אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

oig

Powered by WP Bannerize

חשיבות החומצה הפולית בהריון

מאת: ורד לב נטורופתית N.D ומדריכת הנקה
חומצה פולית מהווה חלק חשוב בתהליך יצירת התאים - ולכן חשיבותה במהלך ההריון. מחסור בחומצה פולית בהריון עלול לגרום למומים בעובר, ומרבית הרופאים והמטפלים ממליצים על נטילת תוספת של חומצה פולית לפני ההריון ובמהלכו. וגם: באילו מאכלים קיימת חומצה פולית?

החומצה הפולית היא ויטמין ממשפחת ויטמיני ה-B המסיסים במים. חומצה פולית חשובה ביותר להיווצרות התאים בגופנו ובעיקר להיווצרות תאי הדם האדומים המרכיבים את הדם ומשמשים לנשיאת חמצן ומזון אל תאי הגוף השונים.

היא נמצאה כחשובה ביותר לאלו המתכננות להיכנס להריון ולנשים בשלב הראשוני של הריונן. אלו השלבים בהם חוסר בחומצה פולית עלול לגרום למומים קשים בעובר.

ההמלצה: ליטול חומצה פולית עוד לפני הריון

רוב הרופאים והמטפלים ממליצים כיום לכל אותן נשים המעוניינות להיכנס להריון ליטול תוספת של חומצה פולית בכדורים. גם לאלו שגילו שהן בהריון כדאי להגביר את צריכת החומצה הפולית שלהן, כי לא ידוע ממש עד מתי היא חשובה.

חומצה פולית קל מאד להשיג מהמזון, ועל כן לא תמיד כדאי לפנות ישר לכדורים. כמובן, שאלו שלא מקפידות על תזונתן יעשו בחוכמה אם ייטלו את ההשלמות, אך מעשה חכם יותר יהיה לשפר את תזונתן בשלב זה של ההריון. זוהי הזדמנות טובה לעשות כך.

את החומצה הפולית מוצאים במזונות כמו: שמרים, שמרי בירה, עלים ירוקים (תרד, מנגולד, כרובים, צמחי תבלין ועוד), קטניות, נבטים, אגוזים, בוטנים וכבד.

כדאי לנסות ולהקפיד לא לחמם יותר מדיי את המזונות הללו, כי החומצה הפולית נהרסת בחום.

חוסר בחומצה פולית בהריון

חוסר של חומצה פולית עלול להביא לאנמיה מגלובלסטית בה תאי הדם האדומים משנים את גודלם וצורתם, יש חסר בתאי דם לבנים ובטסיות הדם. החוסר עלול לגרום להפרעות מנטליות וגם למומי לידה הקשורים לצינור העצבים בעובר.

חשוב במקביל לשים לב גם למצב ה- B12, מאחר ושניהם יכולים למסך האחד את השני, כך שגם אם לכאורה בבדיקות נראה שיש רמה תקינה של האחד, זה יכול לנבוע מחברו ולאו דווקא מזה שיש בגוף מספיק מהויטמין.

מזונות ומאכלים המכילים חומצה פולית

כדי לוודא שיש מספיק חומצה פולית במזון יש להקפיד לצרוך יום יום הרבה עלים ירוקים בסלטים, פשטידות, מרקים ותבשילים. יש להרבות באכילת קטניות לאחר הנבטתן, מה שמקל על עיכולן.

יש לשלב אגוזים, זרעים ונבטים כחלק מהמזון וכארוחות ביניים, ואלו שאוכלים מזון מהחי חשוב שיקפידו על צריכת כבד ממקור אורגני בלבד, כי אלה שאינם אורגניים מלאים בחומרים מזיקים רבים, כך שבלתי אפשרי להפיק מהם תועלת ברמה של ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן.

מינון חומצה פולית במזונות שונים:

100 גרם מזונות תכולת חומצה פולית במיקרוגרמים
אבוקדו 62
אגוזי אלסר (לוז) 72
אגוזי מלך 66
אגוזי קשיו 69
אפונה ירוקה מבושלת 63
ביצה עם קליפה 40
בננה 19
בצל חי 19
ברוקולי מבושל 50
גזר חי 14
חומוס מבושל 172
חסה 136
חציל מבושל 14
טופו 15
כבד בקר מבושל 217
כבד עוף מבושל 770
כרוב אדום חי 21
עגבניה 19
פטרוזיליה 133
פלפל אדום 190
פלפל ירוק 89
צנון 23
קיווי 98
תפוזים 53
תפוח אדמה אפוי בקליפה 13
תרד עלים לא מבושלים 28

 

הריון מהנה וקל לכולן.

 

השאירו תגובה: