Nadar_Fly
himalayaKrem_Fly

עולים על הרכבת

מאת: עדי סוקול-קצירי, מאמנת תזונה ובריאות בגישה האינטגרטיבית
זמן קריאה: 4 דקות
ניקוי רעלים אפקטיבי חייב להימשך לפחות 90 יום והוא כולל הימנעות מוחלטת ממוצרים מהחי. זה המסר העיקרי מסדנת הניקוי של ד"ר עדיאל תל אורן
Thymoquin_In

זמן רב חיכיתי לסדנת ניקוי הרעלים הזאת, מאז שהתוודעתי לראשונה לד"ר תל-אורן בכנס "אוכלים בריא" שהתקיים במאי האחרון. ד"ר T (כפי שהוא מכנה את עצמו בקצרה), הוא אדם רב מעלות (מספיק להעיף מבט קל בקו"ח שלו וכל המושג של "ניהול זמן" מקבל בן רגע משמעות חדשה). הוא בעל ידע רב שמגיע מעולמות הרפואה הפונקציונאלית, שיש האומרים שזו הרפואה המתקדמת והעתידנית, ואיש עם אישיות מסקרנת.


ולכן כשעדיאל מסביר על היבטים הקשורים לתזונה וניקוי רעלים, ומביע שליטה מלאה בתהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים בכל תא ותא וברמה המערכתית, קשה שלא "לקנות" כל מילה שהוא אומר (והיה גם מה לקנות, וגם על זה אציין עוד מילה בהמשך).

אבל לפני שאתן לכם טעימה מהסדנה המעמיקה, אציין כמה דברים שסיקרנו אותי באופן אישי: ראשית אופי הקהל. הופתעתי לגלות שהקהל הרב שהיה בסדנה (כ-400 משתתפים) היה מאוד מגוון וכלל לא רק מטפלים בתזונה ואנשי מקצוע, אלא גם אנשים מבוגרים שהביעו עניין אישי לעבור תהליך רציני שכזה (תוכנית בת 90 ימים!) מסיבותיהם הם, וגם חבר'ה צעירים שמתעניינים בתחום.

חשוב לציין שמתפשט בארץ טרנד חזק סביב נושא ניקוי הרעלים שהגיע אלינו מארה"ב, וקיימות כיום לא מעט סדנאות בנושא, החל מ"ריטריט" של צום מיצים בן מספר וכלה בסדנאות שנערכות תוך כדי שגרת היומיום, ועד מרכזים שנפתחו רק למטרה זו. נדמה כי כולם בעניין של ניקוי והיטהרות, חלקם המוצהר כדי לרדת במשקל, ונוספים שהבחינו בתועלותיו המיידיות, כמו: יתר אנרגיה, קלילות, ערנות ושחרור (גם אם זה רק למספר ימים ספור) מהתעסקות אובססיבית עם אוכל.

רכבת משא להובלת פחם

ד"ר T פתח את הרצאתו בהתייחסות לסדנאות הרבות המוצעות בתחום, מנקודת ראייה ביקורתית וספקנית, המבוססת על הסבר פיזיולוגי. הוא תיאר קרון משא המוביל פחם (המדומה לרעל שנכנס לגוף), כאשר המטרה היא להובילו בין קרונות הרכבת מהקרון האחרון עד הקטר. את הקרונות הוא מדמה לתאים בגוף. כל תהליך הובלת הפחם משול לתהליך ניקוי הרעלים בגוף. כאשר קרון אחד עמוס (ברעלים קיימים בגוף, כמו מערכת הלימפה למשל), הפחם (הרעל החדש) לא יכול להשתחרר במהרה ולכן נתקע בגוף, מה שעלול לגרום נזק משמעותי.

עדיאל כמובן המשיך ופיתח את הדימוי אבל העיקרון שהוא רצה להציג הוא פשוט: כשמנסים לשחרר רעלים בצורה לא מבוקרת ולא רב מערכתית, יכול להיווצר יותר נזק מתועלת. כאשר הרעלים משתחררים באופן לא מבוקר, הם יוצרים מה שמכונה "משבר ניקוי" המאופיין בכאבי ראש, בחילות, הרעלת מערכת העצבים, נימול וכיוצ"ב. לטענת עדיאל אין שום הכרח שנחווה תופעות שכאלה כאשר עוברים את התהליך בליווי מקצועי לזמן ממושך, בצורה בטוחה, מקיפה ורב מערכתית, ועל כן הוא פיתח תוכנית בת 90 יום.

ד"ר עדיאל תל אורן3 שלבים – 3 תחנות לעבור

עדיאל הציג 3 שלבים עיקריים שצריכים להתבצע בכבד בעת ניקוי רעלים:

השלב הראשון הינו שלב הביו-טרנספורמציה – שלב זה הינו קריטי בכך שהוא מונע מהרעלים להצטבר ברקמות השומניות. מדובר בתהליך אינדוקציה המאפשר לייצר אנזימים (מולקולות חלבוניות) ספציפיים בכדי לעבד את הרעלים, כך שניתן יהיה להמיס אותם בשלב השני. תהליך זה דורש כמות אדירה של אנרגיה, שלרוב בצום של שבוע הגוף מצליח לגייס את האנרגיה, אולם הבעיה הופכת למורכבת יותר בשלב הבא.

השלב השני הינו המרת הרעלים מסיסי השומן למסיסי מים. עדיאל מסביר שהגוף מצליח להשתחרר מרעלים מסיסי מים ביתר קלות דרך הצואה, הכליות, הריאות וגם דרך הזעה ורוק. הקושי הינו להיפטר מרעלים מסיסי שומן המצטברים ברקמות השומניות (במוח, ברקמות התת עוריות, ובמעטפת השומנית של כל תא). הדרך היחידה להיפטר מהרעלים מסיסי השומן הינה להמיר אותם לרעלים מסיסי מים.

תהליך זה דורש תזונה מירבית עם מינרלים רבים, נוטריאנטים ואנטי אוקסידנטיים שונים, ולכן צום בשלב זה אינו יכול לספק זאת לגוף, ועל כן צומות רבים לא באמת מטפלים ברעלים מסיסי שומן, שהם הרעלים האמיתיים והכבדים שעלינו לטפל בהם בהקדם.

השלב השלישי, לאחר שהפכנו את הרעלים למסיסי מים, הינו לפלוט את הרעלים דרך השתן. אולם עדיאל מציין כי במידה והכליות אינן במצב אידיאלי (רמת חומציות תקינה נדרשת של מעל 6.5/6.6), לא ניתן להוציא את אותם רעלים דרך השתן. אולם גם אם הרעלים יצאו דרך השתן התהליך טרם הושלם, שכן חלק מהרעלים יכולים לחזור למחזור הדם, דרך מערכת העיכול והשתן ולהיספג מחדש (באמצעות ההורמונים שהגוף מייצר בצורה לא אחידה).

כשהיינו ציידים-לקטים נחשפנו בטבע לרעלים ספורים הקשורים לשריפות, עקיצות והכשות, ולרעלים שאנחנו מייצרים בעצמנו (ההורמונים). אולם כיום אנחנו נחשפים לאלפי רעלים הסובבים אותנו, והבעייתיות הקשה הנוספת הינה שאנחנו נחשפים אליהם בו זמנית (למשל אדם שבדיוק שותה קולה, מעשן סיגריה ונושם עשן של אוטובוס), דבר המקשה ביותר על הכבד להיפטר מהם לאורך זמן (זו גם הסיבה שלאנשים רבים יש כיום כבד שומני ומוגדל, בשל עודף פעילות ומעמסה).

הפסקת גרין סמודי

לאחר הפסקה קצרה שבה טעמנו ממאכליו הטעימים והאורגניים של אבא גיל חזרנו לאולם, להדגמה של ציונה מלמן, מנחה לאורח חיים בריא באמצעות תזונה טבעית, שהיתה חביבה כהרגלה והדגימה מה כן ניתן לאכול בתקופת ניקוי רעלים. ציונה הכינה את ה"גרין סמודי" הידוע, והפעם בגרסה מעניינת של: אגסים, שומר, קצת בצל ולימון, עלי מנגולד, נענע וכוס מים, וטחנה הכל בויטמיקס. בנוסף הכינה סלט כרוב אדום המכיל: שומר, כוסברה, אבוקדו ואגוזים, והכינה רוטב מעניין לסלט (גם בויטמיקס) הכולל: קישוא, אגוזי מלך מושרים, אגסים, שום, לימון, אבקת צ'ילי, שמן זית וכוסברה. היא הגישה אותו עם שבבי אצת ווקאמה (לא מושרה) וזרעי שומר. אני הולכת לנסותו בבית.

עדיאל ממליץ להוסיף לשייק גם זרעים, על מנת לעודד לעיסהבעיות אינדיבידואליות

בהמשך הסדנה עדיאל התייחס גם לבעיות אינדיבידואליות שחשוב לקחת בחשבון טרם תהליך הניקוי. כמו למשל:

• מחסור בוויטמינים ומינרלים ספציפיים כמו ויטמין B12, וויטמין D שהינו קריטי בכך שמונע עודף דלקתיות – מצב הכרחי לתחילת ניקוי.
• בעיות עיכול וספיגת שומנים. לאנשים עם בעיות עיכול תהיה בעיה להמיר את הרעלים מומסי השומן למומסי מים. הם מתקשים לספוג ויטמינים מומסי שומן: A,K,E,D. (מתבטא בצואה צפה, בעיות בריריות, שיעול כרוני, כאבים מתחת לכבד ועוד) ולכן עדיאל ממליץ לעשות שטיפת מיצי מרה ודילולם טרם תהליך הטיהור.
• חוסר איזון הורמונלי כתוצאה מכבד שומני (מתבטא בדילולי עור, ליפומות, ציסטות שומניות ועוד). עדיאל ממליץ לאנשים אלה לקחת תוספים טרם הניקוי.
• נטילת תרופות. אנשים רבים לוקחים באופן קבוע תרופות (גם אנטי דיכאוניות) שרעילות לגוף ומהוות נטל על הכבד. לפני הניקןוי חשוב להיוועץ ברופא ולהפחיתן בהדרגה.
• התמכרויות. כולנו מכורים לדברים שאינם בריאים לנו, ביניהם: קפאין, אלכוהול, שוקולד, סוכר. תהליך הניקוי יתחיל את השחרור מהם.

בהמשך ההרצאה עדיאל התייחס לנושא הדלקתיות שנפוץ אצל אנשים רבים וציין כי כל עוד ישנה דלקתיות בגוף, תהליך הניקוי לא יתבצע כראוי. עדיאל ממליץ להפחית דלקתיות דרך הימנעות ממזונות מן החי בתקופת הניקוי, והפחתת החשיפה לזיהומים מהסביבה (כמו למשל זיהום חשמלי משקעים ומכשירי חשמל ביתיים), ורעלים המגיעים מחומרי הניקוי, הקוסמטיקה והטיפוח לגוף. נוסף על כך יש לטפל במזהמים החודרים לנו למזון, דרך אכילת אוכל אורגני ונקי ככל הניתן והימנעות ממזונות החשודים כאלרגניים (כמו מוצרי חלב, גלוטן, מזון עתיר חלבון).

הסדנה היתה מקיפה ומעניינת ואפשרה הבנה של מורכבות התהליך והחשיבות של התייחסות מעמיקה ורצינית לנושא, הן לנו כמטפלים והן לציבור הרחב, שמעוניין לעבור תהליך שכזה ולעשותו כמו שצריך.

נקודה אחת שהפריעה לי (ולאנשים נוספים שהיו ערים לכך), הינה שלאורך כל ההרצאה עדיאל קידם מוצרים של חברות שיש לו עימם קשר מסחרי. הדבר פגם מעט בחוויה הכוללת אולם אין ספק כי תרומתו של ד"ר עדיאל תל-אורן לשיפור בריאותם של קהל רחב של אנשים הינה רבה ובלתי ניתנת לערעור.
כן ירבו סדנאות ברמה מקצועית שכזו. ניפגש בהמשך הסדרה (מועד הסדנה הבאה יפורסם בכנס "אוכלים בריא3", שיתקיים ב-26-27 במאי בתיאטרון גבעתיים.

לאתר של המרכז לרפואה פונקציונאלית

להורדת סדרת הרצאות מוקלטות של עדיאל בנושא מזונות מומלצים: "כל האמת לגבי המזון שלך"

עדי סוקול-קצירי

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו