himalayaKrem_Fly
Thymoquin_Fly

סקר חדש קובע: הוכפלה צריכת התמר בישראל

מאת: מירב מור אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים וחיים אורן, מדריך מקצועי ראשי לגידול תמרים, שה"מ, משרד החקלאות
זמן קריאה: 3 דקות
סקר שערך שולחן תמר במועצת בצמחים מגלה שהוכפלה צריכת התמר בישראל בעשור האחרון לצד גידול במודעות למגוון סוגי הזנים
Nadar_IN

סקר חדש ומקיף שערך מכון המחקר Panels, חושף עלייה ניכרת בתדירות צריכת התמרים בישראל אשר מתבטאת בעלייה כמותית של כ-55% בצריכת תמרים בקרב האוכלוסייה הכללית בישראל בשנתיים האחרונות, כאשר רובם רוכשים תמרים לפחות פעם בחודש. הסקר מראה עוד כי אחוז האנשים שאינם קונים כלל תמרים ירד ל-3% בלבד מקרב המשיבים, בשנתיים האחרונות, כאשר בשנת 2009 המספר עמד על 32%. כמו כן, התוצאות מראות שתדירות אכילת התמרים יותר מהכפילה עצמה, במיוחד כאשר רוב המשיבים מזהים את פרי התמר כפרי בריא וטעים וכחטיף אנרגיה טבעי.

גרף תדירות אכילת התמרים:

"האם בביתך נוהגים לקנות תמרים? אם כן אנא הערך כל כמה זמן אתם קונים תמרים הביתה?"

עפ"י תוצאות הסקר האסטרטגיה אכן עובדת והציבור מפנים כי התמר, המכיל סיבים תזונתיים מורכבים וטעם עשיר, יכול לשמש כתחליף בריא ולא מעובד למתוק.

בין זני התמר התבלט במיוחד באהבת הקהל, תמר המג'הול. למג'הול טעם עשיר ומרקם נימוח ועסיסי, צבעו חום אדמדם. הוא התמר הנפוץ ביותר בגידול מסחרי בארץ. בשנים האחרונות משווק גם מג'הול סופר עסיסי, בעל אחוזי לחות גבוהים במיוחד. המג'הול עשיר בסיבים תזונתיים, ומכיל הן סיבים בלתי מסיסים והן סיבים מסיסים. הוא עשיר במיוחד באשלגן (כ-600 מ"ג ל-100 גר' ויותר) ובמגנזיום. מינרלים אלה חשובים למניעת יתר לחץ-דם, מפחית סיכון להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות כליה, והם אף תורמים לבריאות העצם.

חשוב לציין, שאשלגן וסיבים תזונתיים, הם בין הרכיבים שהוגדרו לאחרונה על-ידי משרד החקלאות האמריקני, כרכיבים תזונתיים שרמת צריכתם בתזונה אינה מספקת, ואף מהווה דאגה לבריאות הציבור.

"באילו הזדמנויות יוצא לך לאכול תמרים?"

מרבית הצרכנים צורכים תמרים בבית, כמו גם כחטיף במהלך היום. עוד בולט השימוש בתמרים לחגים ולאירוח, כקינוח מתוק ולפני או במהלך אימון.

"מה אתה יודע על התכונות הבריאותיות ו/או התזונתיות של התמר?"

הערכים הבולטים ביותר הינם אנרגיה, בריאות, סוכר טבעי, סיבים, ויטמינים.

בקרב צרכנים בתדירות גבוהה בלטו התכונות בריא, סיבים, מינרלים, משביע, מגנזיום, נוגד חמצון.

"מדוע אתה אוכל תמרים?" (בקרב אוכלי תמרים)

הסיבות העיקריות לצריכת תמרים הינן הטעם והבריאות.

נושא הבריאות בולט יותר בקרב המשיבים אשר צורכים הרבה יותר תמרים בהשוואה ללפני שנתיים.

אז מדוע בעצם הוכפלה צריכת התמר בישראל? ואילו נתונים חשובים על התמר הציבור לא יודע?

תוצאות הסקר מעידות כי אין ספק שטרנד הwellness השפיע עמוקות גם על צריכת התמר בישראל.

אשלגן ומגנזיום בתמריםבבדיקות מעבדה שנערכו לאחרונה על-ידי מגדלי התמרים בישראל, נמצא כי כל תשעת זני התמר הגדלים בארץ, מהווים מקור למינרלים כגון: סידן, זרחן ברזל ואבץ והם עשירים במיוחד באשלגן ובמגנזיום החשובים לבריאות הלב. התמרים מהווים גם מקור לוויטמינים מקבוצה B ולמגוון נוגדי חמצון (פוליפנולים), והם עשירים במיוחד בסיבים תזונתיים, שהנם בעלי חשיבות רבה לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולבריאותה. לאחרונה אף נמצא שלתמר יש פוטנציאל להגן על המעי הגס מפני תהליכים סרטניים.

במחקר שהתפרסם בעיתון היוקרתי Journal of Agricultural and Food Chemistry הראו פרופ' מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה ומרכז רפואי רמב"ם של הטכניון וד"ר חמוטל בורוכוב-נאורי ממו"פ ערבה דרומית ועמיתיהם, נמצא כי הפוליפנולים העיקריים בתשעת זני התמר הישראלי הם חומצות פנוליות ופלבונולים. למרכיבים הללו מיוחסות השפעות נוגדות חמצון, כגון הפחתת ה"כולסטרול הרע" והשפעות נוגדות דלקות.

זאת ועוד, ממצא מרתק שהתגלה הוא כי למרכיבי התמרים יש השפעה ברורה על זירוז הרחקת עודפי כולסטרול מתאי דופן העורק, תהליך הקשור בהאטה, בלימה ואפילו נסיגה (רגרסיה) של התפתחות טרשת העורקים. נראה שהפוליפנולים בתמרים יכולים לשפר את יכולתו של "הכולסטרול הטוב" (HDL) להיקשר לתאי דופן העורק, להעביר כולסטרול מתוך התא אל הHDL- וכך לסלק את הכולסטרול לכבד ולהרחיק אותו מהגוף.

הזנים שנמצאו במחקר זה כיעילים ביותר בעיכוב התהליכים הקשורים בהתפתחות טרשת העורקים הם: מג'הול, ברהי (תמר צהוב), דרי, חלאווי ודקל נור.

סייעו בהכנת הכתבה:

מירב מור אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים

חיים אורן, מדריך מקצועי ראשי לגידול תמרים, שה"מ, משרד החקלאות.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו