META_FLYL

Powered by WP Bannerize

META_FLYR

Powered by WP Bannerize

על סוכר ועל העוקץ

מאת: עדן פלד, הולותרפיה, נטורופתיה והרבליזם קליני
סוכר לבן מזיק לגופנו וגורר שלל תופעות לוואי. למי שאינו מוכן לוותר על המתוק, נדרש בודאי לדעת היכן ניתן להשיג את סוגי הסוכר השונים, המזיקים פחות, כמו סוכר הקנים והמולסה
ממתיקים

עלייה ברמות הסוכר גורמת להזדקנות, בסופו של דבר. צילום: 123RF

מה נאמר שלא נאמר בעבר על הטעם המתוק ועל נזקי הסוכר הלבן ולפחות, עודפי הסוכר בחברת השפע. אם כן, חשוב לציין מדוע הטעם המתוק מוקצה מתפריטי הבריאות, והיכן מקומו אף על פי כן.

אורי פוביצר, מטפל מוסמך ברפואה סינית שהתמחה בתחום הטיפול בחולי סוכרת ונוירופתיה מספר כי: "על פי הרפואה הסינית לטעם המתוק עצמו ישנה השפעה על הגוף. הסינים טוענים שיש לצרוך את חמשת הטעמים (חריף, מלוח, חמוץ, מר ומתוק) בצורה מאוזנת מכיוון שלכל טעם יש תנועה שהוא יוצר בגוף והשפעה על אברים פנימיים.

לדוגמא, הטעם המתוק בצריכה מתונה מביא לאיזון והרמוניה במערכת העיכול, משפיע על תפקודי הקיבה והטחול, מכוון אנרגיה מעלה ומתאים לחיזוק האנרגיה בגוף. בצריכה מופרזת הטעם המתוק עלול לגרום בין היתר לפגיעה במערכת העיכול, בשרירים, לבצקות, לאגירת נוזלים בגוף, לכאבי עצמות, נשירת שיער ועוד. יש להדגיש שהטעם המתוק אליו התכוונו הסינים הוא עדין ומגיע מדגנים, זרעים, קטניות, פירות בצורתם הטבעית ללא עיבוד."

כיום, בתרבות הצריכה שיצאה מכלל פרופורציות בשלל מובנים, צריכת הסוכר שבעבר עמדה על אחוזים בודדים בתפריט, הפכה לצריכה מאסיבית. הטעם המתוק התקבל מפירות ודגנים מתוקים, לעיסת עלים שונים וכדומה, ואילו כיום, אנו משתמשים בחומרים שונים המעובדים לכדי ממתיקים, או עומדים על המתוקים הטבעיים כמו: סוכר קנים ומולסה, סטיביה, דבש, סילאן וחרובים.

מהו סוכר? סוכר היא קבוצת פחמימות בטעם מתוק. מבנה הסוכר הוא גבישי והוא מורכב מתצרף של מולקולות סוכר שונות. סוכר פשוט הינו המולקולה הבסיסית, וסוכרוז,  גלוקוז (סוכר ענבים), ופרוקטוז (סוכר פירות) הם דו סוכרים.

מהם סוגי הסוכר והיכן ניתן למצוא אותם?

סוכר קנים אורגני: מיצוי קנה הסוכר (בדומה למיצוי סלק סוכר) בצורתו הטבעית ביותר. ניתן לומר שזהו המוצר הבסיסי לאחר מיץ הסוכר עצמו. הסוכר בהיר מאוד וטעמו מתוק. ניתן לרכוש אותו בכל חנויות הטבע תחת שמות חברות שונות (ליב, השדה, תבואות, הרדוף, ניצת הדובדבן ואדמה לדוגמא).
ומחירו נע בין 9-16 ש"ח ל-1 ק"ג.

שלב זה ממשיך והסוכר מזוקק לגרגרי סוכר לבן ומולסה (דבשה- רכז המינרלים והויטמינים). מולסה ניתן לרכוש כממתיק ואף כתוסף תזונה לברזל וויטמיני B בעיקר. הסוכר הלבן לא מומלץ, לאחר שכעת נותר בו רק סוכרוז מזוקק.

מולסה ניתנת לרכישה בצנצנת, כשהמחירים נעים מ 35-60 ש"ח ל 300-450 ג'. (מורגה, טעם טבע, גרנדמס).

 

מולסה

היכן הסוכר החום נכנס? ובכן, הסוכר החום הוא שלב נוסף בעיבוד סוכר הקנים. לרוב זהו תוצר של הסוכר הלבן מתהליך הזיקוק בתוספת של סוכר שרוף (קרמל) המוסיף טעם וצבע. בדקו זאת לפי צבעו החום הכהה, וכמובן שאינו מומלץ כלל. סוכר חום בהיר בשם "דמררה" הוא שלב עיבוד אחד ביניהם.

סוכר ענבים מי אתה?

סוכר זה אינו מיצוי של קנה הסוכר אלא מופק מענבים. זהו גלוקוז, וטעמו מתקתק, פחות מאשר הסוכר הלבן המוכר. כמוצר מעובד לאבקה או רכז הוא אינו בריא לגוף, ונאגר בכבד. זהו סוכר שאינו מומלץ.

אם כך, לפני שנעבור לסקירת המוצרים, נסכם שזוהי בחירה. סוכר לבן מזיק לגופנו וגורר שלל תופעות לוואי. למי שאינו מוכן לוותר על המתוק או שמעוניין להשאירו לרגעים מיוחדים, ניתן להשתמש בסוכר קנים אורגני, סילאן, מייפל, סטיביה, סוכר קוקוס, רכז חרובים, מולסה ולתת דגנים.

כאן סקרנו את הסוכרים ובכתבות הבאות נשוב ונסוקר את שאר הממתיקים. הפחיתו ככל הניתן את צריכת הסוכר לסוגיו, גם מרשימה זו, ודאגו להעשיר את התפריט במזונות מתוקים ומאזני מתיקות (בצל, בזיליקום), פירות טריים, תבלינים (קינמון, ליקוריץ) ודגנים מלאים.


להלן סקירת המוצרים

 

סוכר קנים אורגני "תבואות" 10-14.90 ש"ח ל-1 ק"ג

 

 

סוכר קנים אורגני "השדה" – 17 ש"ח ל-1 ק"ג

 

 

סוכר קנים אורגני "ניצת הדובדבן" 15.20 ש"ח ל-1 ק"ג

 

השורה התחתונה

כשאנו באים לבחון מוצר, יש לנו כמה קריטריונים שעל פיהם אנו מוודאים שזהו המוצר הטוב לנו ביותר, על פי היחס לשוק ועל פי טעצנו האישי בין כל אלו.

קריטריונים אלו הם:
הטעם: טעם עליו מצהיר היצרן אל מול טעם ממוצע בשוק
מחיר: מחיר יחסי של כמות מול איכות ואל מחיר השוק
זמינות המוצר: נגישות צרכנית
אריזה: נוחות ואריזה ירוקה מתכלה
ערך תזונתי: ערכים תזונתיים בריאים

טעמם של הסוכרים הוא דומה ונראה שלא בזה אמור ההבדל.

מחירם סובב סביב אותו רף, נראה שחברת "תבואות" מציגה אפשרות נמוכה יותר לרכוש את אותו מוצר, ואכן אני חושבת שמי שתופס זאת מתמכר למוצר זה ספציפית.

זמינותם של המוצרים תלוי באיזו מגוריכם – את ניצת הדובדבן תמצאו בחנויות ניצת הדובדבן וממשקים איטרנטיים, ואת "תבואות" ו"השדה" תראו בכל חנות טבע וברשתות המזון.

האריזה זהה בשלושת המוצרים ואני מצפה לחברה שתרים את הדגל ותמכור סוכר, מוצר בסיס שנצרך בכמות גדולה, באריזות ירוקות ומתכלות.

ערכו התזונתי של סוכר ידוע לנו- זהו מוצר שאינו מזיק כמו שאמרתי כשנצרך בצורתו הטבעית על פניו, וממתיק בהנאה את החיים. עם זאת, כיום אנו צורכים שפע של סוכר כמרכיב תזונתי, ובהמשך לצמצום צריכת הסוכרים בשאר התפריט, גם פה, רצוי להפחית עד כמצה שאפשר את צריכת הסוכר, גם אם הוא בריא, ולהתאזן על מינון שלא יפגע אך ישאיר לנו את הפינוקים לרגעים מיוחדים.

 

השאירו תגובה:
  1. מ'

    עדיף להימנע לחלוטין. תוך שבועיים-שלושה החך מתרגל לאכול פחות מתוק ויכול להסתפק בפרי רענן (ואף ליהנות ביותר) כשהוא תאב למשהו מתקתק.
    אגב, גם עם מלח כדאי לעשות זאת, ולהרוויח בריאות וכליות רעננות 🙂 לכל הפחות כדאי להפסיק להוסיפו למאכלים שונים. תופתעו לגלות כמה טעימים לכם מאכלים שונים וירקות טריים/מבושלים/אפויים (ועד כמה הם מלוחים למדי גם מבלי שמוסיפים להם עוד מלח). זה רק עניין של הרגל.

  2. אפרת כהן

    המולסה של מורגה מכילה גלוקוז- שימו לב! יש לבחור מולסה ללא גופרית ותוספות אחרות.

  3. אבנר

    כל המטכלים המיוצרים מקמח,עם או בלי גלוטן,מלא או לא.
    כבר בהיותי בתחילת שנות העשרים שלי,וזה היה לפני יותר מחמישים שנים הרגשתי שסוכר וקפה אינם טובים עבורי ומאז אני פשוט לא מוסיף סוכר ואוכל מעט דברי מתיקה עד שלאחרונה הפסקתי לחלוטין עם קמח,כאמור.
    וכמה אהבתי לחם.
    אצלנו בבית ילדותי היה תנור ובו סבתי אפתה לחם,צ'ולנט ועוד.
    והפלא ופלא-נפסקו הכמיהות ללחם ובכלל,במיוחד בערב.
    אני עדיין לא מאמין שזה קורה לי.
    כל אחד מוזמן לבחון על עצמו מה טוב עבורו.