supherb_Fly
Thymoquin_Fly

איורוודה, מכל הטעמים הנכונים

מאת: רון הולצמן
זמן קריאה: 2 דקות
לא משנה אם אתם וואטה, פיטה או קאפה – יש 3 דרכים פשוטות לאזן את האנרגיות שלכם על פי האיורוודה

תבלינים לבישול ולתה, צילום: unsplash

Thymoquin_Corner
Thymoquin_HP
Thymoquin_Fly
Thymoquin_In
Thymoquin_Mob
supherb_IN
supherb_Mob
supherb_HP
supherb_Fly
supherb_corner

כשהמילה איורוודה נאמרת, מיד חושבים על תה. כי מישהו שאני או אתם מכירים, שותה אותו. האמת היא שזה הרבה יותר מרק תה. איורוודה היא מדע הוליסטי של בריאות, שמתמקד בשמירה על מצב מאוזן פיזית ורגשית.

איורוודה החלה לפני כ – 5,000 – 6,000 שנה כאשר הנזירים ההודים חיפשו דרכים חדשות להיות בריאים. הם התייחסו לגופם כאל מקדשים, מתוך אמונה כי שימור בריאותם יעזור להם להרהר ולהתפתח מבחינה רוחנית. במשך אלפי שנים של תצפיות, הם אספו את כל מסקנותיהם ועצותיהם ושימרו אותם לדורות הבאים. אוסף זה של ידע נודע בשם "המדע או הידע של החיים" – איור ודה.

במה שונה האיורוודה מן הרפואה המודרנית?

באיור ודה, כל אדם הוא ייחודי ואין דיאטה או אורח חיים שגרתי שמומלץ עבור כולם. מניעה היא המפתח. איורוודה מתמקדת במתן ייעוץ והדרכה ספציפיים כיצד לשמור על בריאות פיזית ורגשית.
מזון ושגרת חיים נחשבים לרפואה החשובה ביותר; אם תלכו לרופא איורוודי עם תלונה, סביר יותר שאתם צפויים לעזוב עם מאשר מרשם עבור כדורים.

איך איורוודה עובדת?

איור ודה מבוססת על העקרונות של שלושה סוגי אנרגיה doshas . (Doshas) הן האנרגיות המרכיבות כל אדם והן מבצעות פונקציות פיזיולוגיות שונות בגוף:

1. Vata Dosha – אנרגיה השולטת בתפקודי הגוף הקשורים לתנועה, כולל זרימת הדם, הנשימה, המצמוץ ודופק הלב.
מאוזן: יש יצירתיות וחיוניות.
לא מאוזן: יכול לייצר פחד וחרדה.

2. Pitta Dosha – אנרגיה השולטת במערכות המטבוליות של הגוף, כולל עיכול, ספיגה, תזונה וטמפרטורת הגוף.
מאוזן: מוביל לשביעות רצון ואינטליגנציה.
לא מאוזן: יכול לגרום כיבים וכעס.

3. Kapha Dosha – אנרגיה השולטת בצמיחה בגוף. מספקת מים לכל חלקי הגוף, מרכך ומזכך את העור, ושומרת על המערכת החיסונית.
במאוזן: באה לידי ביטוי באהבה ובסליחה.
לא מאוזן: יכולה להוביל חוסר ביטחון וקנאה.

לכל אדם יש את כל שלוש סוגי האנרגיה, אבל בדרך כלל אחת או שתיים שולטות. פרופורציות שונות של אנרגיה, קובעות את התכונות הפיזיולוגיות והאישיותיות של האדם, כמו גם את הסימפטומים והאהבות הכלליים. לדוגמה, סוגי Vata יעדיפו מזג אוויר חם  מאשר קור וסוגי קאפה, נוטים יותר להשתוקק למזון חריף מאשר לסוגים אחרים.

כיצד תוכלו לקבוע את סוגי האנרגיה שלכם?

כדי לזהות את הרכב האנרגיות האישי שלכם תוכלו להמשיך ולקרוא אודות המאפיינים של טיפוסי ואטה, המאפיינים של טיפוסי קאפה והמאפיינים של טיפוסי פיטה. כמו כן הביאו בחשבון שהגוף משתנה עם גיל, עונות, ומצבים בחיים ולכן התוצאות יכולות להשתנות עם שינויי החיים.

ואחרי כל זאת, הגענו לתה. מהו אם כן, תה איורוודה?

תה איורוודה הינו תה צמחים שנבחרו בקפידה, ללא קפאין, המסייעים לאזן את שלושת סוגי האנרגיה יחדיו. הם עוזרים לווסת ולאזן בין vata, pitta, ו kapha, ​​ובכך לשמור על איזון והרמוניה בגופינו. ישנם סוגי תה שונים שמתאימים לאנרגיות השונות, הנה חלק מהם:

תה לאנרגיית Vata

שׁוּשׁ
קינמון
ג'ינג'ר
ציפורן
שׁוּמָר

מסומן באופן מסורתי עבור תחושות של: חוסר מנוחה, נדודי שינה מתונים, או תחושה  "אוורירית" מדי. מקדם רגשות של: שלווה, מציאותי, הרפיה ואיזון.

תה לאנרגיית Pitta

שׁוּשׁ
ורדים
שׁוּמָר
הל
ג'ינג'ר

לשתות כאשר מרגישים רגישות יתר, כעס, תסכול. מקדם חשיבה ברורה, רגשות מאוזנים, שמחה ועיכול.

תה לאנרגיית Kapha

ג'ינג'ר
שׁוּשׁ
קינמון
ציפורן
פלפל שחור
הל

לשתות כאשר מרגישים איטיים, מדוכאים, או כאשר המטבוליזם הוא איטי. מקדם משקל אידיאלי, תורם להרגשת אנרגטיות וחיוניות, בונה תחושת אופטימיות.

כל שצריך הוא, לזהות אלו מהאנרגיות הללו הן הדומיננטיות אצלכם, להיות מחוברים לתחושותיכם ולזהות איזה סוג תה הוא הנכון לכם ברגע זה או אחר.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו