Nikui_Fly
himalayaKrem_Fly

תזונה נכונה לילדים

מאת: שרה חמו מחברת הספר "שביל הזהב לריפוי טבעי"
זמן קריאה: 2 דקות
ילדים אינם שונים ממבוגרים בהעדפות הטעם שלהם מלבד העובדה שרובם חוששים יותר לנסות דברים בלתי מוכרים, אז איך נגרום לילדינו היקרים בכל זאת להכניס מזון בריאותי לגופם ואפילו ליהנות מזה?
bari14_In
תזונה נכונה לילדים (istockphoto)

תזונה נכונה לילדים

את בני עינם ילדתי בשנת 1981 בלידה טבעית בבית לאחר שהחלמתי מסרטן קשה שנתיים קודם לכן. לידתו של עינם, לאחר שזנחתי את הטיפול הכימי בתחילתו ועברתי לתזונה טבעית, העניקה לי אושר כפול בהיותה גם הכרזת ניצחון ובריאות (הסיפור והשיטה מתוארים בספר "שביל הזהב לריפוי טבעי"). עד גיל שלוש עינם אכל כמעט רק אוכל בריא, אבל ככל שגדל רצה לאכול מה שכולם אוכלים ולבי נחמץ מדאגה לבריאותו.

ילדים אינם שונים ממבוגרים בהעדפות הטעם שלהם מלבד העובדה שרובם חוששים יותר לנסות דברים בלתי מוכרים, ויש להם עדיין פחות יכולת להבין את התוצאות של מעשיהם ולכן אין לנהוג איתם בהטפות ובהפחדות.

הילית מציעה ב"ספר הבישול הטבעי" לשתף ילדים בבחירת המתכונים וגם בבישול עצמו כדרך לחבב עליהם את האוכל הבריא. לשם כך גם כללה בספר פרק מיוחד שנקרא: דברים שילדים אוהבים.

קראו את המאמר המלא בנושא מהי תזונה נכונה >>

לפעמים הדרך היחידה לגרום לילדים ירקות מבושלים היא להחביאם בצורה מרוסקת במזונות אחרים כגון קציצות ירקות מבושלות או אפויות ברסק עגבניות, או בלית ברירה, מטוגנות, או בתוך חביתה או שקשוקה ועוד.

ילדים קטנים יכולים להנות ממשחק עם ירקות ופירות צבעוניים ולאחר שיתרגלו לשחק איתם מספר פעמים אפשר להציע להם גם לחתוך ולהכין סלט ממה שהם מעדיפים ולבסוף יש סיכוי שהם גם יטעמו ממנו, אבל אתם צריכים סבלנות של פיל ולא לדחוף.

רצוי להרגיל ילדים מלידתם שלא יכירו טעמים של מלח וסוכר ואז קל יותר לחבב עליהם טעמים עדינים של פירות וירקות. לילדים שכבר התרגלו למלח ולסוכר יהיה קשה יותר לוותר עליהם בדיוק כמו שיהיה קשה למבוגר, כי חושי הטעם נעשו פחות רגישים לטעמים העדינים.

לא להיכנס ללחץ אם ילד לא רעב ומסרב לאכול. כאשר יהיה רעב הוא יאכל. דאגו שתמיד יהיו בהישג יד פירות וירקות על השולחן כדי שהילד יתרגל למראם ואולי לבסוף גם יטעם. כאשר באים אליו חברים הגישו פירות וירקות, רצוי חתוכים, ילדכם עשוי להיות מושפע מהמשיכה של ילדים אחרים אל הדברים הבריאים.
לפעמים, בשעת רצון נינוחה, אפשר להסביר בקצרה למה חשוב לאכול אוכל בריא ואם אפשר לתבל זאת בסיפורים משעשעים ולא להפוך זאת להטפה או לשעמם אותם בהסברים ארוכים וטרחניים.

בסופו של דבר, למרות החופש לבחור, עליכם גם להכתיב במידה מסויימת מה מותר ומה אסור כמו שאתם עושים בכל תחום עם הילד, כדי שידע מה הגבולות שלו וירגיש מוגן בתוך הגבולות הללו, גם אם יפגין מרדנות בריאה נגדם.

בוודאי לא עולה בדעתכם שניתן לצפות שילד יאכל אוכל בריא כשהוריו או אחיו אוכלים באופן שונה, כדאי שבבית לא יהיו ממתקים וחטיפים מזיקים. אין ספק שאת החינוך למזון בריא כדאי להתחיל במוסדות החינוך. בארצות רבות ילדים מכינים בבית הספר את הארוחה מחומרים טבעיים ולומדים תוך כדי כך על תזונה ועל ערכה הבריאותי. ילדים יביאו את המידע הביתה ויחנכו את הוריהם. שכרו של תקציב המדינה יהיה בירידה דרמתית בהוצאה על בריאות.

בריאות טובה,
שרה חמו

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו