Laisha_Fly
supherb_Fly

תזונה למניעת סרטן השד

supherb_IN

מסתבר שמניעת סרטן השד קשורה גם לתזונה.

ד"ר רז מצטטת מחקר מרתק: "דוגמה מצוינת של השפעת הסביבה להתפתחות סרטן שד היא נשים יפניות שהיגרו להוואי ושכיחות סרטן השד בקרבן עלתה לרמה של תושבות הוואי תוך 1-2 דורות. שינוי זה מוסבר ע"י שינוי באורח החיים, כולל תזונה, המאפיין את אוכלוסייה המקומית ודומה יותר לסגנון אמריקאי.

תחילת התהליך הסרטני נמצא בדרך כלל בטווח זמן משמעותי מגילוי המחלה.

הסיבות אינן ברורות, אם כי כיום מיחסים תפקיד חשוב למצב דלקתי ולירידה בתגובה החיסונית. השערה שלי שכנראה יש גם קשר להרכב חיידקי המעיים".

 

איך תזונה משפיעה על התפתחות הסרטן?

למרות שלתזונה תפקיד משני לתהליך ההתחלתי של סרטן שד, ישנן ראיות לגבי הקשר בין תזונה וסרטן:

ד"ר רז, אומרים שגם סטרס הוא גורם סיכון לסרטן. אולי ההגבלות הרבות על התזונה יכולות להוסיף לחץ לחייהן של נשים שרק רוצות לשמוע על עצמן מהמחלה?

"מה שאני אומרת הוא שסטרס יש במדינה שלנו כל יום וכל דקה, האם המחשבות על האוכל מגדילות את הסטרס? לא הייתי אומרת שזה גורם משמעותי. אני אומרת שלא צריכים לחשוב על האוכל, פשוט צריך לאכול נכון. לכן אני בהתייחסות שלי לאנשים שרוצים לשנות משהו בתזונה שלהם, לא נותנת דיאטות שיכניסו את המטופלים לסטרס – פשוט משנה להם את האוכל לבריא יותר אבל מתאימה להם אותו באופן אישי, בהתאם למה שנכון אבל בלי לאשות יותר מדי איסורים. פשוט משנה מזונות פחות בריאים ליותר בריאים וביחד אנחנו מכניסים את הדברים האלו ללוח הזמנים הרגיל של המטופלים – ולכן אין סטרס. נכון שאם מישהו עושה דיאטה קיצונית – דלת קלוריות או בלי לחם או קטוגנית, הוא  יכול להיות בסטרס – להכניס את עצמו למצב רעב מתמיד או להפסיק לאכול מזון כל כך אהוב כמו לחם או לאכול כל היום רק שומן וחלבון. אבל אם אוכלים נכון אפשר לחיות הכיף בלי שום סטרס. ועדיין אני אומרת שסטרס מאוכל הוא לא מהסטרסים הגדולים של החיים".

מה עם הטענה שההורמונים בחלב פרה גורמים להופעה של הגידולים?

"האוכל הוא לא סיבה לסרטן. הוא גורם שיכול להוריד את הסיכון או להעלות את הסיכון. לכן לא צריכים לייחס לאוכל תכונות שטניות. סרטן מתחיל סיבות שלא תמיד ידועות וההתפתחות שלו לוקחת תקופה ארוכה בדרך כלל. יש מזונות שאנחנו יודעים שיכולים להגביר סיכון לסרטן, כמו למשל כמויות של בשר מעובד, או שומן מן החי או מהצומח מסוגים של שמן חמניות ותירס – כנראה בגלל שהחומרים האלו מגבירים את הדלקתיות הסמויה בגוף והיא אחד מהגורמים לסרטן. גם השמה בטנית יכולה להוות גורם סיכון.

אכילת הרבה ירקות, שמן זית, פחמימות מורכבות כמו לחם מלא, דגנים מלאים, קטניות, פעילות גופנית וירידה במשקל יכולים להיות גורמים שמורידים את הסיכון למחלת הסרטן.

אף אחד מאיתנו לא יודע מה מתחולל בתוך גופו, אם נחליט שאנחנו רוצים לעזור למערכות של גופנו להתגבר על תהליכים לא רצויים בגוף, המתכון הוא בין היתר לאכול אוכל בריא – פחות שומנים מהחי, פחות קצפת ושמנת ופשטידות שטוענים שהן מירקות אבל הן בעצם משמנת וגבינה צהובה, פחות מתוק שמשפיע בכלל על הגוף שלנו, גם מבחינה אפיגנטית – השפעה של ביטוי הגנים בגופנו. המשמעות – אם אנחנו אוכלים אוכל שמבטא את הגנים של הנטייה לסרטן או מחלות אחרות.

ומה בנוגע לכל הבהלה מסוכר בהקשר למניעת סרטן?

"יש עדויות לכך שתאים סרטניים יכולים להכניס לתוכם סוכר בכמויות, להבדיל מתאים בריאים. האם סוכר שאנחנו אוכלים מגדיל את התופעה הזו? זה לא ברור. אבל ברגע שיש את המידע הזה – עדיף להגביל את צריכת הסוכר.

 השורה התחתונה – אוכל בריא זה לא רק למי שרוצה לרדת במשקל או שיש לו סוכרת גבוה, אלא גם למניעת מחלות. חלק משמעותי בעבודה שלי הוא בניית תוכנית תזונתית למניעת מחלות, וביר להניח  שיש לזה השפעה לאורך שנים. אני יכולה להוריד לאדם את רמת הטרגליצרידים בחודשיים, אבל על ידי שינוי כללי בתזונה אני יכולה לעזור במניעת מחלות עתידיות – כולל סרטן".

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו