Sunrider_Fly
bari14_Fly

כיצד להפוך את הקפה שלנו לבריא יותר

מאת: דורית יוסף (N.D)
זמן קריאה: 3 דקות
לקפה היסטוריה ארוכה בה הוא עמד במרכז מגוון רחב של האשמות כגורם מרכזי לבעיות בריאות, כמו מחלות לב וסרטן. אבל מחקרים עדכניים מוכיחים כי לקפה אין קשר למחלות אלה, ובצד שלל יתרונות אחרים הוא דווקא מחזק את הלב

דווקא טוב לכם (frhuynh)

Sunrider_Article

עבור מרבית האנשים שמקפידים על בריאותם, שתייה של קפה נמנית עם מגוון הרגלים רעים, כמו עישון. לכן הם לא כוללים את הקפה בתפריט היומי שלהם. אך מחקרים אחרונים מראים ששד הקפה לא נורא כל כך ולא נמצא כל קשר בין שתייה של קפה לסרטן או לבעיות לב, למעשה נמצא כי לקפה יכולת חיזוק ועמידות הלב ותכונות רבות אחרות אותן אפרט בהמשך.

מה גרם לשינוי הגישה?

במחקרים קודמים לא לקחו בחשבון את השילוב של צריכת קפה עם עישון סיגריות ופעילות גופנית מועטה, האופיינית לרבים השותים הקפה. במחקרים העדכניים התמקדו בקפה עצמו. יחד עם זאת עדיין לאוכלוסיות מסוימות להגביל את כמות הקפה, כמו נשים בהריון או בעלי לחץ דם גבוהה.

הקפה הוא משקה עשיר בחומרים נוגדי חמצון שיכולים לשפר את הבריאות. מחקרים מראים כי לאנשים ששותים קפה יש סיכוי נמוך בהרבה לחלות. במאמר אראה לכם כיצד ניתן להפוך משקה פופולארי זה למשקה בריא אף יותר.

הפופולאריות של הקפה החלה כבר במאה ה-17 באנגליה. התלהבות האנגלים ממשקה זה הובילה לפתיחה של בתי קפה, שבשפת העם כינו אותם "אוניברסיטה בגרוש" (penny universities), כי אפשר היה לקנות כוס קפה בסכום זעום ולפתוח בשיחות אינטלקטואליות עם אנשים שונים. היום הקפה הוא אחד המשקאות הפופולאריים ביותר בעולם.

מה עושה אותו מיוחד כל כך?

● הוא דל קלוריות – קפה ללא תוספת חלב או סוכר הוא דל קלוריות כ-3 קלוריות לכוס.

● שופע בנוגדי חמצון – היום משקה זה מהווה את המקור כמעט היחיד לנוגדי חמצון לאותם אנשים שמבנה התפריט היומי שלהם מרבה במזון מעובד ומיעוט ירקות ופירות. מחקרים מראים שגם קפה נטול קופאין מכיל את אותה כמות של נוגדי חמצון מועילים.

קפה טוב או לא

משפר מצב רוח ושורף שומנים (123RF)

● לקפה ויטמינים שונים – ב-240 מ"ל של קפה יש ויטמין  B5 ,B3 ,B1 אשלגן, מנגן, מגנזיום ופוספטים

● קפה משפר את רמת האנרגיה והופך אותנו חכמים יותר :הסיבה לכך שהוא אחד החומרים הפסיכו-אקטיביים הנפוצים ביותר והנצרכים בעולם: אחרי שתית קפה הקפאין נספג למחזור הדם ומשם מגיע למוח. במוח הקפאין חוסם נרוטרנסמיטור בשם אדנוזין (adenosine). כשתהליך זה מתרחש באופן ישיר עולה רמתם של נוירוטרנסמיטורים אחרים בשם נרופריפרין ודופמין. לא מעט עבודות מחקר הראו את יכולת הקפאין להעלות פעילות מוחית בניהן זיכרון, מצב רוח, רמות אנרגיה ופעילות קוגניטיבית כללית.

● קפה יכול לעזור לכם לשרוף שומן. האם ידעתם שקפה נמצא בכל תוסף נפוץ לשרפת שומן? ולכך סיבה טובה הקפה הוא אחד המרכיבים הטבעיים הבודדים שהוכח כשורף שומן. עבודות מחקר מצאו שלקופאין יכולת להעלות את קצב חילוף החומרים ב 3-11%, בנוסף נמצא שלקופאין יכולת להעלות שרפה ממוקדת של שומן בכ 10% מאלה שסובלים מעודף שומן. מסיבה זו משמש הקפה ללא מעט טיפולי גוף להרזיה כמו טיפולים ממוקדים להמסת הצלוליט.

● משפר תוצאות פעילות גופנית – הקפאין מעלה רמות אדרנלין ובכך משחרר חומצות שומן מהרקמות ומשפר פעילת פיזית ולכן, שמומלץ שתייה של כוס קפה לפני פעילות גופנית.

● לא מעט מחקרים מצביעים על כך שלקפה יתרונות בריאותיים: עוזר למנוע סכרת ומפחית את הסיכון למחלות כבד, מחלות פרקינסון, סרטן הכבד ושיפור תפקודי הלב

אפשר להפוך אותו ליעיל עוד יותר, אם נקפיד על כמה כללים

● קפה מעורר, הוא נותן לנו הקפצה של אנרגיה ועוזר לנו להישאר ערים גם כשמותשים ועייפים. אך אם שותים קפה בסוף היום זה עלול להשפיע על יכולת ואיכות השינה. אם אתם חייבים עדיף לבחור בקפה נטול קופאין או לבחור בחליטת תה.

● הקפידו שלא להוסיף סוכר שהוא היום מהווה את המרכיב הרע בתזונה שלנו. אם אתם מתעקשים לשתות ללא ממתיק עדיף להוסיף סטיביה, נוזל אגבה, או סירופ מייפל טבעי.

קפה קינמון

קינמון מוסיף המון (123RF)

● בחרו מותג איכותי, רצוי אורגני. בדיוק כמו כל מזון האיכות יכולה להשתנות במידה רבה בהתאם לשיטת העיבוד ואיך שהוא גדל, פולי קפה נוטים להיות מרוססים בכבדות בחומרי הדברה וקוטלי עשב ועלים. מסיבה זו אני ממליצה על קפה שהוא אורגני.

● אל תשתמשו בממתיקים מלאכותיים. להשתמש בממתיקים אלה בקפה במקום סוכר או ממתיק טבעי נראה כרעיון טוב בהתחשב בכמות הקלוריות הנמוכה אך הראיות אינן תומכות בכך. מחקרים משייכים ממתיקים מלאכותיים לבעיות בריאות שונות.

● הוסיפו קינמון לקפה  – קינמון הוא צמח תבלין שמעצים את טעם הקפה, והוא על פי מחקרים יכול להוריד את רמת הסוכר בדם, לשפר את מדדי הכולסטרול והטריגליצרידים.

● להוסיף קקאו לקפה – גם הקקאו הוא מזון-על ויש בו חומר נוגד חמצון בעל יתרונות בריאותיים ידועים.  אנו יכולים לגוון את טעם הקפה ולהעצים את תכונותיו על ידי הוספה של מעט קקאו.

● עדיף לשתות בקפה פילטר או קפה מסונן. הקפה המבושל יכול להכיל חומרים שומניים שמעלים את רמת ה-LDL. קל להיפטר מהם אם נשתמש במסנן נייר שמונע את מעבר החומרים הלא רצויים אך מאפשר לנוגדי החמצון לעבור.

מכל הכתוב ניתן לראות שלמרות היתרונות הרבים שיש לשתיית קפה איכותי, ניתן להפוך אותו בכמה פעולות פשוטות למשקה באיכות גבוהה אף יותר.

דורית יוסף (N.D) נטורופתית ומרצה בתחום הקוסמטיקה הטבעית

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו