Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

איך למדתי לאהוב במיה

מאת: ד"ר דינה ראלט ויעל ישראל
זמן קריאה: 2 דקות
הריר שלה מרתיע רבים, אבל אחרי שמתגברים על זה מגלים ירק נהדר לבישול, בעל פעילות אנטי חמצונית חזקה. הבמיה עכשיו בשיאה, הנה שני מתכונים להתחיל איתם

צילום: pixabay

supherb_IN

אני נורא אוהבת את השם האנגלי של הבמיה, "אצבעות הגברת". כמה יפה, כמה פיוטי, כמה מעודן. מזכיר כל מיני רומנים של האחיות ברונטה וג'ין אוסטין, לא?

אבל מה לעשות, אצלנו זו רק במיה. במיה פשוטה. במיה שהיו מבשלים בירושלים. במיה של ארוחות צנע. במיה שהיו מבשלות האימהות. אצלי זה אבא שלי שבישל, גם את הבמיה. ואת המתכון שלו אהבתי, וגם לא אהבתי. אהבתי כי הוא בישל אותה באהבה, ולא אהבתי כי כילדה נרתעתי מהריר שהבמיה מפיקה.

אבי בישל את הבמיה בפשטות, עם עגבניות ובצל קצוץ, שמן סויה ומלח, והוציא לה את הנשמה בבישול ארוך של שלושת רבעי השעה. אחר כך היא התעלפה עוד קצת על הפלטה של שבת, והאמת, דווקא למחרת היא הייתה יותר טעימה, כי קצת התייבשה והיתה פחות רירית.

בגלל הריריות הזו, במשך שנים אהבתי רק במיה מטוגנת. בהודו אכלתי במיה מטוגנת בבלילה חריפה בשמן עמוק – מעדן אמיתי. כמו כן, אני עצמי מכינה כבר שנים במיה בסגנון הודי, כי היא יבשושית יותר, ולכן טעימה יותר.

ומה אומרת ד"ר דינה ראלט על במיה:

הבמיה, שמקורה באתיופיה, היא ירק דל קלוריות ועשיר בויטמינים, יש לו סיבים מיוחדים והוא טוב למערכת העיכול, מרגיע מעי רגיז, מיטיב עם החיידקים הטובים לנו במערכת העיכול ויש האומרים שהוא גם טוב להרזיה (לא מצאתי לזה מידע מחקרי).  על מה כן מצאתי מחקרים:

* משפר רגישות אינסולין ולכן מתאים לבריאותם של בעלי עמידות אינסולין או סוכרתיים.

* בעל פעילות אנטי חמצונית חזקה.

* תזונה עשירה בבמיה נמצאה להיות קשורה בירידה בשכיחות סרטן הפרוסטטה.

* תמצית במיה מגינה על הפעילות העצבית.

רוצים לנסות?

מתכון לבמיה הודית – מצרכים:

חצי קילו במיה

3 כפות שמן קנולה

4  שיני שום קצוצות

כף ג'ינג'ר קצוץ

כפית כורכום

חצי כף זרעי כוזברה

חצי כף זרעי כמון

צ'ילי חריף לפי הטעם, למי שאוהב

חופן כוסברה

מלח לפי הטעם

מיץ מחצי לימון

אופן ההכנה:

מטגנים את התבלינים כשלוש ארבע דקות. מוסיפים את הבמיה, שקצצנו קודם לפרוסות בעובי 3 מילימטרים. מטגנים את כל הכבודה על אש בינונית כעשר דקות עד רבע שעה. ניתן להוסיף בסוף מיץ מחצי לימון וכוסברה טרייה.

את המתכון הבא של במיה המצאתי בפוקס. אני יודעת שאף אחד לא יעלה בדעתו לשדך ריחן לבמיה, אבל תאמינו לי שזה יוצא גדול. יש עכשיו במיה ממש מצוינת, ולמרות מחירה הגבוה, כדאי להשקיע ולנסות את המתכון הזה. לא תצטערו. בנוסף, זה גם מתכון בקלי קלות. אני בכלל מכינה אותו במיקרו – מקצר תהליכים של ממש, והבמיה יוצאת ירוקה יותר, כאילו אידיתם אותה.

במיה ברוטב עגבניות ובזיליקום – מצרכים:

חצי קילו במיה

2  עגבניות גדולות

2  כפות שמן זית רגיל

1 כף שמן זית בטעם צ'ילי חריף

אגודת בזיליקום

מלח לפי הטעם

אופן ההכנה:

לחתוך את ראשי הבמיה. לחתוך את העגבניות לקוביות. לקצוץ את הבזיליקום. להוסיף הכול לסיר מיקרו, להוסיף שמן ומלח, ולבשל שש-שבע דקות, עד להתרככות. אם מבשלים על האש, אז אותו הדבר, אבל לבשל במשך רבע שעה אחרי הרתיחה, על אש בינונית. הטעם – גן עדן. הבזיליקום פשוט נותן אינטרפרטציה חדשה ולא צפויה למתכון הפשוט הזה של האימהות.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. maor

    שמעתי שיש כאלה שאוכלים את הבמיה נאה (כנראה טבעונאים), מישהו ניסה?

  2. bracha

    שלום רב
    לי זכור כי סבתא שלי ז"ל
    היתה מיבשת את הבמיה במשך יום שלם בשמש
    אין לי מושג מה הסיבה כי אני את הבמיה לא אכלתי יותר מ 40 שנה
    האם לדעתכם זה משנה את הטעם או,,,
    לתשובתכם ממתינה
    תודה

  3. יונה

    מתכון ירושלמי שהוא מעדן. מורידים את הקצוות של הבמיה עושים חתך באמצע ושוטפים. מיבשים יום שלם בשמש, מטגנים במעט שמן ומעבירים למסננת. למחרת מכינים רוטב עגבניות (אפילו רסק ומים עם תיבול) ומבשלים בתוכו את הבמיה. אין ריר והבמיה גם אכילה וגם מעדן.

  4. נעמה

    גם לדעתי הריר הוא אחלה, לכן מצאתי מתכון מסורתי והכנתי לפיו.
    במיה קפואה ברור שפחות טוב מטריה.
    במיה נאה – אפשרי, אבל לדעתי יותר טעים קצת מבושלת\מאודה.
    עדיף לבשל קצת פחות כך שתישאר "אל דנטה" ועם הטעם המקורי של הבמיה.

  5. JHHUL

    מי שאוהב במיה קרנצית
    כמו צ'יפס לא מוציא נוזלים
    לשטוף את הבמיה ולסנן
    לחמם מחבת גדולה אם מעט שמן
    אםשר שמן כזה שיש אם בזליקום או ליים או קנולה אבל ממש מעט מאוד כשתי כפות להוסיף כמות במיה כשיתחמם שתכסה את המחבת להוסיף חופן שום בקליפתו לכסות את המחבת ומדי פעם הפוך עד שמזהיב לא חייב כולה אלא צד אחד פשוט להפוך ולהפוך נידמה לי עשר דקות
    ואז להוציא לקערה אם נייר סופג ולכסות ולהוסיף כף שמן ושוב את שאר הבמיה והשום המון שום זה טעים חבל על הזמן

    כשהבמיה אחרי הטיגון מכוסה היא מתרככת טעם גן עדן אפשר להגיש חם אפשר להגיש קר אפשר לנשנש מהמקרר להכין לכן כמות גדולה המחיר שווה ורצוי שהבמיה תהיה די גדולה אז יש מה לאכול לא להוריד את הקצוות לפני הטיגון. אפשר גם לחמם ולנשנש חבל על הזמן
    אני אוכלת ליד זה בצל ירוק קצוץ הבריא מאוד גם לראות על זה אפשר טיפונת קצופ אפשר ליד זה קציצות קרות אם מעט חרדל ועל הבצל אפשר גם אלף האיים ואני עוד מוסיפה חתיכות מזעריות של פילפל שאטה אדום טרי יאמי
    ממש אצבעות נסיכותיות!
    ליבריאות!