loading
loading

מתכוננים לפסח: הדרכים הטבעיות לטפל בעצירות

תזונה פלוס
מאת: - כתב עת בנושא תזונה ובריאות טבעית
איך פרוביוטיקה ומים מינרליים יכולים לסייע במקרים של עצירות?
מים מינרלים עשירים במגנזיום עשויים לסייע בטיפול בעצירות. צילום: pixabay

מים מינרלים עשירים במגנזיום עשויים לסייע בטיפול בעצירות. צילום: pixabay

loading

בסקרי אוכלוסייה שנערכו נמצא שכיום, כ-20% מהאמריקאים סובלים מעצירות כרונית (ומעל גיל 65 כ-40%!), הנמשכת מספר שבועות או יותר.

סביר שכך המצב גם במקומות אחרים, שם מתקיים אורח החיים המערבי.

ככל שהאדם מתבגר כך גדל הסיכון כי יסבול מעצירות.

לא תמיד טיפול עם סיבים תזונתיים מועיל.

כאן נכנסת לתמונה פרוביוטיקה מיוחדת, שנמצא כי היא יכולה לעזור במקרים עקשניים במיוחד של עצירות.

אחד הגורמים האפשריים לעצירות הינו מצב המכונה SIBO, בו אוכלוסיית חיידקים הנחשבת תקינה כאשר היא נמצאת במעי הגס גדלה יתר על המידה במעי הדק.

תופעה זו יכולה לגרום הן לעצירות והן לגזים, נפיחות, התכווצויות, אקנה ועוד.

גורמים נוספים ל-SIBO עשויים להיות היסטוריה של הרעלת מזון, בעיות בבלוטת התריס, ניתוחים בבטן, שימוש בתרופות אופיואידיות (דמויות אופיום), סוכרת, הרגלי אכילה לקויים ועוד.

סיכונים בריאותיים של עצירות

רוב האנשים סובלים מעצירות מדי פעם, אולם כאשר העצירות כרונית יש בה סיכונים בריאותיים.

עצירות כזו יכולה לגרור סיבוכים כמו טחורים, סדקים אנאליים ואף להגדיל את הסיכון לסרטן.

בזמן העצירות עוברת הצואה דרך המעי הגס במשך פרק זמן ממושך יותר מהרגיל והרצוי, מה שעלול לגרום לחומרים מסרטנים שעלולים להימצא בצואה לשהות יותר זמן בסמיכות לרקמה המצפה את המעי הגס ולפגוע בה.

בנוסף, העצירות משפיעה על חיידקי המעיים – חיידקים שליליים שוהים במעיים יותר זמן מהרגיל, כך שרעלים שמקורם בחיידקים אלו עלולים להיות מופצים לחלקי גוף נוספים, לגרום לדלקות מעיים, למגוון דלקות בגוף ואף לסרטן, כאמור.

חיידקים שליליים ששוהים במעיים יותר מידי זמן עלולים לגרום לדלקות. צילום: pixabay

חיידקים שליליים ששוהים במעיים יותר מידי זמן עלולים לגרום לדלקות. צילום: pixabay

זן הפרוביוטיקה המסייע כנגד עצירות

באופן כללי, לחיידקים פרוביוטיים מגוון יתרונות, למשל: שיפור העיכול באופן כללי, חיזוק המערכת החיסונית ועוד.

מדענים מצאו זן פרוביוטיקה המסייע כנגד עצירות.

מקורו ביוגורט המיוצר בניו זילנד וביכולתו לשרוד בתנאים הדומים לתנאי מערכת העיכול האנושית.

זן זה מפחית את זמן מעבר הצואה במעי הגס ובכך מהווה טיפול כנגד עצירות.

הזן נקרא Bifidobacterium lactis HN019.

בניסוי כפול סמיות, מבוקר פלסבו, בו נבדקו 88 גברים ונשים בגילאי 65 – 25 שסבלו מעצירות בינונית, חולקו המשתתפים לשלוש קבוצות.

קבוצה אחת קיבלה 1.8 מיליארד CFU (יחידות יוצרות מושבה) של זן הפרוביוטיקה הנ"ל, פעם ביום.

הקבוצה השנייה קיבלה 17.2 מיליארד יחידות CFU שלו והקבוצה השלישית קיבלה פלסבו.

לאחר שבועיים נמצא אצל הקבוצה שנטלה את המינון הנמוך יותר שיפור של 31% בזמן מעבר הצואה במעי הגס (מבחינת זמן: שיפור של 18 וחצי שעות).

אצל הקבוצה שקיבלה את המינון הגבוה יותר חל שיפור של 57% בזמן מעבר הצואה במעי הגס (מבחינת זמן: שיפור של 28.1 שעות).

סך הכל חלה ירידה של 42% בעצירות, ירידה של 48% בבחילות וירידה של 52% בכאבי הבטן (בחילות וכאבי בטן נוטים להופיע עם עצירות) בקרב המשתתפים בניסוי זה, לעומת המצב בקבוצת הפלסבו.

נטילת פרוביוטיקה יכולה לסייע. צילום: unsplash

נטילת פרוביוטיקה יכולה לסייע. צילום: unsplash

לא נמצאו כל תופעות לוואי לשימוש בפרוביוטיקה זו.

בנוסף, כאשר השוו בין פרוביוטיקה זו לבין התרופה פרוקלופריד, הניתנת כנגד עצירות, נמצא כי התרופה משפרת את זמני מעבר הצואה במעי הגס ב-19% בלבד וכן קיימות בשימוש בה, לעתים, תופעות לוואי כגון: כאבי ראש, בחילות, שלשולים וכאבי בטן.

משמעות התוצאות: ממעבר איטי של הצואה במעי הגס עברו המשתתפים למשך מעבר תקין שלה.

מים מינרליים עשירים במגנזיום כטיפול בעצירות

לעתים לא ידוע המקור למצבי עצירות ואז היא מכונה "עצירות תפקודית" (FC) – זוהי עצירות כרונית שקשורה לעתים קרובות לתזונה דלת סיבים ונוזלים ולפעילות גופנית נמוכה.

נמצא כי צריכת מים מינרליים המכילים מגנזיום סולפט עשויה להועיל במקרים כאלו, עקב תכונותיו המשלשלות של מגנזיום זה.

למאמרים נוספים בנושא:

עצור, מצה לפניך!

פסח – מעצירות לקלילות

המלצות תזונתיות לסובלים מעצירות

מקורות

  1. Downey, M. (2021). Unique probiotic prevents constipation.

 

  1. Albani, S. (2018). Unique test for intestinal complaints, Life

 

Extension Magazine, Jun 2018.

  1. Dupont C, Hébert G. Magnesium Sulfate-Rich Natural Mineral Waters in the Treatment of Functional Constipation–A Review. Nutrients. 2020; 12(7):2052. https://doi.org/10.3390/nu1207205

 

צרו קשר עם תזונה פלוס



    * שדות חובה

    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
    1. רחלי איטה

      לא הבנתי האם כל סוגי פרוביוטיקה משפרים את העצירות או שרק סוג מסויים.