9KATEDRAFLYL

Powered by WP Bannerize

EPHARMA_FLYR

Powered by WP Bannerize

מניקה או שואבת חלב אם? את יכולה לאכול הכל!

מאת: אורטל ברובין-חן
לרגל שבוע ההנקה: כל המיתוסים על תזונה למניקות וכן לשואבות חלב אם. אזהרת ספוילר: בגדול, את יכולה לאכול מה שאת רוצה, גם אם את מניקה.
הנקה

צילום: RF123

לרגל שבוע המודעות להנקה ושאיבת חלב אם, הנטורופתית אורטל ברובין-חן, רכזת תחום הנטורופתיה בכללית רפואה משלימה עם סקירה קצרה של מיתוסים. מה נכון? מה ממש לא? מה מותר וממה עדיף להימנע

מיתוס: אסור לאכול בהנקה/שאיבת חלב אם כל מה שאסור בהריון
שלא כמו בהריון, בהנקה מותר לאכול הכל.
אם כל ההיריון פינטזת על סושי, פטריות, נבטים ושלל איסורים נוספים, זה הזמן לשחרר.

מיתוס: כדאי להימנע ממזונות גורמי גזים בהנקה/שאיבת חלב אם
המחקרים בנושא מראים שאין קשר בין תזונת האם ועיכול התינוק.
עם זאת, בקליניקה אנחנו פוגשים אמהות רבות שמדווחות שהן בהחלט יכולות לשים לב לקשר כזה.
הקו המוביל הוא – אם אין בעיה, אין בעיה. כל עוד התינוק מגיב היטב, לא נימנע ממזונות ולא נעשה שינויים. תינוק שניכר עליו שסובל מאוד מקשיי עיכול, אם לא יועיל, לא יזיק לנסות להימנע עבורו ממזונות מעוררי גזים כמו – ירקות ממשפחת המצליבים: כרוב, כרובית, ברוקולי, לעיתים קטניות, סויה או חלב ומוצריו שעשויים להקשות על העיכול. באותה שיטה את יכולה לצרוך בעצמך קמומיל שמסייע בהרגעת העיכול וייתכן שזה יסייע גם לתינוקך. זכרי שגזים בשלושת החודשים הראשונים לחיי התינוק הם טבעיים, מערכת העיכול עוד ב"תקופת הרצה" ובקרוב גם זה יעבור. חלב אם הוא ללא ספק המזון הטוב ביותר עבור תינוקך, הוא מזון פיזיולוגי ועיכולו קל בהרבה מפורמולות צמחיות או על בסיס חלב.

חולה? רוצה לרדת במשקל? אולי את עצובה? הנקה בנסיבות שונות

מיתוס: אי אפשר לרדת במשקל כל עוד מניקים/שואבים חלב אם
לאחר תקופת משכב הלידה ובמקביל לביסוס כמויות החלב, אין מניעה לחזור בהדרגה לפעילות גופנית מתונה, לצד תזונה בריאה. חשוב לשים לב שהחסך הקלורי לא מגיע מקיצוץ כולל בפחמימות, אשר יכולות לגרום לירידה בכמויות החלב. אם התחלת תהליך ירידה במשקל ופתאום השד רך יותר והתינוק עצבני, כדאי להגביר צריכת פחמימות למספר ימים ולבדוק אם יש שיפור. עבור מניקות חשוב מאוד לעבור את התהליך בליווי מקצועי על מנת לוודא שמקבלות את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים להן ולתינוק.

סוף סוף מותר לאכול סושי! גם אם את מניקה. צילום: PEXELS

מיתוס: ביום שבו הייתי עצובה או לא אכלתי טוב, עדיף לתת פורמולה
חלב אם הוא תמיד האופציה הטובה ביותר. איש לא שאל את הפרה שממנה נלקח החלב מה היה מצב רוחה ביום השאיבה, הפרות מתוספות בהורמונים לעידוד ייצור חלב, מופרדות מעגליהן כדי שלא ינקו וסביר להניח שגם ביום הרע ביותר שלך, החלב שלך עדיין "שמח" יותר משלהן.
באקט ההנקה, עם הקרבה לתינוקך משתחרר הורמון האהבה, אוקסיטוצין בכמות גבוהה, מה שגם עשוי לסייע לך לשפר את מצב רוחך בחזרה.

חלב אורז

מסתבר שחלב אם עדיף על פני תמ"ל, גם אם את חולה. צילום: pixabay

 

מיתוס:  אני חולה, עדיף לתת חלב קפוא או פורמולה מאשר להניק/לשאוב חלב טרי
ההפך! כשאת חולה חלב האם שלך מכיל נוגדנים למחלתך אשר עוברים ומסייעים בחיסון תינוקך כך שאם יידבק ממך משך המחלה יתקצר ועוצמתה תפחת, ביחס לתינוק שידבק ולא יקבל חלב שיוצר בזמן מחלתך. הקפידי בזמנים אלו הקפדה יתרה על הגיינה, הניקי/תשאבי עם מסיכת בד על פיך, שיטפי היטב ידיים לפני מגע עם התינוק ו/או החלב. הקפידי לנוח היטב בין לבין, קבלי עזרה מהסביבה ושהי לצד תינוקך רק לצורך הנקה אם זה מתאפשר

בברכת שפע חלב אם ובריאות.

השאירו תגובה: