Liat_Fly
Liat_Fly

תזונה אינטגרטיבית והפרעות קשב

מאת: - מומחיות רחבה ומוצרים ושירותים באיכות הגבוהה ביותר, בשקיפות, בהוגנות ובאהבה
זהר צמח וילסון, מורה ויועץ בגישת התזונה האינטגרטיבית מסביר איך אפשר להתמודד באמצעות תזונה  
Bari15_HP
Bari15_Corner
Bari15_Fly
Bari15_In
Bari15_Mobile
Liat_HP
Liat_Mob
Liat_IN
Liat_Fly
Liat_Corner

מהי תזונה אינטגרטיבית?

אני נשאל פעמים רבות האם אני מטפל בסרטן או מתמחה בהשמנה או מסייע לאנשים עם אנרגיה ירודה או מצב רוח שפוף. התשובה היא אחת: איני מטפל במחלות או בעיות. אני עובד עם אנשים שמשהו יצא אצלם מאיזון (מי יותר ומי פחות). חוסר האיזון מתבטא אצל כל אחד ואחת באופנים שונים. זהו תהליך בריאות המתמקד בהשבת (או יצירת) האיזון. טוב להיזכר בכך בעידן בו התמחות רפואית ממוקדת עלולה לטשטש את התמונה הכללית.

למשל כששואלים אותי האם תוסף אומגה 3 מפחית או מעלים בעיות קשב, זיכרון, דיכאון, אלרגיות, דלקות ועוד, אני מסביר שהניסוח הנכון הוא

שהיעדר אומגה 3 בגוף ובתזונה עלול לגרום לבעיות שונות אצל אנשים שונים. כל אחד או אחת בנקודת התורפה שלו, בין אם מסיבות גנטיות או אחרות.

 

אחד מהיסודות עליהם מושתתת התזונה האינטגרטיבית הוא "ביו-אינדיבידואליות", כלומר ההבנה שהמזון של אדם אחד עלול להיות רעל עבור אדם אחר. עולם התזונה כמו עולם האופנה משנה את מלבושיו ללא סוף, דיאטות ושיטות תזונה צצות כל הזמן ומבטיחות להביא את הגאולה, על אף שפעמים רבות הן סותרות האחת את השנייה. אל תיקחו זאת אישית, אך אכילה היא דבר מאוד אישי. אכילה הולמת מושפעת מגורמים רבים: מוצאנו, סוג העבודה שלנו, גילנו, האקלים בארצנו, עונות השנה, יום עבודה או חופשה, היריון ועוד.

 

אני אוהב לערוך ניסויים עם האנשים שמגיעים אלי לייעוץ. למשל ניסוי ארוחת הבוקר. במשך שבוע האדם יתנסה בכל בוקר בארוחת בוקר שונה שיכולה לנוע בין דייסת שיבולת שועל, חביתה, שייק ירוק וקפה ומאפה. ארוחת הבוקר שהשביעה לאורך זמן והעניקה אנרגיה ומצב רוח משתנה בין אדם לאדם. קונספט פשוט אך מפתיע. שמתי לב שבמקרים של הפרעת קשב, סוכר ופחמימות מעובדות מחמירים את המצב. הקושי הוא שבחברה שלנו קיימת התמכרות לסוכר ומעובדים ועל כן בתזונה האינטגרטיבית ניתן דגש רב על אכילת מזונות שמפחיתים באופן טבעי את הצורך במזונות המזיקים. במילים אחרות: תודעת שפע לעומת תודעת מחסור.

 

דרך פעולה נוספת היא גילוי הפעילות הגופנית ההולמת לאותו אדם. פעילות גופנית סדירה מעלה את רמת האנרגיה ובכך מפחיתה את הצורך בסוכר ופחמימות מעובדות כמקפיצני אנרגיה שמעלים את האנרגיה לזמן קצרצר ואז אנו שוב נופלים למקום נמוך אף יותר. שינה בריאה משמעותית אף היא. אין מדובר רק בכמה שעות ישנו אלא גם באלו שעות התקיימה השינה ומה היו הפעילויות שלנו טרם ההליכה למיטה. למשל, צפייה במסכים לפני השינה עלולה לשבש אותה.

 

לאנשים האוכלים דגים אמליץ להתמקד בדגי ים קטנים כדוגמת סרדינים, מקרל, ואנשובי. אין בהם את כמות הרעלים שבדגי ים גדולים ויש בהם אומגה 3. דרך קלה ליישום: במקום לשים טונה בסלט, לשלב בתוכו סרדינים או אנשובי. מרביתנו לא אוכלים כמות משמעותית של הדגים הללו ולכן במקרים של הפרעת קשב תוסף של אומגה 3 עשוי להיות הכרחי.

 

מושג נוסף מעולם התזונה האינטגרטיבית הוא מזון משני ומזון ראשוני. מזון משני: האוכל שאנו אוכלים. מזון ראשוני: דברים שמזינים אותנו אך אינם מגיעים על צלחת, כגון פעילות גופנית, קריירה, יחסים בינאישיים, ורוחניות. בין המזון הראשוני למשני יש השפעה דו סטרית. חקירה והתבוננות בדינמיקה הזו מסייעת רבות. בליווי, הצעד הראשון הנו תשאול להבנת האכילה ואורח החיים של האדם עם בעיות הקשב (או כל סוגיה אחרת) ומשם להתחיל בתהליך של גילוי והכוונה.

 

סיפור מקרה

עדי הגיע אלי לפגישת ייעוץ. בן 45, חווה תנודות במצב הרוח, איבוד התיאבון מדי פעם, משיכה למתוקים, חטיפים וסיגריות, וריחוף ובלבול המקשים על ריכוז וביצוע משימות. באופן הדרגתי הגדלנו את מינון הירקות בתזונתו, כולל שפע ירקות עליים ירוקים. יצרנו יותר סדר באכילה – יותר מודעות ופחות נשנוש. הבאנו תשומת לב להקדמת השעה בה הוא הולך לישון ומצאנו את המינון הנכון של פעילות גופנית עבורו. כל הצעדים הללו, בשילוב תוסף של אומגה 3, הפחיתו את הצורך במתוקים, מעובדים ועישון וסייעו ליכולות הקשב והריכוז, כולל הכלה רגועה יותר של עצב או כאב.

 

עבודת הליווי שלי היא עם מבוגרים. לגבי ילדים- לרוב אעדיף לעבוד עם ההורים מכיוון שהם אלו הקובעים את אורח החיים והתזונה בבית. חשוב להבין שכדי לסייע לילד, על כל בני הבית לעשות שינויים ושיפורים יחד אתו. הילד הסובל מבעיות קשב וריכוז או סוגיות אחרות אינו חי בוואקום – הוא חלק מבית ומשפחה.

 

זהר צמח וילסון, CHHC, AADP

מורה, מטפל, ומרצה בגישה של 360 מעלות לחיים. מנחה ומרצה בתחום הבריאות והאכילה הבריאה בארץ ובעולם. לימד והדריך ב-מכון לתזונה אינטגרטיבית בניו יורק. יועץ בריאות הוליסטית מוסמך על ידי ה-American Association for Drugless Practitioners. חבר ב-Psi Chi, אגודת הכבוד הלאומית האמריקאית בפסיכולוגיה. בוגר תכנית ההכשרה בשיטת האקומי לפסיכותרפיה חווייתית. מדריך צ’י קונג מוסמך. יועץ הבריאות בסדרת הטלוויזיה "לסדר את הראש" בערוץ 2. מגיש מגזין הרדיו תחושת בטן בנושאי תזונה וגוף-נפש. היועץ המדעי למהדורה העברית של הספר תזונה אינטגרטיבית.

 

054-5248818

דברים שיש לציין: התכנים במאמר זה אינם מהווים המלצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית ו/או תחליף להתייעצות עם רופא, ואין להשתמש במידע המוצג במאמר לצורך ביצוע של אבחנה או טיפול עצמיים. כמו כן, אין לראות במידע המוצג ובדוגמאות השונות הצדקה לקבלה או דחייה של טיפול רפואי מכל סוג שהוא, או לצורך טיפול בבעיה או במחלה כלשהי. יישום הדעות ו/או העצות שבמאמר זה הם באחריות הקורא בלבד.

יש דברים שחייבים להיאמר 🙂 כעת נשמח שתיצרו קשר וניתן לכם את השירות הטוב ביותר שנוכל.

שימו לב- אומגה 3 גליל מציעה לכם הטבת קשב מיוחדת!

בהזמנת צנצנת אומגה 3 גליל תקבלו מתנה חוברת "הפרעת קשב- חלופות לתרופות" ובה כ-30 שיטות טיפול אלטרנטיביות לתרופות להפרעת קשב וריכוז. כולל סיפורי הצלחה וטיפים.

 

 

צרו קשר עם אומגה 3 גליל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו