Mankai_Migdal
EatSane_Migdal

פיטוכימיקלים: הצבעים שישדרגו לכם את התזונה

מאת: - הוצאת ספרי הבריאות הגדולה בישראל
למה כדאי לאכול עגבניה עם אבוקדו, קייל עם לימון ועוד שילובים מנצחים שמאפשרים לנו למקסם את היתרונות שבאכילת צמחים מכל הצבעים
יתרונות הפיטוכימיקלים. צילום: pexels

יתרונות הפיטוכימיקלים. צילום: pexels

כל צמח מספק לכם תערובת ייחודית של נוטריאנטים: סיבים, חלבון צמחי, פחמימות, שומנים בריאים, ויטמינים, מינרלים וכן הלאה.

דיברנו רבות על סיבים, אך אל לנו להתעלם מיתרונות הפיטוכימיקלים.

התחילית "פיטו" פירושה "צמח". פיטוכימיקלים הם נוטריאנטים שקיימים אך ורק במזונות מן הצומח, ויש לפחות 8,000 סוגים, שעל רובם ידוע לנו מעט מאוד.

Vinia_Article

רק כ-150 מתוכם נחקרו למעשה. אך מחקר אחרי מחקר מראה לנו שהפיטוכימיקלים מיטיבים עימנו.

רבים מהצבעים שאתם רואים בצמחים נובעים מהפיטוכימיקלים שלהם.

לכן כשאומרים לכם, "אכלו מכל צבעי הקשת", זו הסיבה לכך.

זה הצופן הסודי שפירושו "אכילת מגוון רחב של צמחים".

היתרונות באכילה מכל צבעי הקשת

צבע

צמח

פיטוכימיקלים

יתרונות

אדום עגבנייה, אבטיח ליקופן אספקת נוגדי חמצון, הגנה מפני סרטן הערמונית
כתום גזר, בטטה, דלעת בטא-קרוטן סיוע לבריאות העור, מערכת החיסון והעיניים
צהוב-כתום תפוז, לימון, אפרסק לימונאידים, פלבנואידים הגנה מפני סרטן ומחלת לב
ירוק תרד, קייל, מנגולד כלורופיל, לוטאין הגנה מפני סרטן, שמירה על בריאות העיניים
ירוק-לבן ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב, כרובית אינדולים, איזותיאוציאנטים הגנה חזקה מפני סרטן
לבן-ירוק שום, בצל, עירית, אספרגוס אליל סולפידים הפחתת רמת הכולסטרול ולחץ הדם, הפחתת הסיכון לסרטן הקיבה ולמחלת לב
כחול אוכמניות, אוסנה אנתוציאנינים אספקת נוגדי חמצון, שיפור הזיכרון, הגנה מפני סרטן
סגול ענבים אדומים, שזיף רסברטרול הפחתת רמת הכולסטרול, הגנה מפני קרישי דם
חום דגנים מלאים, קטניות סיבים קראו פה

שילובים מנצחים

זה הולך ומשתפר. שני צמחים שונים יכולים ליצור אפקט סינרגטי – גרסת הטבע לזיווג משמיים. לדוגמה:

עגבניות ואבוקדו בממרח גווקאמולי

העגבניות עשירות בליקופן, שמפחית את הסיכון לסרטן ולמחלת לב וכלי דם. שומנים בריאים מהאבוקדו מגדילים את הזמינות הביולוגית של הליקופן. הידד לשומנים הבריאים!

סלט פירות

מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל גילה ששילוב בין פירות שונים מוביל להגברת פעילות נוגדי החמצון באופן סינרגטי. לאור הממצאים סיכמו החוקרים ש"כדי לשפר את התזונה ואת הבריאות על הצרכנים לקבל נוגדי חמצון מתזונה מגוונת".

סלט פירות - פינוק בריא. צילום: pixabay

סלט פירות – פינוק בריא. צילום: pixabay

קייל ולימון

קייל הוא מקור צמחי לברזל, מסוג non-heme שזמינותו הביולוגית נמוכה יותר. ברזל מסוג heme נמצא במזון מן החי, זמינותו הביולוגית גבוהה יותר, אך הוא גם מעודד דלקתיות ומחקרים מצאו קשר בין צריכתו ובין מחלת לב כלילית, סרטן המעי הגס וסוכרת סוג 2.

ויטמין C מלימון משפר במידה רבה את ספיגת הברזל מסוג non-heme ומאפשר לכם לקבל את הדרוש לכם ממקור שאינו מעודד מחלת לב/סרטן המעי הגס/סוכרת, דהיינו צמחים.

קייל ולימון - עוד שילוב מנצח. צילום: pixabay

קייל ולימון – עוד שילוב מנצח. צילום: pixabay

כורכום ופלפל שחור

החומר הפעיל בכורכום הוא כורכומין, נוגד דלקת רב-עוצמה שמסייע רבות לסובלים מכאבי מפרקים. אם תתבלו את תבשיל הקארי בפלפל שחור, תגדילו את הזמינות הביולוגית של הכורכומין ב-2,000%.

למאמרים קודמים של ד"ר בולסוויץ:

כלל הזהב של התזונה הבריאה

למה כדאי לאכול את הפירה מאתמול?

האם הפכתם לפחמימו-פובים?

דמיינו לעצמכם…

אתם יושבים בכל ארוחה ואוכלים מזון שאתם אוהבים.

הצלחת שלכם מלאה צבעים – ירוקים ואדומים בוהקים, כחולים וסגולים מרגיעים, ירוקים וכתומים שמשיים.

כל הטעמים נמצאים שם – מתוק, מלוח, מר, חמוץ ואומאמי.

הריחות נפלאים, מעלים בכם זיכרונות על הארוחות הביתיות הטובות ביותר שאכלתם, ממלאים את הבטן שלכם בחמימות נעימה ואת פיכם בריר.

יש אין-ספור מרקמים שונים, מפריך לקשיח לצמיגי.

ליהנות מארוחות עם שפע מרכיבים וטעמים. צילום: pixabay

ליהנות מארוחות עם שפע מרכיבים וטעמים. צילום: pixabay

בתום הארוחה אתם מרגישים נפלא. אין נפילת אנרגיה שדורשת מנת קפאין כדי להתגבר עליה. אתם מרגישים נמרצים וקלילים – בשיא אונכם.

כמה משחרר זה יכול להיות ליהנות מארוחה כזו בלי לטרוח בציות לכללים מורכבים או לרשימת מזונות מותרים, ותחת זאת להניח לצבעים ולטעמים ולמרקמים להוביל.

אלה החיים שאני צופה עבורכם. חיים ססגוניים. חיים מהנים ומרעננים. ובריאות ללא מאמץ.

אכילת מגוון רחב של צמחים היא האנטיתזה להימנעות מקבוצות מזון שלמות. לאחרונה נפוצה המגמה להטיל הגבלות כבדות יותר ויותר על מגוון המזונות שאנחנו צורכים, אבל זה לא עובד כי הפתרון האמיתי הוא שפע רדיקלי, לא הינזרות קיצונית.

המאמר מתוך הספר "מהפכת המיקרוביום" של ד"ר בולסוויץ.

פאנל מומחים בנושא מהפכת המיקרוביום יתקיים בכנס הקרוב של "אוכלים בריא 12". לפרטים ולהרשמה כנס אוכלים בריא 12

צרו קשר עם הוצאת פוקוס בע"מ



    * שדות חובה


    השאירו תגובה: