות גם במפרקים שלהן. בנוסף, נמצא שיש ביכולתו של הפלפל השחור להפחית צורך במשככי כאבים.

פלפל שחור, ג'ינג'ר וקינמון

סכרור של חלבונים הוא תהליך בו נקשר סוכר למולקולות של חלבונים ללא מעורבות של אנזימים. התוצאה היא עלייה ברמת הנזק של סוכרת והזדקנות טרם עת. בחיפוש אחרי תכשירים טבעיים נוספים המונעים סכרור נמצא שלא רק לפלפל השחור יש השפעה, גם לקינמון יש פעילות דומה וכמותו לזנגביל, כמון ותה ירוק. לכולם יש יכולת למנוע את תהליכי הסכרור הללו.

פלפל שחור – נוגד חימצון רב עוצמה

חוקרים מהמכון הלאומי למחקר תזונה בהודו הוציאו לאור נתונים על הפעילות האנטיאוקסידנטית של פנולים המצויים בצמחי מאכל שהצריכה שלהם בהודו שכיחה. הם בדקו קבוצות של מזונות כמו דגנים, קטניות, צמחים מכילי שמנים ממשפחות צמחים שונות, וכן ירקות כמו תרד וירקות שורש, ירקות עליים ופקעות. לפלפל שחור הייתה היכולת נוגדת החמצון הגבוהה ביותר מכל המזונות שנבדקו וכן גם הרמה היותר גבוהה של פנולים. הרמה היותר נמוכה של נוגדי חימצון הייתה בשמן חמניות. נמצא קשר הדוק בין רמת הפנולים שבצמחים לבין היכולת נוגדת החמצון שלהם.

מונע שגשוג של תאים  סרטניים במעי הגס

מחקר שנערך באוניברסיטת סנט לואיס מיזורי בדק את יכולת מניעת השגשוג של תאי סרטן המעי הגס שיש לפלפל שחור, רסרבטרול מענבים וקינמלדהיד מקינמון. לפלפל השחור הייתה פעילות נוגדת שגשוג של תאים כאלו בבדיקות שנערכו  24, 48 ו-72 שעות אחרי נתינתו.

טוב לבריאות המעיים

חומצה מלחית המצויה במיץ הקיבה דרושה לעיכול חלבונים ומרכיבים נוספים המצויים בתפריט. מרבית הפרעות העיכול נובעות מחוסר חומצת קיבה ולא מעודף שלה. פלפל שחור מגביר את הפרשת מיץ הקיבה ומשפר את העיכול. אם אין עיכול טוב של המזון, הוא נשאר בקיבה פרקי זמן ממושכים וגורם לצרבת ולהפרעות עיכול. מזון שלא עוכל טוב בקיבה יכול לעבור למעיים ולגרום שם להתרבות בקטריות מזיקות, גזים, גירויים, שלשול או עצירות. פלפל שחור הוא גם משתן וגם מונע נפיחות בבטן. החומר פיפרין המצוי בו מסוגל גם לפרק תאי שומן ובכך לעזור להרזיה. הפלפל השחור מגביר גם את הזמינות הביולוגית של רכיבי תזונה שונים המצויים במזון ובתוספי מזון.

הפיפרין מגביר את הספיגה של חומצות אמיניות בדפנות המעי, מפעיל אנזימי עיכול ומונע דליפת חומרים חיוניים מתוך תאים. כל אלו עוזרים לכניסה טובה יותר של רכיבי מזון לתאים והישארותם שם עד לניצולם המלא.

הולך טוב עם כרכום

פלפל שחור מגביר במידה רבה את הפעילות של כורכומין, החומר הפעיל שבתבלין כורכום. הכורכום מוכר וידוע בפעילותו נוגדת הסרטן, דלקות, כאבים ואינפקציות. עם פלפל שחור, פעילותו של הכורכומין מוגברת פי עשרים. לאורך כל ההיסטוריה, פלפל שחור זכה להערכה רבה כתבלין מרפא. השימוש בו לא היה רק כתבלין, אלא כצמח מרפא. בעבר הרחוק נתנו פלפל שחור כתמורה לתשלום מיסים במקום כסף.

את הפלפל השחור ניתן להשיג כגרגרים או כאבקה. מומלץ לקנות פלפל שחור כגרגרים ולטחון אותו לבד לעתים תכופות על מנת לשמור על טריותו. כך הוא מכיל יותר פיפרין. כך גם ניתן להבטיח שלא הוסיפו לו חומרים נוספים ובלתי רצויים. אין לבשל אותו אלא רק להוסיף אותו אחרי בישול. בישול גורםלאובדן חומרים פעילים שונים המצויים בו ובכללם ויטמין C. אם ניתן מומלץ לקנות אותו מגידול אורגני. את הפלפל השחור כדאי לשמור בכלי זכוכית במקום חשוך, קריר ויבש. פלפל שלם ישמור על ערכיו משך זמן ארוך יותר. הקפאה יכולה להוסיף לערכו בכך שהיא משמרת היטב את כמות הפיפרין שבו. הוא מתאים לשילוב עם מיצי ירקות, סלטים ותבשילים. את הפיפרין ניתן לרכוש גם כתוסף מזון.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. שרה חמו

    פלפל שחור נמצא במחקרים אחרים כמסרטן וכמו כל תבלין חריף הוא גורם לנזק למערכת העיכול ולכבד.
    לא נכון להכתיר מזון כמועיל רק בגלל שיש בו גם אנטיאוקסידנטים בצד הנזקים שלו. יש כל כך הרבה מזונות שמכילים חומרים טובים בלי להזיק שאין צורך להוסיף גם אלה. גם בקפה יש אנטיאוקסידנטים אבל הנזקים שלו עולים עליהם באלפי מונים.

  2. תמר שחל

    מחקרים מצאו שפלפל שחור עשוי להפחית רמות סוכר בדם, ואנו נוטים להשתכנע גם על סגולות נוספות שלו:מניעת שגשוג תאים סרטניים במעי, תמיכה בעיכול ע"ייצירת חומציות לפירוק חלבון,העצמת פעילותם של תוספים אחרים כדוגמת כורכום ועוד. מהי התגובה של ד"ר הוכברג על הטענה הנגדית שהובאה לעיל?

  3. יצחקי רבקה

    כדאי שמצוננים לשתות תה ולהוסיף מעט גרגרי פלפל שחור. מזיעים מזה ויוצאים מההתקררות כל המרבה בשתית תה רגיל זה משובח
    רק כמה להשתמש בפלפל להורדת סוכר?לבלוע גרגרים?

  4. משה לוי

    אילו כמויות של פלפל שחור על האדם לקחת כדי להוריד את רמות הסוכר באחוזים המצוינים במחקר