ECO_CU_FLYL
HENIG_FLYR

בהריון? שתי מיץ תפוזים

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
עוד סיבה לאכול הרבה פירות וירקות חיים בזמן ההריון: מחסור בוויטמין C עלול לפגוע לתמיד במוח של העובר, כך עולה ממחקר שפרסמו לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן

נהוג לומר כי מחלת הצפדינה, המחלה בה לקו מלחים שהפליגו לתקופות ארוכות ולא צרכו מספיק ויטמין C חלפה מן העולם. הצפדינה אמנם לא נפוצה יותר אולם מחסור בויטמין C עדיין קיים – בייחוד בקרב אנשים שאינם אוכלים מספיק פירות וירקות ותזונתם הינה דלה ומתועשת. בני האדם הם בין היונקים הכמעט יחידים שגופם אינו יודע לייצר ויטמין C בכוחות עצמו אלא נזקק לו ממקורות תזונתיים חיצוניים.

מדענים מאוניברסיטת קופנהגן פרסמו לאחרונה בעיתון המדעי PLOS ONE מחקר שמסקנתו הינה כי מחסור בוויטמין C אצל נשים הרות עלול לפגוע במוח העובר – ולא רק זאת אלא כי מדובר בנזק פרמננטי שעשוי להישאר לכל החיים.

צוות המחקר, בראשות פרופ' גנס, ציין במחקר זה כי מחסור בוויטמין C כלל איננו נדיר, גם בקרב אוכלוסיית העולם המפותח – בין 10% ל- 20% מתושבי ארצות אלו סובלים ממחסור כזה. אצל אישה הרה, אפילו מחסור קל בלבד בוויטמין זה מעכב את התפתחות ההיפוקמפוס, מרכז חשוב לזיכרון. מחסור כזה מצמצם בין 10% ל- 15% את ההתפתחות האופטימאלית של ההיפוקמפוס של היילוד.

החוקרים בודקים כעת מהו תחילת גיל העובר בו מחסור בוויטמין C פוגע במוח שלו. בקביות (שרקנים), נזק נמצא כבר מתחילת ההריון. סביר להניח שאצל נשים המצב דומה.

ויטמין C הוא לא הוויטמין היחידי שיש להשגיח שלא יחסר בזמן ההריון. אנשים מאוכלוסיות עניות שאוכלים אוכל דל סובלים לעיתים קרובות גם ממחסור בוויטמין E. גם מחסור כזה פוגע במוח. לילדיהם יכולים להיות בעתיד קשיי למידה.

תפוזים ובכלל פירות הדר הם דרך טובה לצרוך ויטמין C  כמו גם עלים ירוקים, קיווי, פלפל אדום ועגבניות. במקרים של חסר מומלץ כמובן ליטול תוסף.

השאירו תגובה:

  1. אתי

    לא הצלחתי למצוא אותו באתר

    תודה